tisdag, april 21, 2009

Löst sig?!

Tror det löst sig, att jag är i kapp? Ja fast på ett fusksätt, ikapp är jag ju inte. Utan jag vinglar inte lika mycket på brädan jag går på längre (där under värkar det vara nått väldigt obehagligt).
Min ekonomi består just nu av delbetalingar på dvs saker pga. av sitvationerna man hamnat i, så här blir det att betala klart allt sånt inna man är ikap igen. Men då kommer det kännas bra.
Först låg jag 8000 back denna månaden, börja klia mig i huvudet och tänkte att det blir f*n värre för varje månad som går. Hur ska jag över leva?!
Men tog och ringde ett Av ställena, som hade den fetaste räkningen och så blev allt där upplagt på en avbetalningsplan, så nu är jag plus minus noll denna månad med.
Har om det int kommer något indimpandes i brevinkastet (och då börjar jag f*n gråta) iaf 2000kr kvar det ska gå till mat, bensin, och en bil del (den viktigaste). Så blir ungefär så här 600kr bensin, 600kr mat, 550kr bildel, 250kr fickpengar.
japp så ser det ut. Så nu gäller det att åka ännu mindre bil då det inte ens är en tank, känns som en rejäl utmaning. Maten däremot går nog om jag planerar riktigt och verkligen köper bra saker i stora förpackningar, måste gå. Bildelen är den viktigaste som sakt Kull/Hjul lager, dem MÅSTE bytas omgående. Och jag hoppas innerligt att det inte blir någe mer som verkligen rasar på bilen, för då är det kört... tusan jag kom ju på att jag behöver olja, dem minsta kostar 120kr. Får lösa det. Ni ser det håller aldrig.
Fick pengarna är iaf något som kommer var under sthlm helgen och försöka ha kvar alla kronor man kan så länge som möjligt under månaden, för det vet man ju det dyker alltid upp nått.
Men det BÄSTA är ju att jag då betalat ALLA räkningar och kommer inte få någon påminelse nästa månad (om det inte dimper ner något), känns under bart!!
Däremot fick jag inga pengar insatta på kontot förens i morgon natt, så jag tänkte vila ryggen lite nu då jag suttit vid köksbordet, pusslat och ringt sen efter jobbet. Och jag är helt slut, har ingen ork. Det fortästter ordagrant rinna/häva/forsa ur mig vatten. Stomin är riktigt jobbig nu.
Hoppas provremisserna kommer imorogn så jag hinner iväg och ta prover så dom kan se svaren innan veckan är slut, för då har jag gått i två veckor med stora vätskeförluster. Inte bra, varken för levern eller nått annat. Pratades om näringdrycker, men får ta allt med kirurgen som ringer mig i morgon. Hoppas det är lungt på jobbet då, för det samtalet måste jag verkligen ta.
Nu måste jag lägga mig ner, är yr och ryggen värker. Känns som jag inte orkar sitta upprätt.
På återseende.

PS. Kan meddela att i allt elende, känns det otroligt skönt att inte ha någon påminnelse nästa månad. DS.

10 kommentarer:

  1. Usch, det later hemskt jobbigt! Jag forstar att du inte varken vill eller kan vara borta fran jobbet nagot mer...men jag forsoker alltid paminna mig sjalv om att satta halsan forst. Hoppas att du kanner dig ok, sa att ni far en trevlig ilco-helg. kram och krya pa dig

    SvaraRadera
  2. Godmorgon vännen! Ingen morgonuppdatering ännu? Blir lite orolig! Antingen har du fullt upp på jobbet, dvs att du jobbar och står på benen. Eller har du inte kommit iväg till jobbet idag...hmm, hoppas på det första!

    Usch usch, detta med ekonomin gör att man blir gråhårig tillslut. Man vrider och vänder på varenda slant känns det som.
    Irriterande det där med gasoltuberna. Tänk vad skönt om du kunde fått sålt den och fått ett litet välförtjänt klirr i kassan.

    Du gjorde som mig i går alltså. Stängde av alla tekniska prylar och bara var. Jag tycker det är så himla skönt att göra så ibland. Bara strunta i allt surr runt omkring. Man behöver vila hjärnan ibland. och just nu känne rjag lite sådär med min blogg. Man har drygt 50 läsare om dagen, man skriver mest för sin egen skull. Men sen får man en fjuttig kommentar. Och då undrar man om man enbart skriver för sig själv. Är man ett stöd för andra (som man vill vara) eller är folk bara rent av nyfikna. Eller glor de bara av slentrian? Hehe. ja du förstår nog hur jag tänker. Min blogg är under en förändring tror jag.. Hur vet ag inte ännu. Just nu känns det som om jag bara ältar mina bajsproblem och trängningar. Det framkommer liksom inget nytt. Ja tåls att tänkas på.

    Hoppas verkligen du har det bra. Skickar ett mess för att se så att du lever.

    Tänkte på det där med näringsdryckerna. Fråga om du inte kan få komma till dietisten så hon kans kriva ut lite till dig. Det är som sagt dyrt, men det är ju väl värt det om det nu är en brist på något som du har. Viktigast är ju trots allt hälsan. Kostnaden är ju olika för olika landsting. Här nere hos mig har jag en "månadssumma" kan man säga. Anser min dietist att jag ska dricka 3 nd om dagen eller 7 om dagen så tror jag att summan som jag betalar är den samma. Nu blir det väl lite dyrare för mig då jag har både näringsdrycker och calogen. Men det är ju en annan femma... :P
    Fråga och höra sig för kan man ju alltid göra.
    (Visst är det roligt med handskrivna brev på papper som doftar? hihi, lite småtöntigt, men det var det roligaste jag kunde komma på i måndags. Bättre än ett vitt kopieringspapper ;) och jag kan ju säga det att du är nog den första detta året som får ett handskrivet brevpappaer av mig...haha)
    Sköt om dig gumman! Kramar

    SvaraRadera
  3. Maria: Det är lite knivigt med ekonomin efter min plötsliga operation, men jag det finns dom som har det värre. Fast känns ibland som man själv hamnar på gränsen till att inte klara sig. Nu kan det inte hända så mycket mer för att jag ska få tex anmärkningar och så. Men man får vara glad för dom system som ändå finns med högkostnadsskydd och annat, utan dom hade det varit ännu värre.
    Man känner ju vad tryggt med ett arbete med heltidsjobb så man viste vad man fick in varje månad, rörligt är turfft. När det händer oväntade saker, iaf för mig som inte är så buffrad, om man kan använda sig av det utrycket =)
    Men som du säger, hälsan är viktigast. Om jag blir riktigt dålig blir man ju bara borta längre perjod.
    Är en svår balansgång.
    Känner mig lite bättre idag, efter att ha vilat en del igår, sovit tidigt. Men hoppas på bra hjälp när kirurgen ringer idag.
    Ser framemot ilco helgen =) Så den hoppas jag blir mycket trevlig. Är du med i ilco? Eller nu blir jag helt osäker, är du stomi opererad? Känner mig borta i kommentars"personers" världen nu...
    Är som elsa skriver, väldigt dåligt med kommentarer och sånt, så man undrar ibland om man bara gör avtryck för sig själv eller ett få tal, men antalen besökare är ju kvar, man kanske bara är ointressant :o)
    Tack för din kommentar och din förståelse. Tack, hade så bra du med. Kram

    SvaraRadera
  4. Elsa: Hej min underbara vän som är förstående och som bryr sig. Du är mina vingar nu, hjälper mig massor! Tack!
    På jobbet är jag allt, så än så länge har jag inte kastat in handuken.
    Mm gråhårig är förnamnet, blir det mer eller värre blir jag tusan vit hårig, eller snarare håret faller av en. Hoppas det går bra för dig med ekonomin. Vi har alla våra knakande stunder =(
    Mm man behöver lite lugn och ro ibland, från allt ljud och all elektronik. Vår generation är nog dåliga på det ;)
    Jag fårstår dig helt med detta med bloggen kommeterer besökare osv. jag känner lika, går lite upp och ned med tankarna, men dom finns där egentligen helatiden fast mer eller mindre. Vet inte hur jag ska göra riktigt. Men jag kom nästan fram till sist att jag gör det som jag tycker jag vill i studnen, för dagen, ja du förstår... vill jag skriva ditt eller datt gör jag det, vill jag inte så gör jag inte det. Det är väl det jag kommit fram till nu... men jag vet det är ju egenligen inte att ha kommit fram till något hihi.
    Jag han skicka sms före dig ;P
    Mm får kolla det där med näringsdryckerna när han ringer. Ska försöka komma ihåg allt, för du vet ju hur kirurger är. Dom är kunniga och så men man känner sig så ja vad ska man ta för ord, allt får fort att besluta utan att man rullar in det eller sånt.
    Åh, jag var brev debuten i år. tackar tackar :)
    Ska nog skicka mer brev rutn om i landet... hihi.
    Var rädd om dig du med. Kramar

    SvaraRadera
  5. hej igen, ja, jag ar stomiopererad (kolostomi) sen december forra aret. ar inte med i ilco, eftersom jag bor i london. jo, det ar valdigt pafrestande att behova tanka pa pengar, nar man dessutom mar daligt och skulle behova lagga sin energi pa det! jag har sjalv varit sjukskriven i sex av de senaste tio manaderna. kanns mindre kul att delvis behova leva pa min partner och lana pengar av mina foraldrar nar man ar 30 ar gammal...menmen det kunde varit mycket varre.
    hoppas du far ma battre snart! kram

    SvaraRadera
  6. Maria: Hallå =) London, viste jag det? Jag menar har vi skrivit om detta? Inget minne av det. Så kul med london, gör du där.. annars kanske man ska säga. Urs, inte kul med sittsen så heller, sjukskrivning är aldrig kul. Säkert massa andra lagar regeler och sånt där med. Inte kul att känna man måste låna och så. Men är ju tur du har en partner och att det finns om som kan låna ut iaf. Även fast det inte blir bättre för en själv, för man får mer och mer på sig.
    Hur är det med din kolo då? Funkar den bra? Hur upplevde du det att få stomi? Var det akut? Orsk? Oj nu vart det sjutioelva frågor :) Du behöver givetvis inte svara om du inte känner för det eller inte vill.
    Tack, jag hoppas du mår bättre snart du med.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Nej, det tror jag inte. Tror att jag kommenterat har nagot gang forut, men har ingen aning om vad :). Min operation var val lite halvakut. Jag gick lange och vagrade operation, men till slut fick jag inse att jag inte orkade langre och da blev det operation inom en vecka. Kolostomin funkar bra. Har lite problem med prolapser, har hant tva ganger nu och det gor mig nagot oroad samt far mig att kanna som jag gor nagoting fel..men annars mar jag valdigt bra! Jag vet att jag inte kan kora pa som forut utan maste anpassa mig till det faktum att jag har en kronisk sjukdom. Finner fortfarande det svart efter tio ar...Kram

    SvaraRadera
  8. Maria: Är nog vanligt att det blir så att man vill testa allt annat in i det sista. En vecka, det gick fort då (hade det lika tre dagar senare blev det op). Prolaser, har ijag inte hört vad det är?
    Ne man märker ju att kroppen inte orkar allt jämt. Ibland känns det konstigt att man "orkade" innan op, men det var nog av ren envishet, för man orkade ju egenligen inte då heller. Man har ju allid varit bra på att läsa sin kropp. Men efter op har man blivit ännu duktiare. Jag känner att man framför allt lyssnar mer på den.
    Men du jobbar och så?
    Hoppas din helg varit bra? Kram

    SvaraRadera
  9. Prolapser ar nar tarmen 'faller' ut. Den tappar som muskelfastet och faller darmed ut.
    Jo, jag ar tillbaks pa jobbet, sen ett par manader och det har fungerat ok. Ar socialarbetare for hemlosa vuxna, sa tyvarr ar det ganska stressigt och slitigt, vilket ar val inte idealt, men jag forsoker att ta det sa lugnt det gar. Dock tycker jag att manga med mag-och tarm sjukdomar verkar lida av 'duktighets-syndromet'.

    SvaraRadera
  10. Maria: Oj, det låter inte bra. Är det vanligt att det händer?
    Skönt att du är tillbaka, och att du försöker ta det lungt i all stress. Låter intressant ditt jobb, skönt att kunna finnas till.
    Jag håller med dig, ang. detta med duktighets sydrom. Verkar vanligt, svårt att tänka bort det och få ner det bara.
    Hoppas du får en trevlig helg nu! Här ska det bli rekord värme, tycker jag verkar skönt då jag missade den fina helgen som var sist.
    Kram

    SvaraRadera