måndag, januari 19, 2009

Massa

Oj oj, nu är jag hemma efter att ha slutat kl 14:00 åkt hem och bytt om hämtat tapetkatalogen, vidare till Kumla bostäder där jag lämnade in mitt tapetval. Träffade även Millan och hennes en sväng.
Sen blev det till apoteket, där jag trodde jag skulle hämta ut hela min beställning, men fick inte med mig nått av beställningen då den inte kommit ännu. Beställde den nya påsstorleken jag ska testa. Så blir kul att se om den funkar bättre, lite mindre platta och lite mindre påse.
Köpte även mer resorb (vätskeersättning)... denna gång testar jag även apelsin smak, drack just ett glas och det var gott. Svartvinbär har jag druckigt så mycket nu. Nu kan jag välja smak, gång till gång :P
Så fick jag en tanke när jag ändå stod och väntade på den apotekare som hjälpte.
Tanken var den att när jag känner att magen segar på/blir lite trög har jag tagit saft (sån man blandar) och tagit mycket sånt och lite vatten. Detta för att socker gör det lösare, ja ni som har nytta av det vet vad jag menar... dom andra besparar vi ordet ;)
Men efter som jag stod på apoteket fick jag idéen att det borde finnas nått för att göra det lösare/lättare och på så sätt hjälpa kroppen en bit på vägen.
Så jag berättade min tanke och hur jag brukar göra, då visade hon mig: Laktulos Recip. Ni kan läsa om den via länken. Köpte en liten sån, kan vara bra att ha hemma, man vet aldrig när den behövs som stomiopererad.
Frågade även på vårdcentralen när jag var där så det var okej att ta den i min sitvation, hon sa att det inte var någon fara alls. Man ger det även till barn så, ingen fara.
Jo för jag var ju på vårdcentralen och fick dropp idag (venofer, järn), så därför var det passande att fråga.
Innan jag åkte till vårdcentralen var jag förbi ICA MAXIs kaj och fick med mig 12 banankartonger, perfekt! Lite att börja med.
Efter droppet var jag till macken, tankade och tvättabilen. Eller ja, bytte smutts på den. Blir ju så när vädret är som det är, men man måste ju underhålla bilen.
Nu är jag hemma, har inte er än att lyft in kartongerna, tagit resorb och knäppt på tven. Ska ta och äta lite och sen tror jag bara jag ska slapp lite med datorn i knät och sova om nån timme. Ska jobba imorgon, kör från idag fyra timmar om dagen i fem dagar.. får se hur länge det blir så. Just nu börja jag med 10-14. Men ska över gå till 06-10 så fort jag känner detta med rutinerna funkar. Är inte bara o bara, så vill jag ju att kroppen ska orka läka med, är inte läkt helt än.
Imorse var det lite stressigt, men gick bra. Blev lite orolig bara för att stomin hade inte gett ur sig nått på hela dagen... men vid fyra börja det komma lite, pju! Men har ännu inte behövt tömma. När jag stod på apoteket hade jag planen att ta lite sånt där jag köpte, men när kroppen visa att den börja jobba tycker jag det är bättre att den får försöka själv. Man kan också då läsa av kroppen och tolka den bättre. Än om man häver i sig massa, är bra att ha den kontroll man kan.
Uj vilket tirst inlägg detta blev nu... men o andra sidan en dag i mitt liv. Finns säkert nån som drar nytta av inlägget.
Det jag har som plan nu är jag ska tömma kameran, lyssna lite musik äta... sen får vi se vad som sker...
Jag längtar efter att flytta nu iaf, få min egen trädgård (inte så stor men stor för att vara lgh träddgård, som en radhus trädgård) Har lite planer nu, är så kul att ha planer på hur man vill ha det. Men är segt när man inte kan få helt som man vill. Man får ta det man har och göra det bästa av det, sen får man byta ut eftersom.
Men samtidigt som det är kul med sånna tankar som ovan, så är det segt med tanke på flytten, packningen och städningen. Av båda lägenhterna, jo för när man får renoverat så är det en själv som får städa efter det. Min mor ska hjälpa mig, tack tack tack.
Hoppas även på att mina vänner och familj hjälper mig med flytten, men en har ju med att göra om dom har tid med.
Så fort jag är ute ur denna lgh, så tar min kusin och hans tjej den. Så jag vill ut fort. Inte kul med dubbla hyror, när man knappt har råd med sina vanliga räkninar. Inte kul att va sjukskriven, vill verkligen tillbaka helt i arbetslivet nu! Kroppen läk, läk!
Nu ska jag sluta babbla på och äta...
Hörs säkert senare =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar