lördag, januari 09, 2010

Blod

Jag blöder, blöder och blöder. Pratar om min ändtarm, den lilla snutt jag har kvar som bara är en stump som inte löper vidare nångonstans i kroppen utan tar slut efter ca 5 cm.
Den blöder blöder och blöder. Det är som att sätta på en kran så fort jag stressar eller är orolig eller har ont någonstans, eller har för mycket att göra, när jag inte riktigt har kontroll... när det händer oväntade saker och inför saker man inte kan råda över.
Vad är det med min kropp... varför ska den vara så beroende av detta...
Jag vill må bra, jag vill vara frisk, jag vill vara hel!!

11 kommentarer:

  1. Jag hade också det problemet när jag hade ändtarmsstmpen kvar. Det blev bättre med Prednisolon stolpiller, hör med läkare och prova det om du inte redan gjort det.

    SvaraRadera
  2. Maraboc: Jo jag har predisolon och mesasal.
    När du hade behandlat en tid gick det alltså över och det blödde inte vid stress jäkt nervositet och annat?!

    SvaraRadera
  3. Det där låter ju inte bra, men det är ju inte heller så lätt att låta bli att stressa. Hoppas bara att det blir bättre snart.

    SvaraRadera
  4. Ja, Prednisolonet tog ju ner inflammationen jag hade i stumpen så det fanns helt enkelt inte så mycket som kunde blöda.

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Jag känner igen mig. Stress och oro visar sig direkt i tarmen. Blev jättedålig i ändtarmsstumpen när jag började på praktik. Tyvärr får jag ingen ordning på den. Har varit och gjort laserkoagulation(som skulle minska/stoppa blödningen)Jag behehöver nog göra det ett flertal gånger för att få den lugn.
    Det kanske du skulle kunna prata med din läkare om?
    Kram Nettan

    SvaraRadera
  6. Epsilon: Ne det är ju svårt, man måste ju leva. Funderar på ett annat jobb. Men svårt.
    Hoppas det blir bättre snart.
    Hur är allt med er? Kram

    Maraboc: Jo, men jag blöder inte jämt utan bara när jag stressar och dyligt.

    Nettan: Urs, kännerigen det där... Du har pratat med din läkare om det alltså, vad säger hon om att det blir värre vid stressiga sitvatinoer och annat?! Jag tror mitt jobb kan spelar roll, funderar på att byta, men det är inte bara att byta.
    Laserkoagulation. Är det som det låter att man går på nån laserbehandlign?! hur gör man den? Kram

    SvaraRadera
  7. Hej igen!

    Jag har talat om för mina läkare att jag märker när jag stressar igång sjukdommen..de tycker inte att jag ska skuldbelägga mig själv men, jag känner ju tydligt att det är så det funkar. Framför allt känner jag att jag sista tiden har blivit väldigt stresskänslig.

    Laserkoagulation menas att man går in i ändtarmen och bränner kärlen, ungefär som de som har mkt näsblod som går in där och bränner. Det görs i vaket tillstånd. Jag gör detta för att försöka skjuta upp en kommande operation där jag måste ta bort ändtarmen. Om du har planer på att i framtiden göra en nedläggning av tarmen är inte l-k en lösning eftersom att funktionen förstörs.

    Kram Nettan

    SvaraRadera
  8. Nettan: Jag förstår hur du menar. Man skuldbelägger inte sig själv utan jag känner att genom att man bara lever livet så blir det så här. Jag försöker hitta ett jobb som har mindre av stressnivån. Alla jobb är stressiga på sitt sätt och jag vill jobba hårt för det är jag van med som person.
    Det jag ska försöka kommaifrån är detta med den synliga stressen på arbetet... dvs. Larmjouren blandannat.
    Jag tror inte att den behandligen du har är något för mig i dagsläget. Jag har kvar ändtarmen för att kunna göra en nedläggning(IRA) Men är inte berädd att göra den i dagsläget. Pga många faktorer.
    Men om det blir så att jag aldrig gör en IRA tar jag bort tarmen helt, pga att sjukdommen sitter kvar den biten.
    Hoppas behandligen hjälper dig och att du får bort besvären.
    Vad gör du annars, jobbar du eller pluggar du?
    Kram

    SvaraRadera
  9. Hej igen!
    Jag är arbetssökande egentligen men, gick ut på praktik genom arbetsförmedlingen och blev jättedålig i tarmen. (Har inte jobbat heltid på många år.) Nu är jag sjukskriven. Var på lasarettet förra veckan och det verkar kört..får nog bli operation.
    Var rädd om dig så att din tarm håller sig lugn:)

    Kram Nettan

    SvaraRadera
  10. Nettan: Ja det verkar vara nått med att kroppen inte har kontroll på vad som händer så blir tarmen dålig. Det kan man ju aldrig få, kontroll så man får väl lära sig att väga vad som går bra och inte går bra. Jag mår som sämst, snarare riktigt dåligt när jag kör mina larmpass.
    Så du ska operera bort din ändtarm?!
    Mm ska försöka, var rädd om dig du också!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Pratade med en läkare idag, vi kom överens om att bränna en sista gång gång *håller tummarna* ,annars får jag nog ge mig och förbereda mig på op.

    Jag fundera på att börja med meditation..kanske skulle kunna användas i stressiga situationer!

    Ha en bra helg/Kram Nettan

    SvaraRadera