onsdag, mars 25, 2009

Själv hjälps böcker / Tankar

Babel, var programmet jag halka in i när jag knäppte på SVT24 igår medans jag åt. Blev ett intressant lyssnande får min sida, då det handlade om själv hjälps böcker.
Jag lyssnade och bollade i mitt eget huvud medans jag titta, och har i efterhand kikat på hela programet.
Detta är nutidens bok ämne, det flödar böcker. Jag har själv läst Mia Törnbloms böcker och gillar dom. Är som med mycket annat, att mycket stämmer och lite inte alls. Men det är ju så livet är, ingen är likadan - Alla är vi olika.

Om vi då tar Mia Trönbloms böcker, jag har läst tre: Självkänsla.nu, Mera självkänsla!, En härlig bok.
Jag har läst böckerna och tänker i dom banorna... Ibland utan att tänka på det, medans ibland tänker jag på att jag gör det.
Jag har inte slaviskt följt övningar och annat som finns i boken, men att ha läst den och ändå fått den lärdomen, insikten eller om man vill kalla det kunskapen. Så har det förändrat mitt tänkande, det har gjort mig gott. Fått mig att inse olika saker, och på ett sätt kunna se mig själv lite mer utifrån. Vända på saker, tänka hur hade detta varit om det varit si och så.
Har nog alltid varit sån, men det går upp och ned och är olika i olika sitvationer.
Det är precis som Mia Törnblom säger, att man måste göra jobbet själv. Det är något man måste underhålla, är inte så att man går på gymmet en gång och så är man stark och har bra konditon resten av livet. Så är det med självkänslan också, den måste tränas hela tiden.
Alla får sig stötar och blir av med lite hörn och annat i livet, och man behöver krafter man samlar på sig allt efter som.

Man skulle kunna se det som en bil. Om man inte under håller bilen, lagar och tankar den. Så tar den stryk och det blir mer och mer fel på den men framför allt, den stannar.
Så är det med oss med, vi måste underhållas. Lagas och repareras, för att fungera.
När jag får fina kommentarer så blir nått lagat i mig, jag blir glad och då fylls det på i min tank med ork och lust.

Finns många saker som gör att jag mår bra, glada kommentarer, gott bemötande, att någon lyssnar och hör mig, en kram då och då, när något går bra... ja listan kan göras lång.
Sånna här saker känns ovärdeliga, speciellt i tider som det är tufft.
Alla har vi tuffa tider och hårda perjoder, med med andra medmänniskor omkring oss kan detta kännas lättare.

Något jag tänker på ofta är detta med energitjuvar, sånna finns det. Jag tror alla är det ibland, jag med. En person som annars inte är en energitjuv, kan kännas som en sån i tider denna person har det tufft och hårt. Men då är det extra viktigt finnas för dem, vara en av dom som får denna person att komma upp och må bättre.
Det är ingen man behöver, men man får mycket igen sen när det är en själv som är där.
Allt handlar i slutändan om att ge och ta, det är en balansgång det där.
Jag tror att det kan krocka ibland, tex. när personer som är i samma sits behöver hjälp och snälla kommentarer och någon som lyssnar.
Då får man inse om att det handlar om en balansgång, det finns pauser i allt även detta. Men det absolut bästa är när man kan på nått sätt sammanfläta detta, få en bra balansgång. Att lyssna visa respekt för andra är unikt, samtidigt som alla gör det på sitt sätt.
Dom som inte kan det, förlorar på det i längden. Då jag vill tro mig att det till slut finns för lite bra inslag i sin egen del av att få av andra, men även att det blir brist på att ge.

Alla kan inte gilla alla och alla kan inte ogilla alla, det finns dom som funkar och dom som inte funkar. Ta vara på dom du har och dom du möter, se alla nya möten som positivt.
Döm inte på förhand, utan bilda dig din egen uppfatting.
Tänk på något som du vill göra, gör det. Är det något du tycker, stå för det. Men samtidigt lyssa på andra och kör inte över andra.
Balansgång, som sagt.

Några andra reflektoner av detta program, är att det är mycket som är tabu. Mycket man inte talar om öppet och som man inte diskuterar, blöter och stöter som en av dom i programet säger. För att fortsätta ta exempel ur programet så tex. i saker som: Föräldrarskap, sjukdom, pengar... Ja, i princip allt.
Det handlar om olika tider livet, olika personer och händelser.
Gen om att prata och tala om saker och inte hålla det inom sig, gör saker mindre tabu lagda. Tror jag.
Tala mer, blöt och stöt mer med andra. Lyssna, ge och ta! Man får till slut massor själv.
Men vist som jag alltid säger, finns positivt och negativt med allt. Gäller bara att se dom positiva.

Var rädda om dom ni, har och ta vara på dom. Vårda dom, och tacka dom med jämna mellanrum. Var rädda om nya personer som kommer in i livet.

Personer kommer och går genom livet. Vissa kommer aldrig åter, vissa dyker upp igen.
Ibland tänker jag, undarar jag hur det varit om man sagt vad och hur, ja på vilket sätt dessa personer betytt/betyder för en.
Men det är ju inte alltid så att man vet det själv, mycket inser man när det är försent. För det är då man får mer perspektiv på det och ser det utifrån, försök ta dig själv och se dig utifrån. Fundera över sig själv, sin sitvation och sin dåtid och nutid men framför allt framtid!

Mitt tips till er är affirmera, detta är något alla har nytt av alla kan göra och bör göra. Mer eller mindre, då och då.
Det funkar på mig (oftast) men även detta är något som är färskvara, tror jag.
Har nu inte läst allt, men ögna igenom den och tror denna är läsvär ang affrimera.
Affrimera, gör man genom att säga/tänka meningar, så man till slut tror på dom. Man kan skriva dom, stätta upp dom så man ser dom någon gång om dagen.
Exempel: "Jag är glad!" "Jag är underbar".

Det var lite tankar för mig nu, skulle kunna fortsätta och fortsätta... Men allt har ett slut, på ett eller annat sätt.

9 kommentarer:

  1. Hej min fina vän! Nu är jag äntligen hemma igen, hem ljuva hem säger jag! ;) Det har kommit igång bra med stomin igen. men huh vad ont det har gjort. Trodde inte det var möjligt! Så idag blir det lugnt för mig, väääldigt lugnt!

    Hur har du det? Det låter som om du laddar och tänker mycket inför föreläsningen, det känns liksom i dina inlägg att någon tankeprocess är på gång. Kul!! Tänk om man hade kunnat komma och lyssna. det hade varit så roligt. Får kanske en egen liveföreläsning senare ;)
    Ville bara kika in och visa att jag överlevde natten trots allt..hehe.
    STORA KRAMAR!!!
    Ps. tack för allt stöd i går Nilla, det är ovärderligt. Även om du inte kan få smärtan att släppa så gör det så mycket med lite uppmuntran och lite peppning..tack tack tack!! DS

    SvaraRadera
  2. Elsa: Du är fin med, och du stärker mig lika mycket som jag hoppas jag stärker dig. Vi ger och tar, som jag skrivit om i inlägget =)
    Skönt att du mår bättre, och inte inte har den intensiva smärtan. Urs. Det är nog därför jag vill ha den kontrollen jag har, jag är extra försiktig och tänker på allt (försöker) Har haft en gång jag minns nu som gjorde såå, ont. man lärs sig av tillfällena man är med om.
    Vila ordenkligt gumman! vid fönstret så du får solen på dig, för jag hoppas och tror du har solen skinande hos dig!? annars försöker jag sparka över den till dig med så den hamnar lagom mitt i mellan =)

    Jag har det bra, vet inte om det är en kombination av att jag tänker på min föreläsning och vad jag har haft i huvudet som kom ut i måndags... tror inte detta med föreläsningen har så stor del utan mest att jag är där jag är i tankarnas värd. Men sen som programmet jag såg, väkte ännu mer tankar. Ja allt man är med om väcker olika saker :)
    Hade varit riktigt roligt att ha dig där! Vill säga dig vännen att du är ju i den världen, du är en del av det och vet allt som jag ska berätta om, tack för att du ger mig stöd och att du finns som min hjälp, jag är glad att jag finns för dig. Glädjer mig! Mer än jag kanske säger till dig. Tackar dig med!
    Kram kram kram kram kram kram kram :D

    SvaraRadera
  3. Hej vännen!
    Det har inte blivit aktiv vila idag, jag har känt att jag velat hålla igång för magens skull. Våga inte riktigt lägga mig på soffan och bara päsa. Så jag har susat runt och jagat dammråttor idag och sen blev det en promenad till affären då jag suktat efter prickig korv...haha. Får alltid dessa maniska eller hysteriska påhitt efter att ha varit inlagd och ofta är det just prickig korv som jag längtar efter. Detta beror nog på att sjukhusfrukosten som för mig brukar (ja brukar, känns som en vana nu;)) brukar bestå av macka med prickig korv... det var en utsvävning, men i alla fall, fick tatt mig en liten promenad i solen och det var skönt för magen. Ikväll blir det soffan och en tidig sänggång. Var på bibblan också och lånade ytterligare en ny bok. Så nu har jag laddat ordentligt för en slapp dag i morgon!

    Jag hoppas du har en fin kväll gumman! Blev det något jobb i morgon?
    Stora kramar!

    SvaraRadera
  4. Mia Törnblom är en riktigt piggelin... Man blir ju helt förundrad när man hör henne tala. :D

    Du har en liten utmaning att hämta hos oss.

    http://jomari.se/2009/03/25/en-liten-utmaning/

    Kram o godnatt!

    SvaraRadera
  5. Hur går det med föreläsningen? kommit nånstans i skrivandet? Hoppas det går bra på lördag, men det ä r jag säker på att det gör!

    Synd att du inte kan komma på festen, men vi tar det en annan gång!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Elsa: Jag förstår dig gumman, man vill hålla igång. Men du gjortde nog rätt. Så fick du lite gjort med. Prickekorv, jo alla har vi våra perjoder =)
    Låter skönt med promenaden, jag har blivit alldelse för dålig på dett med att ge mig ut och gå nu. Får bättra mig!
    Bibblan, vad lånade du då? Jag måste med dit innan fredag är slut, lämna tillbaka första omgången.
    Hur är läsdagen så här långt?
    Kvällen blev super bra och var härligt att umgås lite och inte sitta själv hemma =)
    Japp jobbar några timmar i eftermiddag, men känns bra. Då blev det både sova jobba med föreläningen arbeta och ja allt som jag ville hinna med... (fast då inte klar med matrialet till förelänsingen, men men jag får ta mig i kragen :P )
    Ha en underbar dag!
    Jag känner på mig att jag kommer vara lite frånvarande nu, hoppas du inte dör av snaknad :P Men jag finns här och på mobilen om du behöver mig :)
    Kramar till dig!

    SvaraRadera
  7. Marie: Ja det är hon verkligen, man måste vara på humör för att kunna ta in det hon säger. Om du förstår mig =) Åh en utmaning, skoj! Får kika vad det är efter jag ha haft min förelänsing.
    Hoppas ni sov gott. Kram

    Hellie: Ja du tankarna går bra, men nedskrivandet och arbetet med den har inte startat riktigt ännu. Ska börja nu, sen jobba lite i eftermiddag.
    Tack gumma, skönt att ha dom som tror på mig =)
    Mm det är super sund, men som du säger finns fler tillfällen.
    Hoppas allt är bra med dig? Kramar

    SvaraRadera
  8. Finfin text! Kram pa dig gumman! Karin i FFM

    SvaraRadera
  9. Anonym/Karin: Tack vännen! Kram till dig med!

    SvaraRadera