onsdag, december 17, 2008

Hemma nu

Nu är jag hemma, just tvättat bort sminket och ska sova.
Resten av onsdagen blev toppen bra...
Rinde och prata lite med mamma och planerna för veckan vi ska vara borta, ska bli så skönt att komma bort!
Åkte mot Vretstorp och hälsade på mina goda vänner Liza och Benny Björk, var alldeles för länge sen jag var där. Hade hänt den del. träden borta och lite lite nya djur =)
Var kul att träffa dom. Prata lite bilar, går inte att undvika med dom. Så fika vi, jag gav dom en chokladask. Jag fick en fleecetröja super snygg med grå logga av Ljungbymaskin. Där har man ju varit anställd, vem vet kanske finns kvar. Är nämligen med ibland på mässor och lite annat. Men nu är det bra länge sen.
Perfekt nu med fleece tröja till vintersemestern, gäller det bara att hitta några termobyxor att värma benen med.

Åkte vidare mot Laxå, Liza var med och hämtade en bil. Benny föjde med Daniel till Örebro. Sen åkte jag till Ann... vi tog lite te och pratade om allt mellan himel och gjord. Vips så hade två timmar gått och vi gick till tven för att se Bonde söker fru, och tro det eller ej, men alla valde som jag trodde/gissade. En var ju iofs redan färdigvald.
Blev lite mer prat och kollade på Leilas Mat, dom snökakorna eller vad det var verkade goda... jag älskar ju choklad, och var ju både smält choklad och kakao i :D
Sen dök även Per upp, vart och köpt julklappar hela eftermiddagen. Blev lite kvälls mat och sen var det dags att åka hem för mig, är ju en dag imorgon också.
Imorgon ska jag upp vid 8, göra mig klar för en hel dag på sjukhuset. Först hud, träffa dom för första gången och se vad dom säger om mina sår som inte läker. Står helt still =( Sen upp till stomiterapheften och prata med henne om va dom ska och vad det kan tänkas göra med mig. Lunch som sagt, och sen vidare till Kuratorn.

Morgon dagen blir intressant, hoppas på ett bra beslut från hud.
Nu ska jag lägga ordning de sista inför imorgon sen krama kudden.

Sov gott på er och hoppas ni haft en bra dag ni med?

Natti Natt!







Bjuder öven på receptet på: Leilas chocolate crackles (snöiga kakor)


Ingredienser

100 g mörk kvalitetschoklad 70%

2 dl vetemjöl

3 msk kakao av hög kvalitet

1 tsk bakpulver

1 nypa flingsalt

60 g smör

1,5 dl farinsocker

1 ekologiskt ägg

0,5 tsk vaniljsocker

0,5 tsk nystött kardemumma

0, 25 dl mjölk


1 dl strösocker

0,5 dl florsocker

_____________


Gör så här
1. Hacka chokladen och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten). Låt den svalna något.
2. Vispa smör och farinsocker. Vispa ner ägget. Tillsätt vaniljsocker, kardemumma och till sist den smälta chokladen under lätt vispning.
3. Rör ihop vetemjöl, kakao, bakpulver och flingsalt i en skål.
4. Rör i mjölblandningen och mjölken. Degen skall vara lätt kladdig.
5. Forma degen till en rulle, plasta och låt vila i kylen några timmar.
6. Sätt ugnen på 175 grader.
7. Forma 18 bollar av degen, platta till dem lätt. Rulla varje boll först i strösocker och sedan i rikligt med florsocker.
8. Placera kakorna på en plåt med bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen cirka 14 minuter tills ytan krackelerar.


4 kommentarer:

  1. Hej!
    Läser att du visst har en fullspäckad dag på sjukhuset, roligare kan man ha, men samtidigt skönt att ha gjort det nu innan jul!
    I morgon ska jag till min läkare och så får vi se vad som kommer fram under besöket. Jag har rohn´s i grunden och nu har jag haft täta skov i 1½ år och behandlat med det mesta, så operationen kryper närmre och närmre och jag börjar ställa in mig på att det faktiskt blir så. Kom givetvis som en chock i förra veckan när jag fick höra att detta var i stort sätt det enda alternativet.. Men nu känns det rätt okej, visst är det inte roligt, men det får ju gå. Bara man kan få sitt liv tillbaka!
    Ja, jag läser till apotekare i Göteborg, men har nu tvingats hoppa av skolan pga magen. Jag fixade inte heldagar och allt vad det innebar.
    Var din operation planerad eller det blev akut?
    Hoppas du får en bra dag i dag! Sköt om dig! Och tack för kommentaren! kram

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Ja det är verkligen allt idag, annars brukar det vara utsprit med besöken under en vecka. Men nu blev det sammlat, går nog bra. Men blir intensivt. Hoppas hud har nått bra att säga om min icke pågående läkning. (men jag har haft otur, vet inte nån som haft så här)
    Hoppas du och din läkare får ett givande samtal! Jag har en jätte bra läkare. Hon känner mig fast samtidigt inte, dom är ju ändå läkare. Men hon förstår mig.
    Min operation blev akut efter att jag kom hem från min vän jag varit hos i tysklan en vecka. Låg kanon sjuk hela veckan.
    Jag blev akut inlagd juni 2005 och skulle göra en akut operation då, men tarmen vilade så bra. Så blev ingen då.
    Man får väl se det som att man har fått turen att på nått sätt ta in operationen. Men man inte tänkt på det. Tycker inte man var motaglig för det innan op eller innan man blev drabbad. Första beskedet kännes hemskt och urk. Men nu andra när det blev gjort, såg jag posetivt på det. Och nu efter, INGEN smärta alls, den där grund smärtan man alltid hade som var mer eller mindre stark försvann. Befrielse!
    Jag hoppas allt kommer gå bra för dig och kommer följa dig och din blogg =) Är en helt ny värld med bloggandet, man hittar andra. Skönt.
    Startade min blogg efter operationen och sen dess har jag varit fast.
    Synd att du fick hoppa av läsingen, men den kommer du kunna gå på igen när du läkt från operationen.
    Vill bara säga att det är bra du frågar på om vad som hälst. Men mycket hittar man ju själv via nätet.
    Men vill säga, nått som du kanske redan vet... Att alla med dessa sjukdommar har olika historier, finns nästan inte nån som har likadan. Men man kan dela så mycket med varandra. Att få veta hur det varit för andra gör det lättare att se och ta beslut, men är nog för man får mer kött på benen.
    Hade velat fortsätta skriva =) Men nu måste jag åka till sjukhuset!
    Stor lycko kram! Nilla

    SvaraRadera
  3. Har du provat Leilas "Rocky Road" kakor? Jag bakade dom till förra julen och dom blev succé!

    SvaraRadera
  4. Madde:
    Ne har jag inte gjort, får gå in och leta på dom. Så jag kan baka och testa dom när det finns ork :D
    Tack för tipset!

    SvaraRadera