måndag, mars 23, 2009

Telefonstal från USÖ

Nu ringde dom från kirurgen, ang. min avbokning av IRA operationen. Hon undrade om jag ville operara mig över huvudtaget.
Jag svarade att det är för tidigt att säga då jag jag läkte i februari från, mitt förra opeations ärr. Men att största anledningen enligt mig är att jag fortfarande behandlar min ändtarm, den måste ju vara i så bra skick det bara går innan man gör en IRA, vad jag uppfattat det som iaf.
Jag vill leva mer med min stomi och se hur det går, som det är nu är jag inte redo för en IRA.
Men det är klart mycket tankar som snurrar.
Jag frågade också om det var lång kö igen, nu när jag sa nej. Hon svarade då att det var svårt att veta, det berode på hur många cansrar (som hon sa) som kommer in.

Jag kan bara fundera på hur det hade sätt ut om jag lagt mig på operations bordet nu, helt oförberädd. Var jag iofs förra gången med, men denna gången ska det ju vara för man vill och ändå känner sig berädd.
Jag skulle lika bra kunna gräva ner mig på engång, om jag la mig under kniven. Då det skulle medföra att min ekonomi sattes total på botten napp, så den måste helt klart upp innan detta med en IRA operation kommer på tal.

Ne ni, jag har helt klart kunnat säga nej till detta utan att varit tvungen att fundera över det.
1. Jag ska känna hur det är att leva, med stomin. Är mycket somär första gången, och jag har inte ens kommit ett gruskast då min läkning tog ett halvår.
2. Min behandlig av äntarmen ska vara nästintill klar, och skicket på den ska vara bra nog att kunna sätta den i bruk igen.


Ja var massa mer jag tänkte skriva, men jobbet kom imellan.
Kollegan har varit här på fika med, och hade med sig powerpoint. Så nu blir det hem och testa det sen.
Nu var nästa kollega här med veckans frutk, så tog just en banan.
Blir att förbereda för ombyte snart, ska ju till kuratorn kl 15.00

5 kommentarer:

  1. Hej! Hoppas att allt är bra! Tyckte att det var ett bra beslut att vänta med operationen, så att du kan må så bra som möjligt när du väl gör den! Vad är en IRA egentligen? Kram

    SvaraRadera
  2. åller tummarna gumman för att smatalet idag går bra. Kämpa på!! Stor kram!

    SvaraRadera
  3. Pernilla: Hej, ja det är bra här. Mycket men man får beta av lite i taget. Hur är det själv? Tack, tycker jag med det var. Känner mig inte alls i form rätt skick eller upplagd för det.
    IRA är när man kopplarihop tuntarmen och äntarmen. Jag får skriva ett inlägg om det så det blir mer beskrivet :)
    Kram

    Elsa: Tack underbara du. Känndes jobbigt, men ändå lättsamt. Haft ont ihuvdet och kännt mig svullen i ansiktet resten av dagen.
    Kramar tillbaka!

    SvaraRadera
  4. Hej! Så du har en stomi nu? Jag tror det är bra att vänta med nästan operation tills du är redo med den!
    Bra att prata med kurator verkar det som (jag har aldrig gjort det) kanske ska göra det... Men det är tufft att ta hand om sig själv när man är ensam. Men vi är tuffa brudar ;P

    Jo, det blev ett långt danspass! jag dansar bugg och foxtrot som socialdans, och går ut och dansar då och då. den kvällen var det 6 band som spelade non-stop på ett ställe här i sundsvall. Otroligt roligt! :)

    SvaraRadera
  5. Hanna: Hej, ja jag har stomi nu, har haft en ileostomi sen 30/8-09. Mm, tycker jag med. Man måste nog vara redo på många plan, fyskiskt, psykiskt, ekonomiskt mm.
    Mm det känns bra att ha någon att prata med, fast en del får kurtator och en del psykolog. Är olika beroende på rutin tror jag. Jag hade nog aldrig gått till någon om jag inte blivit erbjuden det. Första gången, sa jag strängt nje, nu andra gången var det mer som att jag pusta ut och sa ja till allt. Och är jag glad för nu. Fast en det är jobbigt. Men hur jobbit hade det inte varit att bära allt själv.
    Mm det blir tufft! Ja vist är vi det, vi har lärt oss! Det är väl våran överlevnads instintk :)
    Låter som det var en super kul kväll, men tolkar det som att det var en utekväll. Kul med live vmusik, känslan och umgänget blir roligare... mer spontant lixom.
    Hoppas dagen är bra!

    SvaraRadera