onsdag, februari 25, 2009

Vad ska man ha för rubrik på detta inlägg?!

Jag har just skrivit ett svar till min blogg vän Elsa, där jag nämnde lite blandat.
Kan ju även dela med mig lite mer öppet, än en kommentar gällande detta.

När man är nyopererad är det mycket tankar handliganr och annat som styr en då man är som fixerad på ett sätt, när det gäller detta med stomi magen sår bajs, och allt vad ni vill kalla det.
Tror detta är iofs bra, då det är en bearbetningsprocess som sätter igång.
Allt sånt här lägger sig med tiden och landar i sina små fack som finns att titta och känna i när det är dags igen.

Känner på Elsa hur posetiv och glad hon är, och minns själv hur det var då jag tycker att vi tänker väldigt lika.

Vi har blivit starka i oss själva efter allt man gått igenom och varit med om.
Alla är olika och tar saker och ting olika och i olika sitvationer kan man reagera annorlunda än man brukar. Men i det stora hela stärks vi, och lär känna oss sjäva väldigt bra.
Man kan inte alltid kontrollera sina känslor och utbrott, om man vill kalla det så.

Detta gäller givetvis alla och hur dom har det i sitt liv.
För det är ju faktiskt så att, alla är med om saker. En del stora och en del små.
Men för den enskilde personen kan en sak vara jätte stor för den´, men för någon annan är det en mindre sak.

Det är så det är, alla är olika känner olika tänker olika och gör olika saker.
Därför blir det att man reagerar olika, gör saker på olika sätt osv.

Efter min operation och allt som hänt efter det så har jag ändå känt mig otroligt positiv (är en positiv person) glad och avslappnad. Har vari/funnits riktgit tunga dagar och stunder man velat blunda hårt. Men det är dom som stärker.

Lugnet jag fått i kroppen nu, gör mig till en helare människa.

Jag har bloggat om det förr, detta med att folk inte kan fatta hur det är alldrig få bajsa. Som dom brukar skriva "sitta ner och få släppa ur sig allt". Men dessa människor har ju heller inte kännt hur det är att känna kännslan hur det är att sitta och "släppa ut allt" tjugo gånger om dagen. Men man knappt vågar för man tror inelverna ska komma ut samt att det gör så ont så man gråter.
Tror, men tror bara. Att om dessa människor skulle få testa på samma som vi gått igenom. Skulle dom bli aniningen tystare, få sig en tankeställare.
Men just sånna här tankar uppkommer ju för att man inte varit med om, vet bättre eller tänker längre.

Jag är inte en bättre människa, jag tänker också kort jag vet abslolut inte hur allt är osv. men man försöker sätta sig in i stivationer. Men efter som man ibland tänker kort, som jag nämnt så händer det ju att man glömmer att tänka längre (förstå min lilla hint om ironi)

Som detta med sexualitet, det är en super stor sak för mig nu. Hur allt skänns. Hur andra ska uppfatta en. Vad ska han/hon tänka och tycka. Hur kommer detta eller det här att kännas funkars eller till och med göras.
Dessa tankar tar upp mycket plats ibland.

Men i grund och botten vet jag ju hur mycket bättre jag mår, och hur mycket bättre jag nu känner mig.
Dessa bra dagar, är inte tankarna är alldeles för uppsnurrade. Så känner jag mig faktiskt bättre än innan (är ju samma person men iaf)
Mycket pga att jag har detta lugnet, min otroliga smärta är väck. Oros känslorna som man inte kunde kontrollera är utbytta till iaf lite mer kontrollbara.
Det är en berielse.
Ordet livskvalitét, har man fått höra så man spyr på det. Man lyssnar inte på det utan det rinner av som vatten på smör... Men efter hand börjar man kunna ta till sig det, då det faktiskt är sant.
Men man använder gärna andra ord för det, befrielse tex.

Jag sitter här och skriver på (läs babbalar på) så jag vet knappt in eller ut. Men är tankar som kan va läs värda?!
Men efter att ha skrivit lite jobbat skrivit lite till och jobbat vidare... ska jag nu återgå till jobbet och snart äta lunch.
Har dykt upp tekniker här så ska greja lite med det också.
Efter lunchen ska jag med chefen till stora kontoret och leta möbler, behöver lite förvaringsskåp och annat hit till oss.
Ikväll ska jag och mor åta till Emma och sticka (skrev om den meningen många gånger för att inte få med hem hemma ja ni hajar rimmet :P)
Hoppas det blir en lung och skön kväll och även tidig, då jag igår lyckades lägga mig iaf 21:45 oom jag mins rätt.. låg visserligen vaken en stund, men gör man ju ofta.
Ska försöka vara duktigt några nätter till.

Trevlig dag på er!

2 kommentarer:

  1. Bra skrivet Nilla. Du slår huvudet på spiken. Det kunde varit jag som skrivit det. Jag tror att hade folk fått prova på hur det är att vilja skita ut hela tarmsystemet flera gånger om så hade de nog varit lite restriktiva med ordet livskvalité och inte harsplat ur sig vissa saker. Livskvalité är ett ord som jag sent kommer ta i min mun igen. Tyckte att min kirurg missbrukade det ordet, smutskastade. Fy för, det står mig upp i halsen.
    Nu ska jag upp till mottagningen och visa upp min prickiga kropp.. Ser ut som en "tvärtom" salami. Vit med röda prickar.. ;)
    Smaklig spis (snart dags för lunch antar jag?)
    Kramis

    SvaraRadera
  2. Elsa: Tack :D Tur nån känner som mig. Jag avskydde ordet livskvalité med mest förut, hatet eller vad man ska säga tonar ut med tiden. För utan att ha hört detta ord hela tiden hade man inte kanske känt eller förstått det som man nu tänker på.
    Tror du inte?! Allt som händer påverkar en ju.
    Hoppas det går bra med tvärtom salamin :P
    Nej inget att skoja om, jag hoppas det går bra.
    Åh, lite danska, flott. Det var intag av mat för att tillsätta kroppen näring som gällde idag. Tråkig pyttipanna, bra när man inte har matlåda steka lite sånt och ha stekt ägg till.
    Lycka till. Kram

    SvaraRadera