fredag, februari 20, 2009

Fredag morgon

Är så härligt med fredag, nu är det helg som gäller kl 17 idag.
Knappade på min mobil lite för länge igår, men tog tag i själv disciplinen och la ifrån mig den till slut :)
Klockan ringde när det var dags att gå upp till jobbet, men hade gärna legat kvar i värmen.
En sak som jag verkligen skulle vilja ordna är detta med värmen i min lgh, blir inte en grad över 17. När jag prata med henne om att det var så kallt, var hon så bestämd på att alla ventiler skulle vara öppna. Men blir som sagt ännu kallare då, då visar termometern 16 grader.
När man är hemma så huttrar man, urs vad jag hatar att fyrsa. På morgonen är det inte så kul att gå upp, när man fryser så. Har sovit flera nätter i rad nu med mysbyxor, tröja, strumpor och filt, så kan det ju inte vara :)
Pratade med min underbara vän Karin igår innan båda skulle sova, tack för att du finns vännen och att du tror på mig!
Finns här för dig!
Helgen blir lugn och skön, behöver ladda mina egna batterier lite.
Vad ska du göra i helgen?

16 kommentarer:

  1. Ska inte göra ett skit i helgen, då Jimmy jobbar 06-18 *blä* men de e ju sista helgen, på ett bra tag....så har du alldeles för tråkigt e du välkommen på lite kaffe Kram Kram

    SvaraRadera
  2. Zera: Sista helgen, men är ju skönt på ett sätt. Jag kommer säkert ha tråkigt, men då jag inte har några pengar och inte vet hur jag ska ta mig till jobbet alla dagar, så får jag vara väldigt snål med bensinen. Så blir inga utsvävningar eller lyx åk för mig, hur mycket jag än vill. Synd ni inte hade två bilar kunde ni ha varit hos mig hela dagen. Kunna gått till via spårets vindskydd och grilla korv :D men om du tar dig till mig så har jag korv iaf :D Är inte alls lång promenad från mig, coh vill man gå lite extra så kan man gå runt spåret, super fint går bra med vagnen med :D
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Hej gumman!
    Du anar inte vad jag är glad för alla kommentarer och allt pepp jag får från dig. Det är guld värt. Det kan kanske låta i bloggen som om jag studsar runt på rosa moln här hemma. Emellanåt känner man sig ganska ensam faktiskt och då är det skönt att få sånt fint stöd från dig!
    Jag tar tacksamt emot alla tips och råd. Det där med kuddarna tänkte jag på igår innan jag fick komma ifrån sjukhuset. Men konstaterade att alla mina knöliga extrakuddar slängde jag innan flytten, smart! Fast man kanske kan ta en kudde från soffan så länge, de är ju ganska stora och platta så man kommer upp lite med huvudändan.

    Ja, jag märker också nu att jag "glömmer" att kissa. Dels känner jag inte av det nu eftersom magen är så öm som den är och sen är det så som du säger att innan op sprang man och småkissade hela tiden när man ändå satt på toaletten liksom ;) Lyxproblem är vad man har idag då man känner att blåsan faktiskt gör lite ont..hehe.

    Ja tänk om vi bott närmre varandra, det hade varit kanon! Men vi får försöka underhålla varandra på håll i stället ;)

    Idag har jag ätit min första frukost hemma på bra länge. Visst var det smärtsamt. Har märkt att så fort som jag stoppar något i munnen så kör magen igång och det gör ganska ont just nu när det kommer från stomin. Antar att det är för att jag är svullen i stomin? Var det så för dig också i början. Det gör liksom ont, som magknip när den tömmer sig. Just nu är det lite och ofta som gäller för mig. För jag har ju trots allt inte ätit på så länge så jag orkar ingenting. Frukosten blir typ en halv macka och en halv deciliter yoggi. Men då får man äta lite oftare. och det är ju inga problem nu när jag är hemma.

    Du är inte alls hård, som sagt. Jag är bara tacksam! Det är sånna här tips som man behöver. För jag har ingen annnan i min omgivning med stomi och detta är ju inget som en stomiterapeut direkt berättar för en. Ska tänka på att ta det lungt med semlan. Jag får prova mig fram. Bättre det än att det skulle hända något nu. För det vore ju synd!

    Ja, det var stomiteraputen som markerade ut var den skulle sitta på mig.
    Nä, jag slapp katetern (antagligen för att jag inte fick någon ryggmärgsbedövning). Känns osm jag är ett enda stort undantag i hela denna cirkusen. Ingen epidural, ingen kateter och hemgång två dyng efter op. Vet inte riktigt hur de lyckas. ;) Men ingenting i denna resa har gått efter standardmallen..hehe.

    Man träffade ju på ett och ett annat pucko på sjukhuset. Och jag fattar inte varför hon skulle hålla på med min påse klockan 5 på morgonen när den dessutom inte var så pass full att det var krisigt liksom. Kanske var för att hon var nattpersonal och det liksom ingår i hennes sysslor. Eller för att det var enbart vätska...jag vet inte... Men väldigt osmidigt i af!

    Usch och fy för kylan i lägenheten. Så har jag också det i min studentlägenhet. Jag klagade och gnällde och testade allt. Slutade med att jag köpte en värmefläckt. Kändes lite töntigt, men vad gör man inte då man fryser konstant och jag klädde på mig med tre tröjor och raggsockor och gud vet allt. Hoppas det fixar sig. Inget rolig att behöva vara kall och frusen hemma.

    Ska du hitta på något kul i helgen?
    Detta blev en låång kommentar ;) Hoppas du orkar läsa! hehe.
    Skickar en massa fredagskramar till dig!!!

    SvaraRadera
  4. Ja visste e det synd att vi bara har en bil, hade gärna haft en till, men tyvärr så tillåter ju inte ekonomin det för tillfället... annars hade vi jätte gärna kommit förbi de vet du...Blir nog rätt svårt o få tag på oxå...:)kram kram

    SvaraRadera
  5. Zera: Tusan också, jag som verkligen vill ut och grilla. Men ni kan ju anlita mig som cahufför jag har ju bil men ingen bensin :D
    Men ni har ju knapert ni med nu, så förstår.
    Får kika fall mor och far vill med ut och grilla om dom kan hämta er :D Om inte du kör jimmy till jobbet och hämtar honom så har du ju bilen under dagen :P
    Pussel pussel!
    Kramar

    SvaraRadera
  6. 1.
    Elsa: Skönt att höra att jag hälper dig, vill ju finnas här för andra och dig har jag mer än gärna kontakt med. Jag måste även tacka dig, jag får ut mycket av att ha kontakt med dig, även fast jag ligger steget före. Vist är det inte bra att andra ska ha det som man själv haft det, men det är nyttigt att ha kontakt med andra. Så man inser vet och känner att man inte är ensam.
    Det är ju bra att dina inlägg är posetiva. Alla som genomgått något sånt här vet ju att det är olika för alla, och förstår samtidigt att du inte har rosa måln hemma i lgh som är sköna att studa på ;)
    Man får ju vända på det, är ju underbart att det ska gå bra för någon. Gällande de sista stegen här nu alltså, för du har ju fått ditt så det räcker. Jag tänker då på detta med alla hopp hit och dit.
    Vilken resa. En resa du aldrig kommer glömma! Bara bli lite utsuddad med åren.
    Soffkudde låter bra. lägg den lite lutad och sen några kuddar i väcket, så blir det kalas.
    Även skönt att ligga där och vila ryggen på dagarna, för du vilar mycket gissar jag. Jag använde inte min soffa på länge. Då jag hade så ont när jag satt (långt stygn) och när jag låg på sida i soffan kändes det som om magen skulle ramla ut, fast det viste man ju att den inte skulle göra. Jag hade tur att jag hade tv i sovrummet :)
    Tänk på din stackars rygg! Vila den med jämna mellanrum. Den får ta mycket stryck nu. (fast iofs inte så många muskler avskurna. Men ändå. Man inser hur viktigt det är med rygg och mag muskler och vilket samspel din har. Jag har längtat sen sep att få träna upp min rygg och mage, men ack så jag har fått vänta för såren. Och nu vill man ju inte storma eftersom man inte vet hur det är. Jag börjar försiktigt. Men är ju svårt man vill ju samtidigt träna, eftersom bukfett inte är så bra för stomin, så man får tänka på vad man äter. Då menar jag givetvis inget med hur stor man är. Utan förändrat bukfett, utifrån sig själv och hur kroppen förändras. Man kan absolut ingte gemföra sig med andra utan bara sig själv!
    Är väl tur att även "vi" ska få ha lite lyxproblem ibland, är väl på tiden :)

    SvaraRadera
  7. 2.
    Elsa: Precis vi får roa oss så gott det går =)
    Jag berätta väl om sidan som heter vetgirig?
    Du får säga till om du vill ha en match, själv har jag inte kört det på över ett år. Men när man väl har börjat blir det lite som en drog efter ett tag.
    Men förstår om du inte orkar. Men som sagt det är ju ett sätt att roasig på. Du får spela gratis spel och kolla mycket på Webb tv. Kan rekommendera svts play, är bra tidsfördrig och avkopplande.
    Bra gumman att du inte tar mitt skrivande fel ibland. Man knappar ner sina tankar fort så formuleringar och dyl kan bli halvdanna. Är ju inte riktigt som att förmedla något mellan mun och mun.
    Nej dom ger ju inte direkt "vardagliga tips" på gott och ont. Alla är ju olika, vissa skulle nog bli uppskrämda samtidigt som vissa inget vill hänldre än att ha massa information som man sedan kan testa själv sen om det är så på en själv. Sån är jag.
    men alla är ju som sagt olika, vissa skulle ju kunna bli hur nojiga som helst. Ja nu var vi där igen, med skrivandet och tolkningen, men tror du hajar :D
    Urs har du också haft det så där. Men man ska ju kunna får värme. Minns att i skolan om det var under 18 grader (om jag minns rätt grad) så fick man gå hem om det understeg det.
    Så i en bostad, borde man kunna få åtminstonde 20. är ju normalt att ha 19-23 inomhus. Lägre temperatur i sovrummet så man sover gott.. högre på toanletten. och lagom temp i övriga ytor :D
    Ska nog ta och ordna det här ska du se! Förresten klockan är ju mycket, ska ringa fastighetsskötarna nu och se vad dom säger.
    Helgen blir lugn för mig. Inga pengar =( denna månad är seeeg 8000 =( Vet inte hur jag ska göra, men men, jag får inte mer pengar för jag oroar mig (har alltid haft senkoll men och mår dåligt när det inte går ihop sig, men de sista åren har jag fått lära mig att jag faktistk inte tjänar pengar om man oroar sig :P
    Skulle vilja ut och grilla imorgon, för korv har jag ju i kylen, och grillplats en liten promenad hemifrån så får se om någon följer med =)
    Klar jag läser allt, är underbart med långa kommentarer. Så du får en lång tillbaka ;)
    Fredags kramar tillbaka!

    SvaraRadera
  8. vad gott med grillat korv...:) det var längesen man grillade korv senast.. det var nog på sommaren det. Det blir inte riktigt lika gott att steka det på stekpannan. Hoppas att det ordnar sig ekonomiskt för dig... skaffa ett bensinkort som reserv... så att man är säker att man kommer till jobbet iaf. nu börjar min lunch rast att ta slut... dags att åka till jobbet igen....

    SvaraRadera
  9. Sakkier: Ja det är gott att grilla. Du går ge dig ut och grilla du med :D
    Gällande bensin kort så har jag ett redan då jag jobber rörligt och har rörlig inkomst, efter att ha jobbat natt och fott ut bra. Så tank kort har jag redan, men är för väl använt. Man får skylla sig själv, bara att ta sig upp till ytan innan man börjar ha det bra igen :D Tack för stödet.
    Så jobbet kallar igen, tidig lunch du hade. Vad jobbar du med, eller har jag frågat det redan. Iså fall har jag glömt. Nu ska jag äta lunch.
    Ha en bra fredag!

    SvaraRadera
  10. nu har man lite mer tid att skriva... ja, kanske ska man grilla lite korv, låter ju lockande. Har ju inte planerat att göra något speciellt denna helg. Men har en del saker som behövs göras hemma så man får väl ta tag i det.... som t ex bilen behöver tvättas & dammsugas.. snart är det ett halvår sen sist. och sen får man väl anstränga sig med lite småfix i lägenheten. och ska försöka ha sovmorgon i morgon om man nu lyckas med det.
    Det var väl inte så tidig lunch. Jobbar man mellan 7-16 är det ju lämpligt med lunch mellan 11-12. Du har nog inte frågat vad jag jobbar med :) om du ens frågat något ens.. det är bara att fråga om du undrar något. Ja just det.. jag skulle ju svara på frågan. Jag jobbar som operatör på ett pappersbruk. Återgår till 3-skift om 2 veckor då jag fått chansen att prova på dagtid i 8 veckor.
    Hoppas att det gick bra med fastighetsskötaren så att du slipper att frysa!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  11. Elsa: Jag har tänkt på det tre gånger sen jag svara på din kommentar här på bloggen. Jag missa ju att svara på detta gällande stomin och hur det kännes när den var svullen. Jo det var lite ömt och kändes ett tag, men blir nättre när svullnaden lägger sig, min var 40 mm i diametern i början...
    Men det tog väldigt lång tid innan man vande sig med känslan när stomin jobba. Tex. dom små kiklande mini pruttarna som knappt låter (känns som när amn kiklar innan för läppen) och när det lixom rörde sig. Men man lär sig hur stomin "mår" ut efter hur den rör sig, eller inte rör sig. Ett tips är att om den inte rör sig så ta en liten prommenad och hjälpt tarmen att börja jobba! Hum kommer inte på nått mer just på rak arm... men fråga så fort det är nått! Finns här och på mobilen. Har ju ny nu :)
    Ska få hem två kompisar vi ska spela spel.
    Hoppas du får en skön kväll coh att filmen bror kommer med är bra :D
    kram på dig gumman!

    SvaraRadera
  12. Sakkier: Ne sant, det är lagom med lunch då =) Nu minns jag, vist är det du som skrivit om detta med skift jobbet på knasmage?! Trivs du på jobbet då? Hur har det gått med dagtiden? (för mig tog det tre månader innan jag kände att det var bra med dagtid. Men sen har det rullat på bra)
    Jag ringde efter lunch, men dom hade ju bara öppet till 12 =( men men jag ljus och varma kläder. På måndag får jag prata med dom. Gör ju inget att det got någon mer dag, för då är det bara bevis på att jag verkligen gett det tid... men sen vill jag inte frysa mera :D
    Trevlig kväll nu!

    SvaraRadera
  13. ja det är jag som skrev om skiftjobbet på knasmage. Tack att du svarade :) jag trivs bra på jobbet, mest för att vi är ett bra gäng som arbetar och kommer bra överens. Det har gått bra med dagtidsjobb, man mår nog lite bättre av dagtid känns det som. Men jag saknar lediga dagarna, helgerna är över alldeles för fort.
    Och det verkar inte göra någon skillnad mot Crohns.... Men jag måste tillbaks till skiftjobb efter att det här projektet är slut. Sen får jag väl söka något annat om jag känner för det... nu får man vara tacksam att man har jobb.

    SvaraRadera
  14. Sakkier: Ja e dessa tider får man verkligen vara glad att man har jobb!
    Du får skaffa en blogg du med =)

    SvaraRadera
  15. jag är nog ingen bloggare tyvärr.... finns nog inte någon som skulle vilja läsa min blogg heller :) därför är jag inte direkt motiverad heller. Men tur att det finns duktigare bloggare som du. Hinner inte ens svara på alla dina inlägg med den takten du bloggar :) förresten, vad kul att Convatec tog kontakt med dig. Föreläsning kommer att gå bra :)

    SvaraRadera
  16. Sakkier: Klart du är, jag menar man behöver ju itne skriva så mycket som jag gör.
    Men starta upp en, räcker ju med att uppdatera när du själv tycker. Skaffa en anonym, så kan vi knasmagar och andra skriva till dig... istället för att vänta på att du ska kika in hos oss :D
    Tack, jag hoppas det kommer gå bra med föreläsningen. Pirr pirr, men uj så kul när man är klar sen.
    =)

    SvaraRadera