lördag, februari 21, 2009

Mat tips för stomi opererade

Skrev just till Elsa om lite mat tips när man nyss fått stomi, tänke jag kunde lägga ut det här med ifall det är någon som kikar in och ska operera sig eller är nyopererad.

Bättre med lite av mycket en mycket av lite. Detta för att olika saker får olika konsistens.
Man ska tex inte äta massa som gör magen hård, eller massa som gör magen lös. Men är ju mindre bra att äta sånt som gör magen lös än hård, för blir den för hård så är det svårare för maten att komma ut och det kan bli stopp/förhinder.
Tänk även på detta med att tugga, destu mer du tuggar och hjälper magen destu bättre går det genom kanalen. Olika mat olika mycket tuggande, helt enkelt.
Det är även därför det är smart att äta lite och ofta istället, både för kroppen mår bra av det. Men även för att om det är mindre mat man äter så får magsyran mindre att jobba med och det bryter ner maten bättre innan det forstätter vidare. Har man full mage efter måltiden så ja tänk själva en full proppad maskin man tryckt in saker i... kommer ju inte mer vatten i maskinen för det, och ja om man proppar en tvättmaskin riktigt full så blir inte ens altl blött. Så enkelt är det i våra system med :)
HÄR är en sida som är till bra hjälp, som är helt klart läs värd!
Tipset är också att testa sig fram. låter som ett heltids jobb men det är det inte, utan man kan tänka tex. så här när man ska äta:
Har jag ätit detta förut?
Funkade det eller inte?
Hålla lite i minnet om man äter något man inte testat så man vet om det blir något att det var nog det där. Och om det inte gör för stor skada eller allt för ont, kan man ju testa igen och se om det var det eller kanske något annat. Så man kan lägga den rätten på hyllan, eller helt enkelt utesluta att den gör magen lite små strulig.
Gör detta det tjockare eller lösare?
Har man ätit mycket som gör det tjockare kanske man ska äta lite som gör det lösare med, så det jämnar ut sig.
Efter drygt ett dygn kan man ofta släppa det man "testat" om det inte gör eller känns nått.
Till slut lär man sig vad som är bra att äta, vad som är mindre bra och vad som inte ska ätas.
Det är så otroligt olika för alla!
Socker gör det lösare, jag bytte tex ut drycker man späder ut i vatten mot enbart vatten och då fick man det svart på vitt, för vatten gjorde det då hårdare (fast vatten är ju inte förhårnande utan att det då var att jag tog bort socker konsumtionen) Ja ni förstår min tanke gång.
Men åter igen, alla är olika och man ska bara gämföra sig med sig själv!

Men nått jag brukar tänka på är att man kan äta mer saker nu och njuta av det än när man hade sjukdomen och inflamationen i kroppen, bara detta är ju ett stort plus!

Må så gott och ät gott, njut av maten och livet =)

2 kommentarer:

  1. Du är ovärderlig gumman! Jag är så tacksam för att du finns här just nu! Nu behöver man alla tips och trix som man kan få. Tack tack och åter tack!!!
    Brukar din mage vara så som den är nu? eller det är bara något tillfälligt?
    Nu ska jag rusa (eller ja det var ju att ta i, masa är nog bättre;) ) över till pappa med min extranyckel. Smidigt att ha honom rätt över gården..
    Hoppas du får en bra fredagskväll!!! Många bamsekramar

    SvaraRadera
  2. Elsa: Jag vill ju finnas här och hjälpa till, så blir så glad när mina tips kommer till andvändning :D
    Min mage brukar inte strula har varit någon gån under sjuksrivningen och någon gån nu när man förändrar vardgaen lite... men inget konstigt är ju ett halvår sen jag opererade mig.
    Masa dig iväg nu... mor och far kom nu.
    Kramar

    SvaraRadera