torsdag, juli 23, 2009

Resorb / Handikappsersättning / Förening

Morrn morrn, vad jag gjort tills nu kan ni ju lista ut själva... iaf ni som följer bloggen eller läst morgon inläggen senaste dagarna :P

Ang. min rubrik, är ju så att vi som opererat bort tjocktarmen är mer eller mindre beroende av resorb. Resorb är en vätskeersättning som ger rätt salt balans i kroppen, detta för att tjocktarmen tar upp salter och vätska.

Det ska finnas någon påsvariant man blandar i kanna, alltså en stor mängd. Denna ska även vara rätt smaklig vad jag hört (fast det seplar ju ingen roll, behöver men det så behöver man det)
Denna vätske ersättning som blandas i kanna, kan man tydligen få utskriven på resept/hjälpmedelskort. Jag opererade mig augusti 2008 och har aldrig fått denna utskriven eller någon som sagt att denna behöver jag skall jag dricka. Däremot har dom informerat noga om att jag måste hålla rätt vätskebalans och att det finns tex resorb, reseptfritt på apoteket.
Dessa har jag köpt flitigt under snart ett år. Det går åt en hel massa. Dessa ligger som i små rör, ni vet sånna C-vitamin rör fast dom är kortare. Är väl kanske tio tabeltter i varje rör. Och jag dricker minst två om dagen, minst! Så för att inte få dålig vätskebalans behöver jag minst ett rör i veckan, fast jag använder nog två (och varma dagar går det åt en hel massa). Detta paket med två rör i kostar 49:90 på apoteket. Det vill säga att 200-400 kr minst i mer kostad. Detta är något som vi utan tjocktarm behöver, är beroende av för vår hälsa precis som andra med sina medinska saker.
Så jag ställer mig ofta frågan - Varför finns inte detta på resept/hjälpmedelskort? Jag kan kan tycka att detta är något som man i föreningar som ILCO och RMT kan arbeta fram, för det är väl en viktig och stor sak?! Jag tycker det iaf!

Kan ju även tilllägga att detta med handikappersättning är en sak jag tycker föreningen ska arbeta fram någon form av mall eller hjälp information för att man ska veta hur man ska söka och vad som går att skriva upp och allt sånt.
Är ju ett heltids jobb att söka detta och tar mycket krafter, krafter många inte har när detta behöver sökas.
Sånt man kan skriva upp är ju sånt man får en merförbrukning på osv. och då gäller ju även resorb (antar och gissar jag) Så denna kostnad som jag ovan nämnt täckes alltså vad jag tror under handikaps ersättningen.

Men hur många har egentligen fått beviljat handikapps ersättning? Jag har inte sökt än, men ska... jag är inte en människa som inte vågar eller ligger på slö sidan, men har haft fullt upp med att läka att komma tillbaka till jobbet och in vardagen och så är det hela tiden nått. Så orken saknas... men jag vill och ska ta tag i den biten, men som sagt en heltids sysselsättning är vad det är...

Jag har nämt detta i min förening ILCO på länsnivå.
Men efter som det är en ideell förening så är det man kommer på oftast upp till en själv att genomföra känns det som.
Jag menar inte nu att man inte får hjälp det får man!
Det är oftast äldre, vi unga känner nog inte alltid att vi får den respons vi vill ha då det kan kännas som att dom som varit med längre och så har en uppbyggd relation med varandra får den respons dom känner dom behöver och vill ha.
Detta är ju bara gissningar och tankar från mig...

Jag har själv pratat med ordförande i min länsförening (bland annat) vad jag tycker och hur jag känner så jag står för detta. Så ingen tror att jag sitter och är irriterad på detta och inte gör något åt saken, för det gör jag.
Jag är aktiv.

Kanske är så att alla medlemar inte heller våga säga vad dom vill få hjälp med vad dom känner hur dom uppfattar saker osv. utan att det går sakta framåt.
Men har även märkt att när man kommer med vissa idéer så känns det som dom som är inbitna ofta redan fått den informationen för X antal år sen och att det inte känns så aktuellt.

Känns då inte så kul, då det faktiskt behövs för att informera både nytillkomna medlemmar och informeras om ev ny information och regler.

En sak jag tagit upp är ju detta med träff där försäkringskassan kommer och pratar om bland annat handikappsersättningen, denna gissar jag att den förändras med åren.
Och så är det många medlemar som inte fått den informatioinen.

Så detta var nog bland mina första förslag, för snart ett år sen.
Om jag förstått det rätt och om det blir av, så kommer det vara en sådan liten information på en träff i höst vid vår läns träff. Och det känns bra! (men även på tiden)

För det är också en sak jag tänkt på, att det går inte alltid nabbt i idella föreningar, det är mycket "jag ska kolla med" och sen ska den i sin tur kolla med en andre och en tredje person, och bra den arbetsvägen tar tid. Sen när det är klart efter en tid, så kan man sätta igång och göra det som man då har givit förslag om eller så.
Jag som ny medlem och till den yngre skaran så känner iaf jag att jag vill saker ska hända relativt snabbt, klart jag förstår att inte allt ska hända på engång.
Men får ofta känslan av att man måste vänta på möten eller massa samtal för att det ska sättas något i rullning.

Tänk om man kunde få en del tid avsatt för att jobba med detta, jag skulle göra det på en gång.
Men som sagt är ju en idell förening och då blir det som det är idag.

Har funderat på det om det inte skulle bil en mer levande förening om det skulle finnas några (räcker med ett fåtal) som faktiskt arbetar med detta och håller liv på allt och sammarbetar med andra runt om i landet.
Kanske finns det redan några som jobbar med detta? (som arbete menar jag då)

Är det någon som förstår vad jag menar?!
Om jag ska försöka gemföra det med något så kan jag ta fackföreningar som exempel (fast det är ju för stort att gemföra med egentligen)

Oj vilket inlägg... detta skulle egentligen enbart handla om resorben :o)

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att det är bra att du skriver somd u gör! Hoppas att människor med inflytande kan hjälpa! Kram Karin

    SvaraRadera
  2. Karin: Tack! Jag önskar det jobbar fram och att man hittar hjälp med mer inflytande att vara med. Men det är ju tid ork och allt sånt. Men men, jag har det ju studsvis... synd bara inte när alla runt omkring har. Får lära mig att vara mer tidsrätt" med omgivningen :D

    Vill även passa på att tacka för en toppen skoj helg och så när du var här, blir glad när jag träffar dig och får lite nya krafter.
    Tack även för kläderna :D

    Kram till dig gumms!

    SvaraRadera