måndag, april 20, 2009

Stopiller

Satt och jobbade som flitigast och hörde något prat om stopiller på rix morgonzoo... Ja dom som är flitiga läsare här vet säkert var det är, men säkert inte alla. Men det är som en tablett, eller vad man ska kalla det som man stoppar upp i stjärten. Som är formade som en troppe, ett korn, ja kalla det vad man vill. En är iaf rundad, coh en är platt och avkapad.
Det dom sa på morgonzoo var att det är den platta som ska in först, för att sedan ringmuskelen ska sluta tätt runt den rundade delen sen... för att det inte ska göra lika ont. Men hallå, att stoppa in den då? Jag har använt stopiller i ÅR och jag har inte fått veta att den platta sidan ska in först. Någon mer som inte vetat det och stoppat in den rundade förs? Eller hade ni koll på att den platta sidan ska vara först? Och som dom sa på morgonzoo, varför är inte båda sidorna fundade?!
Den ni...

6 kommentarer:

  1. Så bär då jag inte mig åt då jag använder stolpiller?! Visst för man väl ändå in den rundade delen först för att den smidigt ska glida in och inte göra ont. Det man kan göra är att först skölja stolpillan under lite ljummet vatten för att den ska börja smälta lite så rundas kansterna av en aning om man nu tycker att de skaver när ringmusklen sluter kring stolpillan. Ja, jag har gjort detta förr. och säkert du med :P Alla har vi våra varianter och knep.

    Hoppas att din sköterska snart ringer upp. Annars måste du säga till, för då slänger jag ett brev på posten. ;) Jag ger mig inte gumman. För har du inte möjligheten att få de på annat vis så ska det inte vara ett hinder. Visserligen tar det ju en dag för posten. Men det är det i alla fall värt. Glöm inte att dricka resorben och ät bra grejor. Leta fram dina broschyrer och uppdatera dig med vad som är stoppande. För det är ju inte bra att ha det såhär i många dagar i sträck. Blir en succesiv uttorkning. Kanske inte urakut. Men illa nog!
    Kan du inte se till att ha lite sådana grejor stående på jobbet? Det är ju bra att ha vid sånna här tillfälle. Tänkte då på resorben framför allt.

    Nu ska jag ta och göra mig färdig för att sedan ta och gå ut i det underbara vädret en sväng! Du kan väl höra av dig när du hör något från stomissk?
    Stora kramar till dig vännen!

    SvaraRadera
  2. Elsa: Ja precis vi kan ju det där =)
    Konstigt, var tydligen nån läkare som sa det på radion men jag vet inte. Konstigt!
    Nu har en ringt, jag får veta senast imorgon om jag får träffa en stomi läkare.
    Jag försökte säga att jag hade koll och viste allt sånt där, men det vill ju inte alltid lyssnas på. Man vill ju inte vara en bessevisser men det blir ju lätt så i sitvationer som denna *grr*
    Jag har ju inte värdens kassa att kunna köpa och buffra upp med.
    oj oj måste sluta här en som tappa flaket... händer grejor idag är inte ordning nån stans?!...
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej!!
    Angående ditt inlägg så har jag fått lära mig att det är den platta delen som ska in först. Så rätt hade de nog. Men sen spelar det väl ingen roll om det fungerar lika bra åt andra hållet liksom.

    Hade så sjukt gärna kommit till helgen. Trodde jag skulle jobba men det ska jag tydligen inte längre. Så jag anmälde mig ju inte. Vilket jag kan ångra nu.. Jaja, hoppas ni får kul iallafall !! kram

    SvaraRadera
  4. Sussi: Hej, så bra att du fått veta vilken sida som var först :) Men som du säger spelar nog ingen större roll.
    Så synd, men det kommer ju fler gånger :) Säg till om det är nått förslag du vill ha fram (om du inte redan har kontakt med dom och sagt dom :D)
    Vi får säkert jätte kul! Ha de bra du med. Kram

    SvaraRadera
  5. Haha, jag har gjort som du! och ändå är jag noga med att läsa bipacksedlarna. man lär sig nåt nytt varje dag :)

    SvaraRadera
  6. Mi: Hej, nytt ansikte :) Glädjer mig! Väkommen! Jag brukar nog läsa dom, men haha inte minns jag att det står så. man har nog läst det för drygt tio år sen när man vad man minns tog dom första.
    Vist lär man sig nått nytt varje dag. Vist är det bra =)
    Tack för titten, ska kika in till dig med. Kram

    SvaraRadera