tisdag, mars 24, 2009

Lax i ugn

Nu kommer receptet jag skrivit om några gånger.
Men eftersom jag inte kör efter något recept själv, utan kör på en höft som man vackert säger så får ni också göra det.

Man behöver:
Lax filé
Creme fraiche
Broccoli
Citron
Salt
Peppar
Potatis

Ta en ungsform, lägg i lax filéerna. Salta och peppr. Täck över dom med crame fraiche rätt mycket det ska bli såsen, så om jag har fyra har jag minst en stor burk. Skär en liten bit citorn och droppa över obs, inte för mycket då det blir för över hand i smaken. Jag ve tint hur mycket jag tar men några droppar, till fyra bitar så kanske 4-6 droppar.
Lägger broccoli runt om hela formen in i ugnen.
Potatisen skalar jag och sedan pressar jag den gärna, då jag gillar pressad potatis.

Det var mitt mat tips för idag.

Skriv en rad om vad du tyckte om du lagar det =)
Kan tillägga att jag är försiktig med kryddorna och citronen då jag vill ha laxsmaken, blir en ren smak tillsammans med crame fraichen och broccolin.

Smaklig måltid!

3 kommentarer:

  1. det där låter riktigt gott! :P Ska nog prova. jag föröker inte äta så mycket kolhydrater (mår riktigt bra av det) så jag hoppas bara över potatisen.

    Jag var nyss hos läkaren, och de ömmade höfterna kan bero på crohn, det är lite svårt att veta. käkar medicin mot benskörhet, och håller på att dra ner på kortisonet som jag ätit allt för mycket av de senaste åren. jag verkar inte ha någon aktiv inflammation i tarmen nu i alla fall, och det känns väldigt skönt. jag hoppas det håller i sig :)

    SvaraRadera
  2. Hanna: Jag lagar det nu, får se om jag lyckas idag med. Men o andra sidan kan man inte misslyckas med det. Jasså inte så mycket kolhydrater, mår du bättre av det. Blir piggare då eller?

    Så du har också benskörhet jag med. Mm det där med kortison i förstora mängder är du inte ensamen om, sjukt man ska bli van med det.
    Underbart att höra att du inte verkar ha någon inflamation i tarmen nu. Har du någon underhålls medicin, vad isåfall och funkar den?

    SvaraRadera
  3. Hej vännen! Nu har jag äntligen letat mig ner till receptet. Det här lät riktigt smarrigt, lite fiskgratäng över det hela och sånt gillar jag. och sen är det ju så himla smidigt med allt i ett så att säga. Kanon, detta ska helt klart provas!! När du skriver en stor burk creme fraiche, är det en 5 dl burk du syftar på då?
    Spännande!
    Nu ska jag sluta kommentera, annars säger du väl upp bekantskapen med mig...hehe.
    Stor kram

    SvaraRadera