fredag, mars 27, 2009

Olika undersökningsmetoder - Vid mag och tarmproblem

Undersökningar
I detta inlägget tänkte jag skriva lite mer om olika undersökningar, det är lätt att hitta. Men detta är några som man kan göra när man ska undersöka sig vid mag och tarmsjukdommar.
Tackar min vän Elsa som skrev ett inlägg om vilka undersökningar hon gjort, det var därifrån min idé kom.

Rektoskopi
Är en enkel metod för att undersöka ändtarmen. En rektoskopi görs för att se om det finns några sjukliga förändringar i tarmen, som till exempel tumörer, polyper, hemorrojder eller inflammationer. En undersökning med rektoskop tar cirka tio minuter och gör inte ont.
För mer information läs HÄR.


Koloskopi
Är en undersökning av tjocktarmen, kolon, med en mjuk och böjlig slang, ett koloskop. En koloskopi görs för att se om det finns några sjukliga förändringar i tarmen. Undersökningen tar som mest omkring en timme och ska inte göra ont men kan kännas obehaglig.
För mer information läs HÄR

Tunntarmsröntgen
Tunntarmen kan undersökas med kontrastmedel på två olika sätt: med enkelkontrastmetoden och med dubbelkontrastmetoden.
Enkelkontrastmetoden:
Enkelkontrastmetoden innebär att barnet får dricka en vit, eventuellt smaksatt kontrastvätska. Läkaren tittar på en TV-skärm och tar sedan ett antal bilder och följer kontrastvätskans väg i tunntarmen tills den töms ut i tjocktarmen.
Den här metoden används när man vill se om det finns något hinder i tunntarmen som hindrar till exempel mat att passera i tarmen helt eller delvis. Någon uppfattning om hur tarmens slemhinna ser ut får man inte med denna metod. Undersökningen kan ta någon till några timmar beroende på hur fort kontrastvätskan passerar genom tunntarmen, som ju är några meter lång. Mellan tagningarna av bilder så är barnet i väntrummet och kan till exempel leka, läsa eller se på video.
Dubbelkontrastmetoden
Dubbelkontrastmetoden används när man vill kunna studera tarmslemhinnan bättre och se om den är svullen och inflammerad.
För mer information läs HÄR

Leukocytscintigrafi
Leukocytscintigrafi är en undersökning som används för att hitta inflammatoriska förändringar i kroppen. Det vanligaste är vid inflammatoriska tarmsjukdomar, men även andra delar av kroppen kan förekomma.
För mer information läs HÄR


Datortomografi / Siktröntgen
Är en vidare utveckling av den vanliga röntgenarparaten (slätröntgen). Inom medicinsk diagnostik används datortomografi för att avbilda patienten i tre dimensioner, istället för som vid slätröntgen erhålla en bild där olika nivåerna i en dimension alltid blir överlagrade och där med inte kan särskiljas.
Bortsett från att tekniken ger en anatomisk bild i tre dimensioner så bidrar den också till att synliggöra organ och vävnader med låg täthet för röntgenstrålning.
För mer information läs HÄR



Kapselendoskopi
Den här undersökningen innebär att du ska svälja en kapsel (av samma storlek som en stor vitamintablett), som på naturlig väg passerar genom matsmältningssystemet samtidigt som kapseln tar bilder av tarmarna . Dessa bilder överförs till en dator, via en uppsättning sensorer som är placerade på buken med hjälp av ett bälte bär du utrustningen som registrerar och sänder alla bilder till datorn. Efter 8 timmar ska du ta bort bäldet och återlämna det till läkaren för vidare utvärdering. Kapseln är en engångstyp och kommer ut med avföringen.
För mer information läs HÄR

7 kommentarer:

  1. Oj jäklar, det finns sjukt många metoder. Men det är väl desto bättre antar jag.

    SvaraRadera
  2. Pelle: Ja det finns en hel del, det där är nog inte alla heller, men dom som används mäst kan jag gissa.
    Hoppas allt är bra med dig annars!?

    SvaraRadera
  3. Bra information Nilla. jag hade en liten tanke om detta jag med då jag skrev mitt inlägg, men kom aldrig så långt. Tur vi kompletterar varandra! ;)

    SvaraRadera
  4. Elsa: Kompletterar var ordet, ja vist är det bra! Perfekta hjärnor ihop :)

    SvaraRadera
  5. Kollar runt lite hos dig. Bra idé att berätta lite om dom olika alternativen. Jag har bl.a. gjort kapselendoskopi, den "lindrigaste och minst plågsamma" hittills tycker jag...
    Ha en bra helg!
    Kram K

    SvaraRadera
  6. Maglös: Det är lite info om olika undersöknigar, det hjälper säkret många. Själv har jag lät mig mer om kapselendoskopi, på detta viset. Den verkar vara bra och som du säger lindrigaste, men är ju också den mest kostasam och används inte över allt.
    Hoppas du med har en bra helg!

    SvaraRadera
  7. Hej, jättebra information tack! Jag har gjort endoskopi samt kolonskopi. har en blödande magkatarr samt refluxer. kolonskopin var tvungen att avbrytas. jag har problem med svullen mage som kommer från tarmarna. magen är svullen dygnet runt och ser ut som en ballong. gör även ont. vet du kanske vad det skulle kunna vara? tack på förhand! // MARIA. szafir27@hotmail.com. svara gärna till min e-mail tack!

    SvaraRadera