torsdag, januari 22, 2009

Försäkringskassan

Dagen började med att jag gick upp försökte få igång på stomin, ringde usö: Mag och tarm. Dom kände igen mig där (sjukt att man är kändis på det sättet) Hon hållde med om att jag försökt göra allt jag kunde. Men vi diskuterade lite gällande laktoloset som jag skrev om i tidigare inlägg. Vi kom fram till att jag skulle testa, så eftersom illamåendet stod mig upp i halsen så blev frukosten ett glas oboy med laktolos (blandas med fördel i något) Pytte stund efter tog jag även två tuggor på en macka med bara smör och drack lite te. Detta gjorde jag kl tio, nu bärjar det kännas bättre. Men inte bra, har kommit mycket vätska ur stomin iaf så nu måste det blivit bra. Ska äta pankaka med jordgubbssylt, sån på flaska utan bitar. Nu är det nilla som är försiktig ett tag så jag vet att det är okej där inne i tarmen igen.
Så hoppas det går bra med den biten.

Jahop då var man ett fall för försäkringskassan då, fick brev på påsten idag. Tog med mig det till jobbet och öppna, stod att dom gjort fel och att dom ber om ursäkt för det. Men att jag skall betala tillbaka pengar, drygt 7000 spän. Grattis, grattis. Passar ju verkligen bra med tanke på att jag igår fick veta att jag får en tredjedel av min inkomst i gråzon.
Förklaring: Tänk en fyrkant, dela den på två. När jag är halvtidssjukskriven betalar försäkringskassan ut ena halvan, det försår man ju. Men gällande jobb delen så blir det inte att man fyller ut den delen, utan att jag jobbar halvtid på det jag har på schemat. Och efter som jag inte alltid har heltid på schemat så påverkar det mig negativt. Så den där andra halvhalvan fylls aldrig upp.
Så vad gör man när man måste jobba och tjäna pengar. Ska jag nöja mig med deta och försöka leva på det, samt betala till försäkringskassan.
Eller ska man häva all sjukskrivning så man börjar jobba och om man blir körd i botten så får man börja om från början igen... Vilket sammhälle. Tänk alla som har deltidstjänster, urs och fy.
Men som det är nu strular ju magen så jag får väl gilla läget ett tag, såret måste läka helt först också. Ska ringa hud nu och se om jag kan få en tid för bedömning av hur det går med läkningen, jag själv är inte så bra på det här med hur hud och ärr ska vara för att vara starkt nog. Det får dom bedömma.

Urk på allt nu! Jag vill bara må bra, jobba och få igång mitt liv och min fritid.
Men kan ju till läggas att det är ju bättre med mig nu än innan, fast på ett helt annat sätt. Mysko hur livet är egentligen.

Sorry för mitt dravel, men behövde skriva av mig.

Nu blir det pankakor...

2 kommentarer:

  1. Försäkringskassan är inte att leka med. Ett nödvändigt ont...tyvärr.. Tack för alla tummarna du höll, de hjälpte nog. Nu är det bestämt. Ileostomioperatopn. Du kan läsa mer i min blgg. jag känenr mig ganska lättad över beslutet. känns som en stor sten lyfts bort från mina axlar..Hoppas det löser sig med din mage nu så det inte blir något värre av det.
    Japp, det är skönt att ha fått en PICC-line. Den ska provköras i eftermiddag ;) spännande. Framför allt skönt att slippa allt stickande i armarna.
    Sköt om dig och tack för allt ditt stöd. Nu kommer det snart mail med massor av frågor från mig misstänker jag. Komemr snart att få träffa en stomisköterska och då kommer säkert många fler frågot dyka upp! Sköt om dig! kramar

    SvaraRadera
  2. Elsa: Så skönt att allt gick bra, när är det sagt att det blir av.
    Ska läsa ditt inlägg så fort jag kommer hem, är på jobbet nu och kika in lite snabbt.
    Dina frågor är välkommna!
    Ja du inte är det kul, men men jag hoppas magen kommer tillbaka till sitt rätta läge igen, har inte haft problem med magen någon gång börja nu. (det som varit problemet för mig är såren och läkningen, men har ju haft väldigt otur, super ovanligt nästintill obefintligt)
    Fortsätter tänka på dig! Var rädd om dig!
    Kramar till dig i sjukhusbädden.

    SvaraRadera