tisdag, augusti 25, 2009

Svar på kommentar

När jag loggade in idag hade jag fått en bra kommentar av Jossan, i mitt förra inlägg.

Vill och ska därför försöka svara på det nu...

Funderingarna och frågorna i kommentaren är hur jag berättade för min pojkvän om min stomi och om min sjukdom och om han är "frisk" eller som oss.

Jag kan börja med att innan jag fick det sagt var det något jag tänkte mycket på, fast ändå känndes inget jobbigt utan var mer en känsla om när och hur jag skulle säga det.
För han är så snäll, förstående, trygg och ja super bra förståndig och allt så det kan nog inte gått bättre än som jag fick det.
Han viste inget om min sjukdom eller om min stomi, men han viste lite lätt om att jag varit sjukskriven från jobbet (detta kan ju lätt till att det fanns en grundförstålse).
Jag kom inte fram till något bra tillfälle eller någon rätt tid som man brukar säga så jag besöt mig för att under våran spontana badutflykt med syster och hennes familj att nämna påsen innan vi kom fram till badplatsen.
Och mycket riktigt nämna blev det, då jag kläkte ur mig det precis innan min syster dök upp vid vägkanten (då jag inte viste riktigt var man svängde ner till badstället).
Han han knappt reagera då vägen blev dålig och vips så var vi framme och började bada och umgås med alla.
Sen efter det blev inte så mycket sagt, tankarna gick runt lite. Men nu i efterhand vet jag att det inte sas så mycket då det inte hindrade honom.
Jag är ju den jag är.
Otroligt glad att jag har en som ser mig och känner mig och vill vara med mig, och inte ser det som ett hinder/en jobbig grej.
Funkar otroligt bra, super bra! Så bra att jag också kan "glömma bort" den och inte tänka på den. Och jag har verkligen min pojkvän och tacka för det.
Detta med att berätta mer ingående och vad orsken var och hur det fungera och så, gick sakta framåt, i bådas takt.
Jag funderade i banorna om jag skulle informera eller låta han fråga. Men vänder man på det så kanske inte han ville ta steget och fråga heller.
I vårat fall flöt det på bra, sakta framåt och lite i taget när olika saker kom upp på tal eller sitvationer.
Han har sätt magen utan stomibandage och även allt jag avänder och sånt. Otrligt skönt, jag är mig själv och han är sig själv... Vi är vi :)
Något som kan spela in är att han själv har sin grej, nämligen diabetes.
Så vi har båda vårat.
Jag kan i min tur säga att jag inte bryr mig om eller hindras av att han har det. Det är han och det är han jag vill ha.
Känns otroligt skönt att vi kan förstå varandra och att vi kan hjälpa varandra.
Jag känner mig väldigt glad lycklig och otroligt kär.
Känns helt klart som jag fått in min livs fullträff!!!


10 kommentarer:

  1. Naw, härligt inlägg. Det finns viktigare saker än att hänga upp sig på sjukdomar, det är ett som är säkert ;)

    SvaraRadera
  2. Åh jag ryser i hela kroppen :) önskar jag kunde träffa någon som är lika bra eller bara en bråkdel.

    Men det ger ju mig åtminstone hopp om att det finns såna killar också :)

    Tack för att du ville berätta!

    Stor kram

    SvaraRadera
  3. Pelle: Jätte tack för din kommentar, den värmer!!
    Ja verkligen annat att hänga upp sig på än sjukdomar, synd bara man inte inser det innan man varit med om olika händelser och vet det man vet nu, innan tänkte man för mycket... fast man tänkte rätt så känndes det ändå lite åt andra hållet.
    Tack!

    Jossan: Känndes skönt att få dela med sig av det när det var någon som var intresserad och när jag har ett så bra exempel som i detta. Jag är verkligen glad. Men jag vet att när man klaffar rätt med någon så är det inget hinder.
    Kan göra att man kommer varandra ännu närmare.
    Klart du kommer hitta en du med... det blir din tur snart (jag är van att höra det, men nu vet jag att det är sant)
    Var stark, kärleken finns där ute!
    Kramar till dig!

    SvaraRadera
  4. Hej! Har smugit mig in o kikat lite då o då på din blogg...o idag läste jag det senaste inlägget, och kunde bara konstatera att det är så roligt att läsa om fler som haft lyckan att träffa nån som förstår! Jag hade den 100%iga turen att snubbla över en kille för drygt 10 mån sen som liksom jag har UC, och vi blev sambos i slutet på juli! Det är så skönt att aldrig behöva förklara hur o varför o bara kunna säga att "idag mår jag så jävla dåligt" eller att slippa få höra "är du inte klar snart på toa??? hur länge ska du sitta?"... Jag lämnade min sons far för lite mer än 1,5 år sen, och han var med på den tiden när jag fick min UC, men han fattade aldrig (ville inte fatta?) och hade noll förståelse för min sjukdom. Nu måste jag ju säga att trots mina mkt täta skov, så har jag ändå haft turen att kunnat jobba hela tiden. Jag har ett jättebra jobb med förstående chefer och arbetskamrater, och jag kan sitta så länge som det behövs. Mitt liv är mycket lättare nu när jag har min älskade Tåmma (Thommy), vi vet ju båda hur den andra har det när man är dålig! Lycka till i fortsättningen med din kärlek och magen! Kram/Cicci

    SvaraRadera
  5. Cicci: Vilken härlig kommentar, älskar att läsa om er andra! Du har verligen haft tur du med, kärleken är underbar. Hoppas din son mår bra. Skönt med arbetsgivare och kollegor som förstår. Det är super viktigt, kan påverka måendet så mycket. Att två som har UC båda skulle träffa varandra är nog inte så stor % chans, underbart! Ta väl om varandra och hoppas magarna blir bättre och att kärleken håller sig stark!
    Kram
    Ps. Är du medlem i ILCO? Mellan 18-35 år? Hör av dig igen isåfall, är nämligen en höstträff i höst, berättar gärna mer. (även till er andra som läser detta)
    Kram igen

    SvaraRadera
  6. Åh, mitt hjärta blir varmt av att läsa ditt inlägg. Vad roligt att du fått det så bra. Det är du verkligen värd.

    SvaraRadera
  7. Epsilon: Tack så jätte mycket :) Värmer att få så goa kommentarer! Hoppas allt är bra med dig?!

    SvaraRadera
  8. Kärleken växer för varje dag!...när vi träffades så var det inga blixtar o dunder o himlastormande känslor, utan vi har liksom smält ihop bara på ett otroligt skönt sätt:)...kan inte förklara det, men jag KÄNNER att han tycker om mig utan att han ska behöva säga det jämt, det ligger liksom i luften på nåt sätt...o sen så är han en fantastisk samtalspartner! Vi kan prata om ALLT från världsekonomi till skitiga strumpor :D! Och igår (jag måste bara berätta det för det känns så bra...) satt han o funderade över om han skulle byta sitt Olsson mot sin mammas släktnamn, och helt plötsligt hör jag honom sitta o "smaka" på MITT namn med samma efternamn...!:) trodde han var fullständigt avskräckt från sånt, eftersom hans ex mer eller mindre lämnade honom vid altaret...men tydligen inte!:) Nä, nu måste jag väl jobba lite oxå :) Ha en bra dag! Stora kramar/Cicci (dark.angel74@live.se)
    PS:Jag är inte medlem i ILCO, bara RMT...jag ligger på gränsen, är 35:), o sambon blir 43 i höst, så vi räknas väl kanske inte direkt som ungdomar längre hahaha!

    SvaraRadera
  9. Låter som som du har fått tag i en toppen kille!:-)/Kram Stina

    SvaraRadera
  10. Stina: Ja känns värkligen så, och så rätt! Kram

    Cicci: Jag förstår hur du menar :) Vist är det underbart!
    Ungdomar är man alltid... man ska vara en smula av allt så får man ett brett och långt liv :)
    Underbart att läsa om din och sambons efternamns snack, man känner verkligen att man tar varandra på allvar och att man tar sig till en annan nivå tillsammans.
    Önskar er all lycka till med dessa tankar!
    Tack för mailen... lägger till dig på msn, om du har det?
    Nu måste jag göra det nödvändiga, betala räkningar...
    Kramar

    SvaraRadera