måndag, juli 26, 2010

Blod

Ja rubriken får verkligen inleda mitt inlägg.
Blir ett snabbt sådant men ändå så jag får ut min fundering.

Har ni andra med tarmsjukdom, stomi eller annat liknande tänk på att ni blöder mer " i sjukdommen " då ni har mens än när ni inte har mens?

Tanken slog mig då jag ibland blöder i äntrarmen (har bara den kvar) Och det är vid stressade eller pressade situvationer samt så har jag börjat märka av att det kan vara så att jag blöder när jag har mens?

Men inget jag kan jag helt säker ställa ännu, men måste undersökas. Gäller bara att komma ihåg då det är några veckor emellan.

Någon som har märkt/underat/tänkt på samma grej?

7 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag har också ileostomi och märker absolut skillnad. 3-4 dagar innan mens får jag ont i hela buken och ryggen. Tarmsnutten som är kvar krampar och blöder mer. (Ibland tänker jag inte att mensen är på ingång utan tror att tarmen håller på att bli ordentligt mycket sämre)

    Ha det gott:)
    /Nettan

    SvaraRadera
  2. Nettan: Tack för svaret! Underbart när man kan slänga ut en tanke/fundering och få svar på det här via bloggen! Då är vi två som känner liknande iaf... har inte eller tänkt på det direkt förut, men nu senaste tiden börja jag tänka på det.
    Hur är allt med dig annars? Kram

    SvaraRadera
  3. Min grundsjukdom är en gynsjukdom som bland gjort att jag blöder från tarm, urinblåsa vid mens.
    Så jag kan svara ja...

    SvaraRadera
  4. Hej igen!

    Har tyvärr stora problem med sista "biten" än. Försöker skjuta på operation så länge som möjligt, men vet inte hur länge det går.

    Kram Nettan

    SvaraRadera
  5. Morticia: På så vis, inser att jag inte vet så mycket om dig ännu, fast det kommeneras lite då och då, du är ju även flitig på ILCO sidan. Känns som tiden inte räcker till för att läsa bloggar nu när man köpt hus. Hur mår du i din sjukdom idag?

    Nettan: Har du blödningar ofta. Förstår att du gör det men tänk på dig och din hälsa med men sånt får du säkert höra allt för ofta. Gör som du känner. Kram

    SvaraRadera
  6. Sjukdomen botades inte av stomin. Men det blir mindre skittid på toa. Livet är mycket enklare med stomi. Kan vara hemifrån! Knappt en månad efter operationen var jag på föredrag en heldag. Hade aldrig gått utan stomin. Jag svimmar inte när jag bajsar längre! Jag trodde det ingick, men man kan tömma tarmen utan det!

    Blöder ut alla tänkbara hål vid mens. Men är rätt van.

    Ni som blöder ur stomin vid mens bör faktiskt kontakta läkaren. För att utesluta andra sjukdomar.
    Inte jättekul. Men bara för man har en diagnos är man inte immun mot andra (tro mig, jag har så där 12 st)

    SvaraRadera
  7. Morticia: Oj 12 st, skönt och bra att du kan hitta på saker och mår bättre nu!!
    Jag känner ingen som blöder ur stomin. Utan det jag själv syftade på är att kroppen reagerar på nått vis och den äntarmsnutt jag har kvar reagerar och blöder då precis innan mens och lite under. Det gör den också vid stress och lite annat. Mer så jag tänkte.

    SvaraRadera