lördag, mars 28, 2009

En toppen dag i Karlstad

Idag har jag varit på en super bra tema dag om information och kommunikation, som annordnades av Ilco-Värmland och ConvaTec. Har varit en givnade dag, framför allt på bekantskaps fronten. Tycker det är så otroligt kul att träffa andra, man är inte ensam!

Jag blir så sporrad, och angagerad. Vill mer mer, ännu mer. Har ju mina plander som jag och en vän ska börja jobba på imorgon, som kommer bli mycket intressant.
Så är det ju även den internationella tarmdagen (rätta mig om jag skriver fel namn på dagen) som är den 3 oktober, så det blir något att sikta in sig på och jobba med.
Finns så otroligt mycket man kan göra och jag ser fram emot att se vad som verkligen kommer blir genomförbart och vilka som kommer sammarbeta med oss. En utmaning till, jag gillart skarpt!

Jag var först ut att föreläsa, ja efter presentationen av dagen förstås. Kändes skönt att få gå ut först, då jag bara gått och blivt mer och mer nervös. När jag väl stod där framme kände jag hur varm och röd jag blev och att jag börja darra, då även på rösten. Men släpte lite då jag väl börjat och när responsen kom, super skönt att jag hade publiken med mig. För så kändes det värkligen, tack alla! Måste även tacka varmt för alla fina utvärderingar och lyckönskningar, då detta var min första föreläsning så har jag verkligen fått mersmak!
Det som är så otroligt kul är att jag älskar utmaningar, och detta var verkligen en utmaning. Nu är jag en erfarenhet rikare och jag har redan tagit med mig saker som jag ska ändra, om det blir en nästa gång.

Hoppas ni hör av er nu, tveka inte! Jag skulle bli super glad om ni tar kontakt!

Nu sitter jag och njuter av mina finna blommor och chokladen jag fick, tema rosa idag. Blir så glad av blommor, och choklad älskar jag ;)

Trevlig kväll på er alla!












13 kommentarer:

  1. Hej Nillano.
    Här kommer en rättning:-) det heter World Ostomy Day eller på svenska Världsstomidagen.

    En annan sak att försöka få en föreläsning om är möjligheterna för oss med stomi/reservoar att få barn. Jag önskar att ILCO och RMT (Riksförbundet mag- och tarmsjuka) skulle samarbeta om föreläsningar i detta ämne. Kan ni inte ta upp det som önskemål på nästa UngILCO-möte om ni inte redan har gjort det?
    Vänliga hälsningar från Anna-Karin som också var med på temadagen

    SvaraRadera
  2. Anonym/Anna-Karin: Hej! Kände på mig när jag skrev att jag hade fel ord och att det skulle vara något mycket fingare, tack för rättningen =)
    Vad roligt att du skriver det, jag och Camilla från convatec satt och pratade om det i bilen på vägen hem, vi pratade om många olika föreläsningar och annat. Jag tycker att det är en väldigt viktig sak att få information i, då vi är i den åldern eller vad man ska säga. Och att man med informatin från blandannat en sån informations dag kan får veta mer om vad man ska tänka på innan man väljer hur man vill föra. Det man väljer att göra påverkar ju/kan på verka. Många vet inte utan, får veta i efterhand som jag förstått det. Tankarna sprudlar och idéerna kommer om vart annat när man träffat så många andra. Det är det som är så viktigt att det är en aktiv organisation som är och känns levande, så inte idéerna och angagemanget dör. Men framför allt också att det är många som hjälps åt och att det inte bara är få som sak bära hela bördan, sammar bete är a och o.
    Du får gärna maila eller kontakta mig på annat vis, om du känner att det är mer eller fler saker som du vill att jag ska ta med till mötet.
    Var verkligen kul att träffas idag. Hoppas vi hörs snart igen!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej Nilla!
    Vilka fina blommor och vilken god choklad, mums! Det var du alldeles säkert mer än värd efter föreläsningen!
    Jag läste ovanstående kommentar och jag håller med, hade varit ett intressant upplägg för en föreläsning eller tema dag eller vad man nu skulle kunna kalla det. Men det krävs ju lite planering och att någon håller i trådarna.

    Det hade varit väldigt roligt att åka på den där må bättre helgen för "relativt nyopererade" som de kallade det. Det ligger ju precis här vid mig dessutom så för mig hade det varit en kanonstart på att knyta lite kontakter. men sen är man ju lite sjåpig när man inte vet någon mer som ska dit. Så det hade varit så roligt om man kunde fått i hop ett trevligt gäng. Men det ligger som sagt litei framtiden, men ska man med så får man ju börja tänka på det ekonomiska redan nu..:S

    Vilka söta påsar!! Nästan så man själv skulle vilja ha lite mönster...haha.Jag fick ett litet tips från en mamma med en dotter med stomi som ofta simtränar. Efter bad och dylikt trädde hon på ett hemmasytt fodral av frotte för att påsen snabbare skulle torka. Det tyckte jag var rätt smart då jag själv går lite i tankarna kring badhus och liknande.. Man kanske ska prova för att se hur det funkar..?
    Nähe, nu sk ajag fortsätta min rundvandring i bloggvärlden innan det blir en promenad..
    Är det tvätt och tv som gäller hos Nilla idag? Det är ju söndag ;)
    Sköt om dig gumman!! Kramar

    SvaraRadera
  4. 1.
    Elsa: Hej gumman! Vist är dom fina och chokladen är det bra någon enstaka bit kvar av :P mummsade i mig igår, kikade på halva robinsson. Hade du en bra kväll?

    Ja vist vore det en super bra temadag för oss unga och andra som är i den tiden i livet. Ja det är ju verkligen någonting som ska vara ett bra upplägg då det är ett mycket viktigt tema. Jag tänker mig då att man ska gå in på allt i från, risker som kommer vid att man gör olika operationer och som man kan få när man opererar sig ofta. Förlossnings sätt, finns ju inte ett sätt utan man går igenom dom olika och kanske förklarar lite att i ett sånt här exempel är detta bra och i andra detta osv. men även kanske träffa andra som är gravida, har fått barn och ja du vet hela karusellen. Kanske till och med blir större än en tema dag, kanske blir en helg... hihi. Nej då man ska nog kunna klämma in det på en dag, men är ju verkligen något för ung ilco? ska jag verkligen ta med mig som en stor tung pungt i slutet av månaden.

    Ja vist vore det underbart med måbrahelgen, Hellie, var ju sugen med. Vi kanske borde kolla lite möjligheter igen. Men tror det var resa man fick bekåska själv, och det har vi ju redan kollat upp att det var skjortan till dig :P Men går säkert åt 2000 en sån helg, för tror det var 500 att medverka, ca 1000 tåg fram och tillbaka, och 500 fickpengar.
    2000 spän... shit, säger jag, som det är nu iaf. Men får se vad min lön blir jobbade ju trotts allt 175 timmar denna månad. Hoppas jag iaf kan betala allt, och då kan det kanske kanske kanske finnas tillstymelse till att man kan boka upp helgen. Ja som sagt helgen kan man nog skrapa ihop till, men inte resan. spontant tänkt.
    Oj vilken utsvävning, haha.

    SvaraRadera
  5. 2.
    Elsa: Vist är påsarna söta, gudomligt gulliga! Du kanske tror att jag är dum/sjuk, ja kalla det vad du vill. Men har faktiskt skrivit att jag vill ha prov på dom och moldable här är en länk om du vill kika på den: http://www.convatec.se/se/stomi/convatec-moldable-technology/produktinformation1/
    Du kan säkert kontakta dom och säga att du önskar prov på du med, dess värre minns jag inte hur påsen ser ut. Men minns sen jag såg den i september att påsen inte var så atraktiv, igår han jag inte lägga märke till den då jag hade annat i huvudet :)
    Men utformningen av hålet tror jag är bra.
    Mitt tips för dagen.

    Vad roligt att du också pratat om det med att sy ett fordal till den, jag har tänkt samma... som en bad mössa men en påsmössa! Det tänke jag på redan då när jag hade så mycket såromlägg och inte ville ha så blött påse efter dusch men att jag inte skylle byta bandage... men har inte gjort nån än. Har så mycket tankar om att sy saker... bloggade mycket om några av tankarna då den tiden, men sen har det runnit ut i sanden.
    Men kanske kommer på den linjen en dag igen... Men är jag säker på då det ingår lite i min idée plan :)

    Ja du söndag här, fick mig ett gott skratt när jag läste vad du skrivit :)
    Men jag byter ut tvätt mot städ, dess värre är säkert inte dicepininen lite skarp då jag inte måste, men jag ska!
    Kristel skulle kommit, men tror båda behöver en ledig dag denna vecka. Mycket för båda.
    Tv blir det absolut, missade ju grey´s i veckan så det blir det med, så mer repriser än vanligt :P
    Har du för planer denna dag... men jag får kika in och se om du har bloggat om nått...
    Nu har du fått ett redigt svar, nästan som vi hölls i början.
    Ha en underbar söndag min vän!
    Kramar

    SvaraRadera
  6. Hej Elsa och Nillano.
    Om ni är med i ILCO och/eller RMT så kan ibland ens länsförening bekosta resor (helt eller delvis) till olika arrangemang, det gäller i första hand om det är barnfamiljer och ungdomar som ska resa till möten, kurser, informationsträffar etc. Är ni under 30 (ibland 35) ta omedelbums kontakt med föreningen och fråga.

    Jag glömde säga i mitt förra inlägg att den här informationen om fertilitet också borde nå ut till ungdomar som medicinerar mot inflammatoriska tarmsjukdomar, inte bara de som har gjort någon typ av information.

    Överdrag till påsar har jag gott om, mina första påsar var väldigt plastiga och min mamma var snäll och sydde överdrag i olika tyger. Om jag kan komma på träffen i i Stockholm (ser ljusare ut med barnvakten nu) så tar jag gärna med överdragen och visar. Vänliga hälsningar från Anna-Karin

    SvaraRadera
  7. Anonym/Anna-Karin: Hej! Tack, det viste inte jag säkert inte elsa heller, men hon bor ju närare i detta fall. Är det länsföreningen eller "stora ilco" man ska kontakta?
    Precis, det gäller även när man medicinerar sig, jag pratade med min läkare tidigt i min medicinering, men hade iaf tagit reda på själv tidigare, men och andra sidan så är det ju inte så optimalt att bli gravid när man är så dålig som jag var då, men det är ju inte alla som vet eller har koll.
    Super bra att du påminde om även detta, skriver ne på engång.
    Låter ju jätte bra, vore kul om du kom på ilco träffen. Har du kontaktat therese www.virrhuvet.blogg.se ?
    Vi vet inte var träffen är ännu, men gissar sthlm men ingen aning som sagt.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Hej! För bidrag till resor kontaktar men sin länsförening så berättar de mer. Lycka till!
    Jag ska höra med Therese eller ungILCOs ordförande ang träffen, den kanske är till för nyopererade? Där platsar jag inte riktigt...
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  9. Anonym/Anna-Karin: Då ska jag kontakta dom imorgon =) Tack för hjälpen!
    Ung ilco träffen, har som jag förstår det ingen inriktnig. Så borde inte vara några problem. Men vet väldigt lite om det. Du får mer info av dom!
    Trevlig kväll! Kram

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Kul att föreläsningen gick bra, känner precis igen känslan du hade! :)
    och man blir verkligen sporrad att fortsätta jobba med det när man träffar andra i samma situation.
    Vill påminna om mag och tarmdagen den 17 oktober också, vi planerar för att uppmärksamma den på något vis.

    Hoppas helgen har varit bra, själv har jag blivit tokförkyld. Där fick jag när jag skröt om att jag var frisk! :P

    SvaraRadera
  11. Hanna: Är den känslan vanlig? Har du föreläst mycket. Men oandra sidan kommer ju den känslan i många sitvationer. Nu är jag tänkte efter samtidigt som jag skrev så hade jag den känslan även i mitt jobb i böjran, sen blev det vardags mat det med.
    Så det är en stomivärldsdag den 3oktober och mag och tarmdag den 17oktober, eller förstår jag fel?
    Urs för förkylning, tur sånt går över lite snabbare ;) Kram

    SvaraRadera
  12. Jag föreläste i höstas om hur man får fler kvinnliga tränare i sporten (jag orienterar, men det här var för skidåkare) och det var väl första och enda gången än så länge :P Väldigt nervös innan, men otroligt lättad efteråt!
    Jo, det verkar vara de dagarna som gäller, vad jag vet, haha!
    Ja, hoppas det går över snart. ska till sälen den här veckan, men tror jag får stanna hemma någon dag till...
    kram kram!

    SvaraRadera
  13. Hanna: Då ligger vi på samma föreläsnings nivå nu då ;P
    Kul med orgentering, själv har jag bara utfört det på skolnivå, om man kan kalla det nivå. Haha.
    Då är det två dagar att sikta in sig på... Kul att det finns planer hos er med. Vi har lite olika planer vi med, får se vad det blir och när.
    Hoppas du mår bättre snart! Så du får ha kul i sälen sen... Kram

    SvaraRadera