måndag, mars 16, 2009

Fråga Doktorn

Nu har jag haft kusin här, och det var mycket trevligt. Vi drack kaffe latte åt nya ballerina med bara chocklad :) och pratade på som aldrig förr, började tala om släktingar kusiner och andra. Visade sig att hon hade rätt många släktingar på facebook, så nu körde jag en förfrågan till alla jag vet om. Spännande.

Tror jag måste utse ordet spännande till dagens ord för mig, har nog skrivit det alldeles för många gånger idag!

Jag får tacka Hellie för hon påminnde mig om detta med vätskan, jag har varit dåligt på att ta resorb (vätskeersättning/salter) samt att dricka tillräckligt med vatten. Så nu får jag skärpa till mig! Tror då att både huvudvärken och orkeslösheten försvinner...
Tack gumman, även den bästa kan glömma ;P

Ska sätta mig i soffan kolla på 183 dagar, då min internet uppkoppling inte pallar webbtv just nu. Men men en annan femma som jag inte orkar förklara just nu, men då får jag helt enkelt se det när det sänds på tven istället.
Vet ni vad jag kan berätta... Jag har haft tven på sen lite innan sju! Ja det är sant, helt otroligt för mig sen jag flytta hit. Det tar sig det tar sig, haha.

Jo just vet inte om det är något att berätta men slö såg på Fråga Doktorn (åter igen för att webbtv inte är aktuellt just nu) Fick då en idé om att maila dom om detta med tarmsjukdommar och stomier. Känndes bra och rätt. Inte för jag hade någon direkt fråga utan för att jag vill lyfta upp ämnet, och göra det mer känt. Det är ju okunskapen som gör att det blir tabu.

Mailet löd:

Hej!
Jag är en tjej på 25 år som i höstas blev ileostomi opererad, efter många år med sjukdomen Ulcerös kolit. Jag har via nätet fått bra kontakt med andra i samma och liknande sitvationer, och jag är mycket glad att detta kommunikations sätt finns!
Jag är även med i föreningen Ilco, där jag träffat andra.
Men min önskan är att detta med stomi skall bli mindre tabu. Men egentligen inte bara detta med stomi, för sjukdommen är så pass stor redan innan man kommit till operation (om man kommer dit).

Sjukdomar som Ulcerös kolit, Crohns och andra tarmsjukdomar är inte något man pratar om, men så många som har det och känner sig ensamma.
Är svårt då det talas alldeles för lite om detta och vad en stomi är för något. Det är inte alla som vågar gå ut med att man har detta då man känner sig ensam om sin sitvation. Men som sagt vi är långt ifrån ensama.
Jag tror och hoppas detta ämne kan bli större i folk mun, men för att det ska bli det måste ämnet lyftas upp. Kunskapen som inte finns i samhället om detta behöver ges ut, men hur? Via ett program som ert? Ni gör ju olika repotage, är det något som är intressnt?
Kontakat mig på mailen om ni känner för det. Ni kan även kika in på min blogg: www.livetskalevasnu.blogspot.com
Vore glad om detta ämne togs upp så att det inte får ligga i skymm undan.
Tack för ett bra program.
Var rädda om er!
Hälsningar Nilla


4 kommentarer:

  1. En jättebra idé, kul att du engagera dig. Jag hörde på radion idag att de sökte en sommarpratare, det kanske skulle kunna vara något för dig?

    Kram Nettan

    SvaraRadera
  2. Anonym/Nettan: Tack, vore kul om dom tog upp ämnet. Radiopratare, en av mina bästa gammla vännner tyckte jag skulle bil Titi 2, haha. Så tänkte på det nu när du skrev om radion... Vilken kanal hörde du det i då?
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej igen!

    Jag hörde det på P4..de sänder programmet sommar i P1. En plats reserveras till en lyssnare, gå in ock kolla på sr.se :)

    SvaraRadera
  4. Anonym: Jasså på så vis =) Men jag är ju inte ledig utan jobbar heltid hela sommrarna, men hade varit en kul grej. Får gå in och kika av ren nyrikenhet. Kram

    SvaraRadera