onsdag, februari 25, 2009

Strump fri

Igår och idag har jag kört utan gördeln sin hag fick av stomiterapeften, annars har den varit på ofta och jämt då jag kännt mig säker med den.
Men allt efter tiden går, så känner man hur man börjar bygga upp ett förtroende för båsen och hur den ska sitta osv.
Så nu när jag kört utan så har jg blivit förvånad av hur skönt det var :D Men självklart gillar jag fortfarande gördeln, men är ju skönt att slippa det sitta lager på lager vid magen.
Så på jobbet kör jag utan gördel. Igår var jag ute och gick utan gördeln...
Man bygger upp förtroendet bra tycker jag, annars har man tankar osm att dragkjedjan ska ha sönder påsen. Men så är det givetvis inte! Vist kan det förekomma, men hur mycket är det inte som kan förekomma... precis... tänk lågiskt :P

5 kommentarer:

  1. Åh, nu hoppas jag att det går att kommentera!
    När jag först läste rubriken på ditt inlägg läste jag stump fri. Hmm, tänkte jag, luftning eller vadå. Jag har kommit på mig så många gånger denna veckan med att läsa fel och associera allt till mage, stomi och bajs.. Det är så hårt inpräntat i en nu. Men jag antar att efterhand som jag kommer in i det hela och mår bättre så kommer den fixeringen att släppa. ;)
    Jag kommer ofta på mig själv med att sitta och hålla på påsen eller stötta den när jag går liksom. Mest för att det gjort on nu i början. Det är en vana jag måste bli av med...hehe. Men det tror jag också försvinner när jag får lite humana påsa som passar mig och slipepr dessa gigantiska som nästan sur ut som en kasse på min mage ;)

    Vad härligt att du vågade prova utan gördeln och att det kändes bra. Kan förstå att man blir lite orolig över att det ska hända något när man bryter sina vanor. Men det stärker ju ens självförtroende när man inser att det faktisikt går, att man klarar det!

    Ja, det verkar ligga ganska mycket Alfons Åberg i dig...hihi...ska bara..sött!

    Hur är det på jobbet idag?
    Idag är det en lite sådär halvtradigt dag här i skåne, med vädret alltså. Får försöka skina som en sol själv i stället ;) Jag komemr på mig själv många gånger nu med hur nästan äckligt positiv jag är..hehe. visst är det inte så hela tiden dygnet runt. Men det är härligt att få känna att det faktiskt kan vara så ibland. Innan var det bara hopplöst allting.

    Nu håller jag tummarna för att kommentaren kommer iväg till dig!
    Sköt om dig gumman så hörs vi säkert under dagen.
    Många kramar!

    SvaraRadera
  2. Elsa: Hej, åh kommentarer igen, jag älskart!
    Vet precis hur du menar med fixering och tankar och stöta påse och allt. Var exakt lika dan, och är det ibland vissa dagar.
    Men det släpper efter hand. Finns dagar som man inte ens tänker på det. Det är ju så att det som är aktuellt i livet tar stor plats. Gemför det tex med nått så dumt som om någon köper en bil, då ser du den bilen över allt sen ett tag fram.
    Eller ja ta vad som helst... rätt kul tanke.
    Var skönt i början när man var med vännen och man inte bara snacka påsar och bajs... Min vän Millan sa faktiskt att jag hade släpt det lite, ja det med fixeringen. Var skönt att höra.
    Är super skönt när man går från tanke till handlign och att handligen kan gå över tanken... ja det där lät knäppt, ungefär som jag är när jag talar på riktigt. Men ja du förstår nog :o)
    Ska jag vara helt ärlig, så kan jag tilloch med känna mig mer säker och snyggare nu än innan. Vet det låter kanske konstigt. Men jag tror det bottnar i att man har fått ett lugn i kroppen.
    Att man fått ork och krafter, fått bort smärtan och kan slappna av. Är underbart. Men så finns det ju fortfarande tankar. Men som sagt tankar, det går att öva bort. Är känsla man får gå på! =)
    Är bra på jobbet idag, lugnt, väldigt lungt. Trist väder här med... Du strålar ända hit så det gädjer mig. Jag är också på bra humör. Men det känns lite tungt. Igår speciellt, och vissar det kommer hålla isig länge så försöker itne tänka på det. Detta återkommande med pengar. Urk!
    Du och jag verkar rätt lika ändå, men jag vet inte kanske bara nått man känner. Men vi tänker lika tycker jag =)
    Är UNDERBART att du känner som du gör, jag kände PRECIS så, berfrielse. Ordet livskvallite, som man knappt vill skriva ännu häldre höra läsa eller säga =) finns myckt andra ord för det istället nu :P
    Klart vi hörs under dagen :) Skönt att ha sina internet vänner!
    Hoppas du får en underbar dag!
    Jag ska med chefen till stora kontoret efter jobbet och kika om vi hittar några bra möbler att köra till oss. Sen efter det har jag stick kväll med mamma och emma.
    Händer hos dig, du tar det lungt hoppas jag. Du flänger och far så (men vet jag är likadan, svårt att lugna ner sig)
    Kram kram på dig!

    SvaraRadera
  3. Hej igen gumman!
    Nu har min kompis lyckats skrämma upp mig när det gälelr prickarna på mina ben (som nu också letat sig upp på armen) så nu fick jag lite halvbråttom för att göra mig i ordning så jag är "klar" om det skulle vara så att de vill att jag ska komma upp på mottagningen under dagen. Jag är inte lättskrämd och jag lusläser inte biverkningarna, men detta gör mig lite orolig ärligt talat. Men det ska nog lösa sig det med. Mycket har man varit med om så det är nog ingen större fara ändå. Men det är inte värt att ignorera.
    Jo det är väl så att fixeringen kommer försvinna mer och mer ju säkrare man blir på situationen. Jag tänker inte längre på att ha bajspengen med mig, även om jag faktiskt borde lägga en sådan peng i min "stominecessär" som jag har med mig. Så lite har det ju släppt redan.

    Usch vad jobbigt med pengasitsen. det är klart det oroar en när man vet attd et inte riktigt går i hop sig. Jag har kommit på att våren kommer bli rätt knaper för min del, vilket jag bör tänka på redan nu. Så man inte sitter där sen. Och sånt oroar en ju. Men du ska se att det kommer ordna sig.

    Ja jag tycker också att vi verkar vara ganska så lika varandra. Tänka lika och resonera lika. Hade varit roligt att ses för att se om det stämmer.
    Jag har hela tiden tänkt dig som ett par år äldre än mig. Konstigt nog. Det har känts som om du är full av erfarenheter och därmed har du fått några år extra. Blev lite förvånad när jag läste dina svar på frågorna och insåg att vi är ju nästan jämngamla. Märkligt. Du känns äldre och mognare! Och detta är enbart positivt (så tro inte att jag trodde du var lastgammal...hihi..)
    Nä, duschen väntar! Många kramar

    SvaraRadera
  4. 1
    Elsa: Men gumms, vad kan det vara... du får berätta när du vet mer. Hur ser prickarna ut kliar dom? Torra eller vätske prickar?
    Klart man undrar, inte är man nojig för det. Man vill ha den kontroll som går ju.

    Jag blir som sagt inte rikare av att vara orolig, så får lägga energin på att vara så smart och sparsam som möjligt. Dess värre blir man så nedstämd att inte ha pengar.
    Allt blir bättre som sagt. Men nu hade man önskat att man hade ork och allt sånt för att jobba som man gjorde förr och fick dom bra lönerna, men är väl att ta om man börjar med det nu.

    SvaraRadera
  5. 2
    Jag hoppas absolut vi kommer träffas framöver, det får vi se till :)
    Jasså har du trott jag var äldre än jag var =) Oj vilka komplimanger, mognare. Alla har vi våra erfarenheter!
    Du ser vist är det kul med alla dess frågor :) Som gör att man får veta mer om sina internet vänner.

    Hoppas det går bra med allt nu, som sagt, hör av dig när du vet mer om allt...
    Annars kommer jag gå och tänka/oroa mig för dig!
    Kram kram kram

    SvaraRadera