måndag, januari 26, 2009

Ränta och avgifter.

Nu är jag hemma efter jobbet, hunnit ringa föräskringskassan igen. Eftersom när jag kom innanför dörren fått inbetalningskortet för de pengar som försäkringskassan ska ha.
Ringde för att se hur man kan göra med betalningen, jag har inte 5400 att betala på engång. Man blir ju inte fet i plånboken på att va sjuk direkt.
Till min förvånign (eller ne, man ska väl inte va förvånad) så ska man betala både uppläggningsavgift, aviavgifter och ränta. Är detta rätt? Det står i brevet "Försäkringskassan har orsakat felet och vi ber om ursäkt för det" Ja hur, genom att kräva tillbaka pengarna med feta kostnader också???
Urk!
Nu är det bara att vänta på nästa papper jag ska få läsa, och fylla i angående betalning.
Det jag mer reflekterat över är att jag fått mitt första papper ang detta i torsdags. Ja förra veckan ringde torsdagen, fick papper igen fredagen. Fick papper idag och ringt idag. Detta går minnsan fort, mär dom ska ha pengar. Men när vi "på andra sidan" ska ha pengar, då går det i snigel fart...
Urk igen, har nog blivit ett väl använt utryck för mig den senaste veckan.
Jaja, får se vad det här leder.
Jag är uttömd på pengar... och inte blir det bättre när jag inte kan jobba ordenkligt, blir värre och värre för varje månadn när man får sjukpennning.
Flyttar för att få lägre hyra, bättre ekonomi. Då ska dom ha pengarna istället som jag tänkt fixa upp min eknomi med. Vist, dom pengarna skulle jag inte haft. Men vem sitter och räknar pengar när man är nyopererad, då har man like annat i huvudet (eller vill iaf)

Nu ska jag gå och fylla på järnet igen, ska till vårdcentralen och få dropp.

Hejsvejs på er.

6 kommentarer:

  1. Hej gumman, du ska inte behöva betala uppläggningsavgift, ränta och aviavgifter när de orsakat felet. Sta pa dig! Vad är det beloppet som du skulle behövt betala om det hela skötts bra pa en gang? Det ska du betala. VÄGRA betala resten. Ska jag hjälpa dig att skriva ett brev angaende detta uppskov för betalning? KRAMKRAMKRAM karin

    SvaraRadera
  2. Karin: Hej vännen. Tycker också det är fel, men jag har redan pratat med dom och dom säger att så är det. Vad ska du skriva för att ändra svenska lagen? 5382 kr ska dom ha innan den 25 februari, fick inbetalningskortet idag. Ska få hem pappser där jag ska fylla i hur mycket jag vill dela upp det på.
    Tack för att du läste.
    Hoppas du har en underbar dag! Kramar från Sverige.

    SvaraRadera
  3. Åh, vad jag blir arg. Jag har tyvärr en viss allergi mot försäkringskassan. kan inte hjälpa det. Men varje gång jag ser ett brev från dem i brevlådan hoppar hjärtat upp i halsgropen - man vet direkt att det innebär problem!!
    Jag har kikat på boken och funderar på att beställa den. kan kanske vara lite terapi i dagsläget ;)
    Gick det bra på vårdcentralen? Börjar du få upp värdena igen?
    Jag har börjat knåpa på lite frågor på ett papper. hard et här sidan om mig och såfort jag kommer på något skriver jag ner det. nu är nog den enda och viktigaste frågan - NÄR? men det kan nog ingen svara på i dagsläget.

    Ha en fin måndagskväll!! Kramar

    SvaraRadera
  4. Elsa: Ja dom innebär ofta mer problem än vad dom gör nytta, eller nästan iaf.
    Vore underbart att få ha varit frisk hela livet och sluppit sånt där.
    Klar du ska beställa den, jag rekomenderer den varmt! Bra att läsa den, man får tankar som: "mm så där är det" "jag känner igen det" "ja jsut så var det ju faktist" "det där kan nog stämma, men jag inte tänkt på det själv just då" Ja massa sånt dyker upp i tanken.
    Tack, det gick bra på vårcentralen. Proverna vet jag inget om än, ska ju skrickas och sen får min läkare dom. Hoppas det visar bra nu, har ju fått tio järndropp nu! Väntar med spänning på svar.
    Bra att du skriver ner det du kommer på. verkligen segt att inte veta när =(
    Hoppas det kommer nått beslut om en dag snart!
    Tack, hoppas du också får en så bra måndag som möjligt! Kramar

    SvaraRadera
  5. Det är omöjligt att dom kan kräva avgifter... räntan vet jag inte, men du ska inte betala några avgifter. Kram

    SvaraRadera
  6. Jonas: Ne vist är det skumt?! Men tydligen är det så...

    SvaraRadera