tisdag, mars 23, 2010

Ulcerös colit

Vet ni vad, jag glömde berätta dagens händelse.

Jag kommer till stället som jag skulle vara vikarie på, har aldrig varit där och hälsar på alla. En hjälper mig med kläder byxor och tröja, för skor hade jag själv.
När hon står vid garderoben så får jag ett par i min storlek men det är en "vanlig" byxa med knap dragkjedja och så. Jag frågar om det inte finns någon med resorband (minns att jag jämt hade sådan sist jag jobba, men var ju många år sen) Hon sa att det var dåligt med dåligt med dom och trodde inte det skulle finnas några. Jag sa då att jag gärna tar sånna om det finns pga att jag har stomi. och det är bättre med dom för att dom går att vika.
Hon säger medans hon letar, jasså har du det eländet. Jag sa att det är det bästa som har hänt mig. Hon frågade vad jag hade för diagnos och hoppades att hon inte var för frågvis. Ingen vara sa jag och berättade att det var Ulcerös colit jag hade. Hon berättade då att hennes son också har det. Vi brata lite men eftersom jag var tvungen att byta om och komma igång, så sas det inte så mycket.
När jag var och lämna en vagn disk i köket så frågade hon om det var okej om hon ställde några frågor sen, och absolut sa jag. Så innan hon gick hem så kom hon ut till mig i disken och stod och prata (medans jag jobbade på) Hennes son hadde fått nån bakterie så det var inte så bra med honom.

Summan av detta, vist är världen liten! Mindre än man tror. Jag får det bevisat för mig gång på gång.
Jag är öppen med att jag har Ulcerös colit och stomi och finner där igenom väldigt många andra som har det.
Det är otroligt vad nära det finns en.
Men så är det ju också en folksjukdom.

7 kommentarer:

  1. man upptäcker att det är många som har ulcerös colit när man väl kommer till den fråga jag fick höra att min frisör hade samma sjukdom som jag i dag ulcerös colit och det är faktiskt inte alls jobbigt att ha påse på mage som man kanske tror jag trodde de skulle bli jobbigt när jag hade min men det var det inte förutom mina tarmvred

    SvaraRadera
  2. Skvisa: Ja du ser. Du träffa också en idag... Otroligt det ploppar upp andra i samma/liknande situvation lite när som.
    Mm jag förstår att det var jobbigt vid tarmvreden.
    Hur fungerar det nu efter du gjort din IRA? Mår du bra och så. Undviker du något när du äter?
    Vet du vad du kan ha ätit som orsakade dinna tidigare tarmvred?
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej Nillan!

    Det var länge sen jag kommenterade nåt här...Jag ville bara tala om att jag fick reda på att min sons dagisfröken har UC när jag berättade att han måste vara ledig en dag för jag ska göra koloskopi och kan inte hämta honom vanlig tid då. Hon är typ 45 år, besvärsfri o medicinfri sen 5 år:) . Min koloskopi gick jättebra; inga sår i tjocktarmen utan bara lite rodnad på 3-4 cm! Jag blev jätteglad för det beskedet såklart!Har fått remiss på tunntarmsröntgen för att kolla så det inte finns nåt mer, men det verkar som om min UC blivit bättre! Trots att det kraschat mellan mig o Tåmma (som oxå har UC) och jag är mitt uppe i flytt och fått ett skov... men jag är inte på långa vägar så dålig som jag var för några år sen...Känns hoppfullt! Kramar till dig och lycka till med jobbet! Följer din blogg fast i det tysta;)//Cicci

    SvaraRadera
  4. det fungerar bra lite jobbigt i bland man får ju lite sår i ändan så man måste smöja med idomin och sen har jag blött lite mer nu dom senaste tiden och har känd mig trött så var på läkare besök till mangnus i går så fick recept på mesasal så får hoppas att det funkar. när jag fick tarmvred så hade jag inte ätit något speciellt pitzza och salladen kanske var salladen men i bland kan man få tarmvred utan någon anledning men jag tror man ska vara försiktig med majs och sånt som är hårdsmält och tugga väl men jag vet att om jag äter vindruvor så kan man få lite ont i magen och dom går ju rakt i genom sen har jag sett så jag tror man ska undvika dom synd att dom är så goda bara :(
    har du tänkt operera en ira eller ska du behålla din stomi? brukar du undvika något speciellt kraam

    SvaraRadera
  5. Cicci: Hej, ja var ett tag sen. kul at du skrev igen. Men inte kul att läsa att kärleken spruckigt =( Förstår att du har mycket nu. Otroligt härligt att höra att du mår bättre i sjukdomen iaf. Det finns positvt och negativt med allt.
    Får höras mer framöver, nu blir det att slappa lite innan man jobba på andra jobbet imorgon :)
    Som sagt kul att du skrev. Kram kram

    Skvisa: Då är det lite som att va tillbaka till sjukdomen alltså, eller just du hade ju inte så. Men det var ju så det var för mig ont/sår i ändan medicin blod och annat. Hur ofta går du på toaletten? fungar det bra? Är konsistensen bra eller är den väldigt vattning? Hoppas jag int ställer för personliga frågor, du måste inte svara.
    Oj du åt verkligen det mesta... popcorn hos mig minns jag. Jag har inte ätit ett popcorn sen min operation. har valt bort det. Väljer bort allt dom är hårt och osmältbart. som popcorn majs kål tomatskal nötter kokos med mera. Det jag kommer på nu som jag äter som en del andra har problem med är gurka(skalet) och lök, det går bra. Bara i lagom mängd.
    Det jag kom på nu. Men man ser oftas på maten om det går eller inte. Jag tar allitd det säkra före det osäkra. Mandelmassa funkar inte på mig heller.
    Jag har inte bestämt mig angående operation ännu. Vill det men tänker nog kolla över familjebildningen först då jag har som bäst chanser nu. Vill ge mig själv en chans så jag inte ångar mig sen.
    Men nångång vill jag det frågan är bara när. Men det jag har i åtanke är hur jag får det efter en eventuell operation (som tidigare när jag hade en aktiv sjukdom med toa spring) Familjebildning men måste också tänka på skicket på ändtarmen och ändmuskeln.
    Oj mycket nu.
    Nu ska jag vila imorgon blir det att jobba på andra jobbet.
    Kramar

    SvaraRadera
  6. när jag var som sjukaste så hade jag ju sår men det var ju värre än det här och så gick man ju på toa säkert 10 gånger om dagen då så känns det inte jag tror man får sår i ändan för att avföringen är ju lite lös.
    jag går på toa ca 5 gånger det ror på vad man äter
    och avföringen är som en gröt men i bland kan den vara lite vattningare ror på vad man äter men jag tycker det går bra och nu när jag har fått mesasal så känns det bättre blöder inte lika mycket så det känns bra har inte haft dom så länge men det är positivt nu i alla fall=) vad är ditt andra jobb för något förresten? kraam

    SvaraRadera
  7. Skvisa: Ja det varigerar nog från person till person. Men är bra att få höra hur andra har det och få tips och råd. Tack!
    Mitt andra jobb är i kök. Storhushåll, skolkök.
    Kram!

    SvaraRadera