måndag, januari 11, 2010

Dagens tips: Semla

Hej, jag har ännu inte ätit någon semla. Jag skriver detta inlägg för att dela med mig av erfarenheten sen förra semel tiden.
Jag åt semlor några gånger, gick bra men magen blev seg och trög. En av gångerna ledde det till ett slags stopp, tog då lite Laktolos.
Det tog tid innan jag förstod att det var semlan, men efter som jag haft sån koll jämt på vad jag äter (och speciellt den tiden förra året) så kom jag på efter några gånger att det var mandelmassan. Jag trodde det inte själv först eftersom det är sött (och det gör det lösare) Och att det är en enda massa/gägga. Men så var fallt.
Nu är det givetvis olika för alla.
Men med detta inlägg vill jag informera andra som har stomi, lätt för tarmvred. Har sammanväxtningar eller annat. Tänk på det, och kika om det går för just dig.
Och som jag alltid säger när det gäller mat och vad man kan och inte kan. Det är ofta mängden som förvärrar. Det mästa går, men i mindre mängder.
Det var dagens tips.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar