måndag, februari 08, 2010

Sår!?

Jag har alltid haft stenkoll på min stomi, jag har haft lite problem då och då efter att jag tillslut fick läka.
Varje gång jag har haft mina problem, eller va man ska kalla det. Så får jag en känsla av oro okunskap och allt sånt. Men jag vet ju innerst inne att jag har enorm kunskap på just min stomi. Min stomiterapeut tyckte det tilloch med vore intressant att filma min stomiomläggning, då jag var väldig sårig och inte hade läkt från operations snitten.
Och det är ju faktiskt så att dom kollar ju bara och avaktar och ser hur det går, eller nee kanske inte ordagrant. Men jag får ändå känslan av att jag kanske klarar detta själv. Jag kan testa och har det inte blivit bättre eller gått över på måndag när vi kommer hem från Sälen då får jag ringa min stomiterapeut.
Ja förlåt, det jag skriver om nu är alltså att nu när jag var och bytte bandag (påse) Så insåg jag att min ömhet och annat jag känt i några dagar har blivit ett sår. Ja än så länge är det bra litet och mest ömt och så. Men om man ska försöka förklara så är det som om stomin undertill har släppt med huden. (min stomi runt huden har inte suttit super duber bra någongång sen operationen, kan tilläggas). Jag har nu beslutat att jag ska kontrollera området oftare och tvätta mycket nogrant. Ska även börja använda handspriten när jag nu byter bandage (gjorde jag i evigeter efter operationen, men detta gjorde att jag inte fick en enda inflamation i såren trotts drygt ett halvår med öppet sår, det tyckte sjukuset var imponerande). Har även lite krämer jag kan ta till. Ja hoppas jag klarar detta på egen hand, eller med tips från er i bloggvärlen. Ni är oftas dom bästa på att tipsa :)
Men som sagt, är det inte bättre när jag kommer hem från semestern efter att ha gjort det jag kan så ringer jag min stomiterapeut, för det har jag fått lära mig, ingen ska behöva går med sår vid och runt stomin!
Min tanke har kommit på att jag kanske måste fästa om stomin i huden om det inte läker, *brrr* på bara tanken!
Tankarna får mig även att tänka, kan mitt yrke och alla mina uniformskläder färsämra och påverka detta, minstomi behöver väldigt mycket "plats" i kläderna och den har varit rätt svullen, dvs mer plats senaste tiden. Men det har icke gått då jag måste ha allt på mig. Och då har jag ändå inte mitt bälte men all utrustning. Alla rondering kan den påverka. Jag känner just nu att jag vill lägga prio på min mage. Det är alldeles för mycket stress obra lösningar i kläder och annat! Jag vill leva mitt liv som jag vill leva det, eller snarare som jag behöver leva det. Utan massa oförstående människor runtomkring mig, som inte förstår och inte vill lyssna så att dom förstrår.
Mitt liv är mitt liv!

5 kommentarer:

  1. Usch vad jobbigt det låter vännen!
    Jag tror att du kan fixa det, du är ju duktig och efter den här tiden och all research du gjort så tror jag att du känner din egen kropp bäst själv!

    Jag håller definitivt med om att du får prioritera dig själv och magen främst!
    Det andra spelar egentligen ingen roll alls!

    Ta hand om dig, saknar dig!
    kram

    SvaraRadera
  2. Kämpa på tjejen! Snart kommer våren, solen och allt vad det innebär. Kanske mindre stress med det, får vi hoppas. Ha en super-semester!

    SvaraRadera
  3. Hm, vad trist att du fått sår. Har du fått bort allt klister mellan plattbyten? Jag använder en speciell våtservett för att få bort klistrerrester. Chrion krämen är ju bra men mest för att mjuka upp inte för att göra rent. Jag ska erkänna att jag gjorde tvärtemot min stomisköterska när jag hade sår på huden under plattan. Jag använde aloveragel och lät lufttorka in. Det blev bra inom en vecka! Det finns väl vettiga "korsetter" att använda så du kan skydda stomi under uniform.
    Hälsningar Aniloi

    SvaraRadera
  4. Vivvo: Hej min vän, så underbart att höra i från dig. Kul att du kikar in hos mig och gör avtramp i bland :D
    Ja du har nog rätt, man lär känna sin kropp väldigt bra. Hur är det med T? Tänker ofta på hur han har det och hur han mår!? Hälsa!
    Ska försöka lära mig att prioritera mig själv :)
    Hur mår du? hur är allt, trivs ni fortfarande i stora staden?
    Saknar dig med! Kramar

    SvaraRadera
  5. Kistan: Ja nu är det mot sommaren som gäller :) Om våra hus plander går i hamn ska jag bytta en brygga och ligga där och sola ;)
    Ser verkligen framemot semsetern! Trevlig vecka och helg. Kramar!

    Aniloi: Ja det är inge kul alls, hoppas det läker fort. Nu när du skriver det så kan det nog stämma att det kanske blivit kvar något... aj aj inte bra. Du ser man har bloggen till vädligt stor hjälp. Brukar vara super noga och ordenklig med bytena men nu när det varit stressigt så har det gått fortare och så har bandagen ibland suttit längre. Så detta kan nog vara orsaken.
    Super tack för att du skrev och lugna mig, för förhoppnignsvis är det snabbläkt om man sköter stomin.
    Korsetter kan jag tyvärr inte ha då jag har uniform och måste ha istoppad skjorta och jag stoppar aldrig ner min stomi i byxorna utan har den alltid hänger löst (jag har vissa korester men i vissa tillvällen) Plus att min stomiknopp inte vill ligga vikt eller få ett tryck på sig, då det blir som vakium. Då vill den inte arbeta och får ont i magen.
    Men om du har nån länk och så på korsetten som du tänkte på så skicka gärna, kan ju va så att det funkar och jag är ju öppen för förslag, alltid bra att testa.
    Tack för att du skrev! Kram

    SvaraRadera