måndag, februari 23, 2009

Ny vecka, nya tag!

Godmorgon godmorgon, fåglarna kvittrar.

Inatt kl 00:10 tog jag 10 ml Laktulos.
Magen hade inte satt igång på hela helgen, så jag fick ta det i mina egna händer.
Den lilla mängden tog jag bara för att det var natt och att jag ville minimera risken att få läckage. Funkade tydligen, hade en halvfull påse på morgonen.
Hoppas det är okej nu, märks under dagen.

Annars är det som vanlit på jobbet, skönt med måndag på ett sätt.
Har dom omsydda byxorna på mig, nyfiken på hur det ska gå. Sitter super bra, men får se hur det går under dagen... får resa mycket på mig, eftersom påsen är i byxlinningen.

Nej nu måste jag ta hand om alla här, måndag morgon så det är en hel del bilar här...

8 kommentarer:

  1. Hej gumman!!
    Vad spännande att se hur det funkar med dina nya byxor. Hur har hon sytt om dem, är det midjan som ändrats? Du måste rapportera om hur det gått! ;)
    Skönt att det löste sig med laktulosen. Men man blir ju lite orolig när det inte händer särskilt mycket i påsen och man undrar vad som gör det.. Jag blir lite smånojig om det går några timmar och det inte händer något...hehe. men det är väl för att man är så rädd för att det ska bli något fel nu i början. Har märkt att natten är ganska lugn för mig. Kan vara för att jag försöker tänka på att inte äta alltför sent och sen har jag nog en räserpassage nu till en början ;)

    När jag skrev att plattan blir äcklig så syftar jag mest på att den liksom börjar bli vit runt kanterna. Som ett välduschat compeedplåster ;) Precis som om det börjar luckras upp liksom. men det är kanske inte så farligt? Mest att jag blir orolig attd et ska bli läckage om det får sitta för länge. och det vill jag inte ha nu i början. då kommer det bli ännu jobbigare!

    Den där tvättservetten, är det som du får utskrivet av din sköterska? För som det är nu när jag har bytat platta så sitter liksom lite av plattan kvar, det är precis som den blir uppluckrad och geggig och jag får inte riktigt bort det med enbart en fuktig kompress. Tar den tvättservetten bort det lättare?

    Ja det är nog som du säger att magen kommer ordna till sig så småningom. Som et är nu så är den allt annat än regelbunden ;) Det märkte jag igår. Då tog jag ändå bytet lite tidigare än sist och det var ju katastrof. Tur jag hade en stor påse till hands och ännu en extra bredvid, frö det kändes som om det kom så mycket så att en halv påse kunde fyllas...huh. Men man lär sig. Tur man är hemma och sjukskriven ett tag till så man lär känna magen och dess rutiner!

    Nä, jag har inte fått någon gördel. Använder du det dagligen?
    Sm det är nu så vet jag inte riktigt hur jag ska bära mig åt med påsen. Om den ska vara innanför eller utanför byxorna. Det funkar just nu med att ha låga strumpbyxor och påsen utanför, för det syns ju inte när man har klänning eller kjol på sig. Men om jag sen ska kunna hitta ett par bra jeans så vill jag ju ha påsen innanför. Men som det är nu tycker jag det knns obehagligt. Men det kanske är nu i början. Dels att man är ovan men också att man fortfarande är öm och svullen. Men då kanske en gördel är att föredra?! Får du den av stomiterapeuten också? Nu måste jag nog börja skriva en litetn lista med frågor som jag har tills besöket hos henne. Det är kanonbra att ha kontakt med dig Nilla som har lite koll och erfarenhet. Annars hade man suttit här och vetat varken ut eller in!

    Jag ska rapportera om strumpbyxorna från Åhléns. Vi får starta en testpanel som behandlar strumpbyx-frågan! hihi

    Hur kändes det att köra runt med en bilbarnstol i bilen? hehe. Är det någon som undrar får du säga att du börjat träna inför eventuella barn ;)

    Hoppas du får en bra dag på jobbet!!! Många många kramar!!

    SvaraRadera
  2. 1

    Elsa: Hej min vän!
    Jag rapporterar gällande byxorna. Tänkte försöka ta nån bild med på en "vanlig" och en omgjord så man ser...
    Hon har tagit ner linningen, så den är längre.
    Planen var att jag skulle ha påsen och gördeln utanför, men just nu har jag innan för, vi har även förlängt skjortan med en bit från en gammaal skjota. Detta för att kunna ha den mer nerstoppad och dra upp den och att den sitter kvar helt enkelt.
    Smart att du tar det lungt på kvällarna. Sen när du får in dina rutiner och lärt känna hur din mage jobbar så kan du äta som du vill igen. Men är ju super bra med rutiner :D Absolut bra att vara hemma i början och få in allt.
    Okej jag förstår hur du menar med påsen, men det ska inte öka risken för läckage. Men snarare kanske mer att det kan "fräta" lite på huden. Men det är det ringen är så bra till.
    Japp dagligen, kvällen kan jag va utan den vi tven, skönt att få av sig den. Men även om det är skönt att få av sig den så är den guld att ha på. Många tjejer som beställer egna från ausos eller vad det heter... men jag har inte testat den, eftersom jag ändå inte kan ha nått som sitter åt, inte ens strumpbyxor lixom.
    Men kolla med maddepladder eller sussi, dom har sånna vet jag.
    Den som jag har får man utskriven på hjälpmedels kort av stomiterapeften. Var noga med att mät midjan så du får rätt storlek. Dom ligger i tre pack, be om en sån och testa dom är super bra, om inte annat så är det bra att ha om det skulle behövas nångång.
    Det är supr bra att ha gördeln över strumpbyxorna som är nedvidka under påsen. När jag har jeans så har jag dom knäpta och försökt hitta rätt låga... byxorna är under påsen. har ett par levis jag använder. Sen har jag gördeln och linne över. Sånt vanligt bas på HM som exempel. Gördeln är utanför och linnet ovanpå sen är det bara att välja tröja. Aformade tröjor är ju bra eftersom då sitter det ju inte ut så "köttbullen" syns. men i början hade jag baslinne och en nånt färgat eller mönstrat linne över.
    Jag tycker också det är obehagligt med nedstoppad. Jag vill inte att påsen fylls åvanifrån när påsen är nedstoppad, vill ha skiten nedåt :P hihi.
    Jag hade också en lista till stomiterapeften :D Bra att ha med sig.

    SvaraRadera
  3. 2
    Elsa: Denna servett jag har heter siless (vet inte hur den stavas exakt men den görs av Trio eller vad den heter ringen heter slimblabla nånting.
    Servetten tar bort påsresterna super enkelt snabbt och torkar huden :D Super duper bra!!! Overdelig för min den.
    Klart jag hjälper till gumman, är ju själv rätt ny på det men ligger steget före dig... har letat mycket info själv, men fått tips av andra med, men mest på ilco mötet :)
    Haha jag vi kan starta en blogg i hop där vi enbart skriver om hur kläder och anndra tillbehör som testas funkar :D
    Vore rätt skoj faktiskt :)
    Haha kul att du frågar hur det känns att köra med stolen :P Jag tänkte själv på det idag påväg till jobbet faktiskt =) Kändes bra, lite vuxet. Lyssna musik lagom högt och tyckte det känndes tomt i bilstolen.
    Ingen har sagt något ännu, men får dra till med att jag blivit plastmamma och ser raktionerna :P
    Jo kan tilllägga att det bivit väldigt hattigt och säkert svarat flera gånger på nått, har tagit imot folk mellan skrivningen...
    Tack, hoppas du får en bra dag med jossan.
    Massa kramar!

    SvaraRadera
  4. Ett snabbt svar mest för att visa hur urkopplad hjärnkontoret är för tillfället. Läste på fullt allvar att ringen hette slimblabla och tänkte som hastigast att det var ett sjukt namn på en stomiprodukt. Slim associerar jag till slajm och det kändes ju rätt äckligt, men i mitt fall passande. Men så kan man ju inte döpa något, det talar ju inte för produkten precis... Innan jag fattade att du inte hade full koll på namnet...haha. Får skylla på att det är morgon...eller nått..

    Servetten ska jag absolut se till att prova!

    Måste kännas vuxet att köra runt med stolen. Var det så att du inte vågade spela för högt på stereon i bilen utan att tänka dig för? hihi.

    Då kanske jag inte behöver göra mig av med alla mina jeans trots allt. Känns tryggt! ;) Man har ju sina favisar som man inte släpper i första taget!
    Ja, det hade varit kul att se en bild på dina kläder. Hoppas du känner att de funkar kanonbra och känner dig nöjd med dem. För det är ju kläder som du trots allt går i dagligen (nästan).

    Jag ska verkligen skriva en lista. För när man väl sitter där på sjukhuset så är huvudet tomt och allt som man funderat på är som bortblåst.

    Använder du msn något?
    KRAMAR

    SvaraRadera
  5. 1
    Elsa: Haha, nu fick jag mig ett gott skratt. Tack. Är kul när man får det... slimblabla, jag kanske ska börja döpa stomiprudukter, tihi.
    Nja mysiken gillar barnen med, men när dom är där är man ju lite försiktig med ljudet, så ja kanske var det så den tanken flög genom huvudet imorse :P
    Nej släng dom inte! Jag har en hel kartong med jeans, i alla möjliga storlekar. Under dessa åren med mycket krotison och annat så har det blivit alla möjliga storlekar. Har ännu inte gått igenom mina jeans, ska göra det nån dag. Även detta har dröjt pga av såren.
    Men nu är det snart tid för det :D

    SvaraRadera
  6. 2
    Elsa: Ja absolut, det ska bli skönt att slippa jobba med jobb byxorna uppknäppta med gummissnodd! Men det sitter lite i huyvudet detta med att ha påsen nerstoppad. Får exprementera lite hemma... Men har gått bra än så länge för jag har tydligen lungt flöde på stomin idag med.. har haft det rätt många dagar nu, men inget not. Mysko. För är det nått hinder i kanalen är det ju lite hårt och ömt och kan göra ont, men icke nu.
    Ja då har man inget i huvudet när man sitter där.
    Japp msn används... jag smsar msnen till dig :D (har ingen på jobbet givetvis, men flitig hemma)
    Kram kram kram

    SvaraRadera
  7. Hej hej,
    Hoppas du inte får ont eller problem under dagen.
    Hoppas att din dag blir bra.
    Jag vore tacksam om du kunde svara på frågan och testa dig fram på min blogg.

    SvaraRadera
  8. Miss Attitude: Tack gumman, du önskar mig lycka till men inte är i sitsen själv. Det värmer!
    Hoppas att din dag också blir bra, och lycka till med bloggstrulet. Men jag hade inget problem att kommentera iaf :D
    Kram

    SvaraRadera