fredag, april 17, 2009

Vätska

Ringde stomiteraputen nu, trodde jag skulle få tala in på telefonsvararen att hon skulle ringa upp mig. Men hon svara, tur jag hade. Jag fråga lite om hur det kunde arta sig när man var magsjuk och hade stomi (har talat med det med andra läkare innan, men inte snappat upp allt då eftersom jag inte var i den sitsen då) .
Man ska tänka på att få i sig vätska, och inte enbart vatten och så då utan vätske ersättningar. Och det gör jag ju, har ju resorben. Man ska tänka på att man kissar, för när man gör det vet man att vätskan man fått i sig gått vägen genom kroppen och inte bara rätt igenom och ut i stomin.
Man ska dricka regelbundet och små klunkar, klunka inte i sig. För då kan det vända (men detta hade jag även koll på innan, är så vid hjärnskakingar också tex).
Jag hoppas fasktiskt det håller sig till bakvägen, eller om jag ska säga nedre framvägen *haha* och inte börjar komma ur munen. Kanske klarar mig igenom arbetspasset trotts allt. Men 5 tömmningar rent blask på tre timmar, inte kul. Funderar på hur mycket jag kissat, men har bara gjort morgon kissningen. Helt sjukt egentligen att man skriver sånt här, men men.
Jag ska försöka ta en liten klunk hela tiden så man får i sig vatten. Resorb hade jag bara två brustabletter med mig på jobbet så snuttar på den första fortfarande, får ta den andra senare.
Ja bara jag klarar jobbet, inge en karrens till. Och jo jag vet, det är sjukt att jobba om man är dålig. Då det smittar, men hur kan man vara säker på att det är mag sjuka då? Precis.
Jo just, man kan få kramper och så om man börjar få riktig vätskebrist, ska man tänka på!
När man känner att man inte får i sig tillräckligt med vätska själv, får man uppsöka sjukhus.
Frisk frisk frisk, intalar mig själv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar