onsdag, september 16, 2009

Tågvärdinna

Jag tänkte skicka ut en allmän fråga:
Är det någon som arbetar som tågvärdina?
Vilken arbetsgivare har du? ...är dom bra?
Hur är det att jobba där? ...kollegorna?
Jobbar man blandat dag kväll och natt? ...eller kan man jobba tex enbart dag tid eller kväll och dag typ?
Hört att dom flesta jobbar heltid, är det ofta heltid dom söker?
Hur lång är utbildningen?
Men också ungefär ur mycket tjänar man?
Hur är stressnivån?
Hur mycket ligger man ute?
Ja som ni märker skulle jag villja veta lite av varje :)
Rekomenderar ni att ge sig in i baranchen?

3 kommentarer:

  1. Men Hallå! Har du missat var jag jobbar?? :P
    (eller, just nu jobbar jag bara 18 %, men det räknas nog lite ändå)
    Jag jobbar ju för SJ. Vill du söka dit finns det ansökan på hemsidan. Jag tror inte att de söker för tillfället, men det går att lägga in intresse. Bra... vad ska man säga, både bra o dåligt med stort företag. Kollegorna är, för det mesta, helt underbara! (iaf mina)
    Man kan välja att jobba dagtid, inkl kvällar, på x2000, eller dag och natt på ic-tågen. men ic-tågen behöver man lite mer utbildning.
    grundutbildningen är 6 veckor. ingångslön är väl runt 18000 har jag för mig, inte säker.
    man jobbar varannan helg, ledig någon dag i veckan, beroende på hur långa och arbetande timmar du ligger ute. räkna med många tidiga morgnar och sena kvällar.
    Man måste nog va stresstålig och kunna hanskas med folk. sök du, "alla borde jobba på tåg någon gång" läste jag att någon sagt i en intervju, och håller med. jag är lite less att jobba där för tillfället, därför jag börjat plugga, men under 2 år stormtrivdes jag, och har utvecklats otroligt mycket som person.

    SvaraRadera
  2. Hanna: Tack för ditt underbara svar! Jag har nog missat vad du gjorde eller helt enkelt glömt, tyvärr gör man ju det, allt för ofta.
    Hur var det där med heltids tjänster, är det det man får oftast? Jag har väl inte tänkt byta nu direkt, men är schema och passbyten på mitt jobb så får se hur det blir med allt, som det är nu får jag vara glad att jag har jobbet kvar, tydligen.
    Låter som ett jobb för mig, bara man klarar det stressmessigt... men jag klarar ju natt och larm jour i fem år så då kan jag säkert det där. Allt är ju stressigt på sitt sätt.
    Vad är den roligaste samt den tråkigaste uppgiften/uppgifterna?
    Kram

    SvaraRadera
  3. haha, ja, så kan det vara :)
    Jag tror det är lite olika med heltidstjänster, innan sommaren brukar de anställa nya, blandat heltid och timmis. så det beror mycket på efterfrågan just då... Det var inte länge sedan de varslade massa folk, så vet inte riktigt när de söker nästa gång..
    Jo, du klarar det säkert, värt att prova :)
    Roligaste är nog att man träffar så sjukt mycket människor, man vet aldrig vad som kommer hända och man får lösa problem. Sämsta är väl att sälja biljetter ombord (otroligt dyrt) eller när resenärer inte har tillräckligt med pengar och är allmänt otrevliga. Men det är sällan ändå :)
    kram kram

    SvaraRadera