torsdag, januari 22, 2009

Inte bra

Är hemma nu, är trött. Vill inte vara så här trött, skulle kunna sova nu men går ju inte.
Får se om mor och far fick tid att komma på besök, men klockan brukar ju gå rätt fort så här på kvällen.
Jag borde ge mig ut och gå en sväng, magen är inte bra. Känns olustigt att må så här. Eftersom jag testat allt som går om det är ett lättare tarmstop och det fortsätter, vad är det då. Tarmvred, inte så troligt. Gör ju nämligen skit ont. Tarmarna kanske ligger galet i buken. Hum vet inte vad jag ska göra för att bli bättre. Hur lång tid ska man ge det. Är öm och spänd i magen nu...
Ska bannemej gå ut och gå...

4 kommentarer:

  1. Hej! Jag har last ditt blogg i nagra veckor nu, da jag sjalv blev stomi-opererad for lite drygt fem veckor sedan. Blev lite fundersam nar jag laste om ditt ev. tarmstopp och vad man bor gora for att fa bukt med det. Forstod att du forsokt med en len kost. Jag hade nog gjort tvartom, atit torkad frukt, muesli, bonor etc. Men det kanske man inte ska?! Tycker inte att jag fatt nagra sarskilda rekommendationer angaende vad jag bor/inte bor ata. De har sagt att jag i stort sett kan ata vad jag vill, vilket jag kanner mig lite tveksam till?!
    Hoppas det loser sig med magen!

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag har last ditt blogg i nagra veckor nu, da jag sjalv blev stomi-opererad for lite drygt fem veckor sedan. Blev lite fundersam nar jag laste om ditt ev. tarmstopp och vad man bor gora for att fa bukt med det. Forstod att du forsokt med en len kost. Jag hade nog gjort tvartom, atit torkad frukt, muesli, bonor etc. Men det kanske man inte ska?! Tycker inte att jag fatt nagra sarskilda rekommendationer angaende vad jag bor/inte bor ata. De har sagt att jag i stort sett kan ata vad jag vill, vilket jag kanner mig lite tveksam till?!
    Hoppas det loser sig med magen! /Maria (Var lite struligt att skicka kommentaren, sa nu hoppas jag att den inte dyker upp en massa ganger!)

    SvaraRadera
  3. 1
    Maria: Hej, kul att du kikar in och läser hos mig. Det är min önskan att jag ska kunna finnas för andra och hjälpa till. Känner du att det är nått du undrar så fråga på. Jag svarar mer än gärna så gott jag kan.
    Opererade du till iliostomi? Det är det jag har. Vad var bakgrunden till att du opererade dig? Du behöver inte svara på några frågor om du inte känner för det.
    Men finns här och svarar på dina: Så börjar nu =)
    Nu när jag kännde att magen blev drög och att det inte kom ut som det skulle i stomin och att det som kom ut var lite melerat, så mistänkte jag att det är nått som sitter lite i vägen, men att det inte var helt stopp. Jag testade med promenad, för det hjälper till att få igång tarmrörelserna. Jag testade med att dricka lite klunkar med vatten fort, då det blir att det rinner rakt igenom och ut i stomin om man dricker mycket och fort så det skulle skölja rent. Jag minskade maten men försökte äta regelbundet ändå för att tarmen inte skulle bli tom, för den jobbar med rörelserna bättre när det är något idet. Men illamåndet gjorde så det inte alltid var lätt att äta. Har även testat att dricka och äta sött, för socker gör det lösare. Har masserat magen lite med för att se om det hjälpte, om det har så stor betydelse vet jag inte, men lite kanske :) Minns inte allt jag testat men det var några exempel. Jag skulle inte våga testa sånt som du skrev. Inte heller mat i mängder för då fyller man bara på mer. Det jag försöker med är att på nått sätt lösa upp det som finns där inne, vad det nu är och om det är nått.
    Torkad frukt har jag inte testat att äta sen min operation (gjordes den 30 aug 2008, vill du läsa mer om bakgrund kolla under fliken "min sjukdomshistoria")

    SvaraRadera
  4. 2

    Bönor nötter och annat har jag inte testat.
    Jag är även försiktig med fruktskal och grönsaksskal och annat som kan va svårt att bryta ner. Men jag testar mig fram vädligt sakta. Det som jag ser som sånt som jag inte vill testa är tex: majs, popcorn, kol, rå morot (kokt har jag ätit) Ja över lag svårsmälta saker och sånt som är bitar.
    Allt handlar om att tugga ordenkligt. Och äta små portioner och ofta. Magsyran kan bryta ner den mat du äter mer och finare destu mindre den får och jobba med.
    Fick du inte träffa en ditist när du opererade dig?
    Dom säger oftast inte så mycket, och det dom egentligen säger är att man ska testa sig fram.
    Anledningen till att jag är så försiktig är att jag har haft otur med min sårläkning, så jag har inte velat orsaka nått dumt när jag vill läka.
    Hur mår du nu efter operationen, har allt gått bra? Säkert mycket känslort, men jag hoppas att du mår mycket bättre nu än innan? Det gör jag! (fast jag inte är läkt ännu)
    Har du hittat till www.ilco.nu ? eller andra sidor? Vad har du för stomi påse. Jag har enbart testat Sensura tömbar, haft sen sjukhuset, har bytt bland stolerkarna bara, nu ska jag testa mini nästa gång.
    Jo kolla in på denna sidan, där kan du läsa lite om kost och så: http://ilco.nu/tips--rad/kost--diet
    Tänk på att allt är induviduellt, alla reagerar olika och alla är olika.
    Hoppas allt går bra för dig och lycka till med starten här nu.
    Och du våga fråga om allt, jag har haft mycket hjälp av andra jag träffat via bloggar och nätet, och tro mig vi diskuterar det mästa ;) om du känner att det är lättare att köra via mailen så får du det, min adress är: n_nillan@hotmail.com.
    Var rädd om dig nu, tänker på dig!
    Kram

    SvaraRadera