fredag, april 17, 2009

Magsjuka vid stomi...

Varning, detta inlägg kommer innehålla mycket onödig och detaljerad information.

Har jag magsjuka nu?
Är lite svårt att säkert veta då allt kommer i påsen utav sig självt.
Det är löst och kommer mycket och fort, har sedan 04.00 tömt påsen tre gånger. Var uppe i natt och tömde med, men då hade det inte blivit som vatten än.
Jag har några brustabletter i påsen som kommer från B.Braun och heter Ileo Gel. Den ska göra det vattniga tjockare, både för att få bättre konsistens på det men också för att minimera läckage tänker jag mig.
Har använt sånna idag (hittils på denna dagen).
Har lyckats tagit mig runt bygget det tog 50 minuter idag, är glad jag är på jobbet.
Sovit sammanlagt 3 timmar i natt, vakna flera gånger... var torr i munnen och utorkad känns det som. Men vågar inte riktigt dricka vatten eller resorb än, ifall det vänder i magen. Har frukosten klar, men gissar jag tuggar ner den väldigt sakta... skeda i mig lite vatten och resorb.
Men inte lätt att äta när man mår illa, locket ligger verkligen i halsen uppe nästintill i munnen. Och man känner hela vägen =(
Vill inte vara sjuk igen, var ju det förra veckan... Ja vad var det egentligen? Var det början på detta?
Urs känner mig helt förrvirrad.
Nu är det två minuter kvar till insläpp, måste jobba.

Är det någon med stomi som varit med om att ha magsjuka?

PS. Jag har fått direktiv om att jag ska ringa sjukhuset om jag är magsjuk, då vi med stomi får i oss någon vätska. DS.

Oj godmorgon förresten =)

2 kommentarer:

  1. Godmorgon vännen!
    Hur är det med dig nu? Det låter inte så bra detta med den stora vätskeförlusten. kan tänka mig att det är liknande så jag haft för några dagar sedan. det verkligen bara flödar mycket vätska på enormt kort tid. En kväll mellan 2-3 timmar fick jag tömma nästan 3 fulla (!) påsar med enbart vattentunn vätska. Försök att få i dig så mycket vätska (vatten, te, resorb) som du bara kan och stoppande grejor (bröd, te, banan, blåbärssoppa). ja allt det där vet du säkert redan, men det tål att upprepas när man sitter där och är orolig. Glöm för allt i världen inte saltet! ;) Viktigt är att du inte blir helt uttorkad, var uppmärksam så du kissar. Annars är det inte fel att åka ner till akuten och säga som det är, enormt flöde och känner dig utttorkad. Kan du få en påse vätska och det ganska snabbt?! Fredagsdrinken ;)

    Nu har jag efter att legat vaken sen 3 tiden och glott i taket gett upp och satt mig här i stället. mailade sköterskan nu för en halvtimme sen och beklagade mig lite och undrade om jag skulle få en remiss till reumatologen. Med andra ord, skynda er! hehe. Är så trött så det känns som om ögonen snart ploppar ur skallen på mig. Och grinig känner jag mig. Men dte är kanske inte så konstigt. Så idag blir det ännu en sån där seg och trög dag misstänker jag. Men men, jag får väl försöka underhålla mig så gott det går.. Kan ju alltid baka..hehe. Hade mamma på besök en sväng igår och vi pratade om att jag eventuellt bjuder in dem på fika i morgon. Hon skulle vara lite "barnvakt/sysselsättare" till L:s barn så jag sa att de kunde komma förbi på fika i morgon. Så jag har siktat in min på kärleksmums.. Men det återstår att se. Kanske däckar i soffan i stället.

    Se nu till att åka iväg om du skulle känna dig annorlunda. Törstig, yr och att du inte kissar. Då behöver du garanterat vätskas upp lite. Det kan tydligen gå ganska fort det där.
    Sköt om dig vännen! kramar

    SvaraRadera
  2. Ja det är bra gumman, det tålls att höra. Men det är svårt när jag är på jobbet har bara några tepåsar och bågra resorb, men har vatten och bjölk. Banan med. Och så matlådan mes om blev pasta och carbonara sås som jag slängde ihop igår kväll. Har bara tagit en tugga på min frukost macka som snart har stelnat av att den varit klar så länge. Urs, vågar inte äta.
    Får hoppas man inte behöver besöka sjukan, det svåra är väl att veta när man ska det. Men får jag på på toan och kissa färre ånger än jag brukar annars när ja jag jobbar (man har ju lite mer koll då) Så ska man kanske åka in och få en fredags drink. Är nog bra för tillfrisknadet också!? Men som sagt var går gränsen.

    Urs för dina vakna nätter, tycker synd om dig. HOppas hon svarar på mailet snart.
    Låter trevligt med besök, men du tänk på att kocos (eller hur det stavas) Inte bryts ner och för mycket sånt klumpar i hop det, jag åt två kärleksmums på raken och tänkte inte på det, men fick lära mig om jag säger så.
    men du kan ju ta pärlsocker istället, eller iaf på halva :)
    Tärstig har jag varit konstant sen 00 i natt när jag vakna och kände mig ut torkad, vågade inte gå upp och dricka då för jag mådde så illa. Men nu smuttar jag lite då och då som sagt.
    Mm fort kan det nog gå. Urs för akuten.
    Tack vännen, sköt om dig du med! Kram kram kram.

    SvaraRadera