fredag, augusti 14, 2009

Nu är det helg

Länge sen jag hade en riktig helg, med bara slapp. Denna blir en sån, då jag åkte hem från jobbet igår... hängig yrslig och halsen. Sov på dagen och tog det lungt hela dagen. Idag har jag också tagit det lungt, gjorde karln sällskap när han var iväg och hämta bildelar på rejmes, tog en glass och hem och slappa igen. Ikväll blir det mys och film, hyrde Patrik 1,5 ...Någon som sätt den? (många säkert) Hur var den?
Imorgon blir det slapp med, om jag har ork kanske det blir en sväng till föräldrarna.

Kakor jag bakat i veckan...

Bondkakor

5 1/2 dl vetemjöl
2 dl strösocker
1 msk ljus sirap
1 tsk bikarbonat
1 msk vatten
3/4 dl (50g) hackad sötmandel
200 g smör eller margarin

Låt matfettet bli rumsvarmt. Rör ut bikarbonaten i vatten. Lägga alla ingredienser i en bunke och kör med elvispen tills smeten blivit jämn.
Forma smeten till två rullar, 4-5 cm i diameter. Lägg dem i plastfolie i kylen i ca 2 timmar, tills de blivit hårda.
Skär dem sedan i 1/2 cm tjocka skivor. Lägg dem på plåtar med baklåtspapper.
Grädda i mitten av ugnen i 200 grader tills kakorna fått guldgul färg, va 6-7 minuter.


Sirapskakor/Korlakakor

200 g smör
1,75 l strösocker
1 msk ljus sirap
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
5 dl vetemjöl

Låt smöret bli rums varmt. Rör smör och strösocker till en jämt smet, grädda med elvisp, Tillsätt sirap, bakpulver och vaniljsocker och blanda till en jämt smet.
Tillsätt vetemjölet och kör med elvispen tills smeten kladdat i hop sig till en grynig massa (lite som smulpaj) Tryck ihop degen till en stor klump (med händerna) dela den i fyra delar.
Rulla ut varje del till längder ca 40 cm och lägg dem två och två på ungsplåter med bakplåtspapper på. Med rikligt mellanrumm då som flyter ut under gräddning.
Grädda mitt i ugnen på 175 grader i ca 18 minuster stod det, men jag har kört mina i ca 10 minuter tills dom har en gyllenbrun färg (beror nog på olika ugnar).
Låt svalna en stund och skär sedan isär dom i små kakbitar (snett om man vill ha lite snittsiga bitar) Låt dom sedan svalna helt och sedan läggs som i en plastburk med tätt lock.

Kanelkakor

100 g smör
1 dl socker
2,5 dl vetemjöl
1 tsk kanel
1 msk sirap
2 tsk bakpulver

Vispa socker och smör poröst.
Blanda mjöl, bakpulver och kanel.
TIllsätt sirap och mjölblandningen i smöret.
Arbeta ihop til en deg som delas i tre delar.
Rulla längder och platta till dem något.
Grädda i 175 grader i 12-15 minuter.
Skär kakorna i bitar medans dom är varma.


Snabbt smidigt och har bra med kakor ett tag :P


Jo ang. magen kan jag tillägga att jag mistänker jag haft ett litet hinder i vägen för jag har haft ont, riktigt ont men jag har löst det med mina små knep. Tror jag iaf det onda har flyttat sig lite och nu händer det saker i påsen... (fast det har det gjort hela tiden) Men jag hoppas inte det blir något med det.
Har kännts som jag har haft som ett rejält håll fast längre ner när jag gått och så.

Vad gör ni alla ikväll?

3 kommentarer:

  1. Jag har sett den:-) Tyckte att det var en helt okhey film, inte det bästa jag sett, men helt klart värd att se:-)Hoppas att du snabbt blir pigg igen och har en riktigt mysig fredagkväll!Vad tyckte du om filmen?/Kram Stina

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag och syrran skrattade väldigt mycket när vi såg Patrik 1,5 så jag hoppas du tyckte den var bra :)
    åhh, jag vill också baka lite nu!
    kram kram

    SvaraRadera
  3. Stina: Ja den var okej tyckte jag med ;)
    Såg även en shoppoholics bekännelser... bra, bättre än jag tänkt mig.
    Kram

    Hanna: Ja den var rolig :P Baka du med tjejen =) Kram

    SvaraRadera