onsdag, februari 24, 2010

Kost råd vid Ileostomi

För dig med ileostomi

TÄNK PÅ ATT DET ÄR VÄLDIGT OLIKA FÖR ALLA!

Det finns ingen speciell kost för människor med ileostomi. Du kan dock ha nytta av dessa allmänna riktlinjer.
Tugga maten väl och kom ihåg att NJUTA. Det är bäst att äta regelbundna måltider. Det är bra att dricka rejält.

Om viss mat eller dryck ger dig problem kan du testa igen någon annan gång, förmodligen några veckor senare. En del mat är det bäst att undvika, eftersom den kan ge förstoppning eller smärta. Exempel på sådan mat är:
Nötter
Sockermajs
Baljfrukter och bönor
Popcorn
Torkad frukt
Svamp
Trådiga grönsaker och frukter

Ileostomin gör att du förlorar salt och vätska till påsen. Du måste kompensera för detta genom att dricka mer och öka mängden salt i kosten. Du kan öka saltmängden på flera olika sätt, till exempel genom att äta:
Soppa på paket eller burk
Hårdost
Hamburgare och pizza
Chips

Mat som kan ge dålig lukt
FiskÄgg

Mat som kan motverka dålig lukt
Kärnmjölk
Naturell yoghurt
Persilja
Pepparmyntsolja


Mat som kan ge tunnare avföring
Choklad
Fett
Fisk
Frukt
Fruktjuice
Stora mängder alkohol
Kryddstark mat
Lök

Mat som kan göra avföringen fastare
Bananer (mogna)
Kokt ris
Ost
Gelégodis
Marshmallows
Pasta
Havregrynsgröt
Bröd
Potatis


Mat som kan ge gaser
Bönor
Lök
Gröna grönsaker

Alkohol
Det finns inget som du inte får dricka, under förutsättning att du är minst 18 år. Drick bara inte alltför stora mängder. Öl och vin kan ge tunnare tarminnehåll och gör att du måste tömma påsen oftare.

OBSERVERA: Mat är bara en av de saker som kan påverka stomiproduktionen. Annat som kan påverka är eventuella mediciner och andra behandlingar som du får samt hur du mår fysiskt och psykiskt.

Källa: ConvaTec

4 kommentarer:

  1. Vilken insats du gör med din blogg! Den är informativ även för den som inte är sjuk. B

    SvaraRadera
  2. B: Tack :) Kul att höra. Jag skriver ju om lite allt möjligt men öppnaden pga min sjuk situvation. Mycket publicerar jag flera gånger som tex kostråd och sånt för det kommer alltid fler läsare, nya läsare som blivi opererade och liknande. Jag minns sjäv vad bloggvärlden bettyde för mig när jag var nyopererad. Innan hade jag inte ens läst bloggar eller så. Det sa pang så var jag i träsket, ett bra träsk då det givit mig massor!

    SvaraRadera
  3. Härligt med en blogg som din. Blev själv opererad för drygt ett år sen, när jag var 21, och fick ileostomi. Hjälper mig mycket både psykiskt och fysiskt att läsa om personer som har samma erfarenheter.
    Keep it up!

    SvaraRadera
  4. Micke: Kul att du gillar min blogg och att du skrev. Skriv gärna igen. Hur mår du idag? / Nillano

    SvaraRadera