fredag, januari 04, 2013

läkning

Jag har inte skrivit så mycket. Börjar med god fortsättning!! Hoppas ni haft det bra i jul och nyår? Jag var hos kirurgen på åternesök 2/1 det var första fången snittets förband togsbort och det nästan såg helt tilltorkat ut. Blev glad, så glad. Men det varade bara tills i eftermiddag då jag kolade såret och det vätaka och jag öppna upp o tvätta rent och hade kompress över för att torka upp det. Samma dag fast på kvällen kom bakslag nr 2. Stomihåls lälningen och dess omlägg hadde blödit i genom. Och det var mer blod än det varit nångång under denna läkproces. La om detta med och hoppas det håller över natren då det inte är sama omlägg som på sjukhuset utan jag tid jag hade hemma. Hoppas mitt omlägg gör susen och att såren mår bra och inte blir infekterade. Blir dså ledsen på att min vävnad och hud strular till det så. Har tydlugen den sortens vävnad säger kirurgen. Kan tillägga att jag jobbar igen. Fick halvid sen två dagar tillbaka.

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Hoppas dina sår läker snart och att du kommer må bra efter din IRA. Hittade din blogg av en slump då jag letat på internet efter andra i samma situation som mig - blev för drygt tre veckor sedan ileostomi-opererad och ska göra en IRA i höst nån gång. Har också den eländiga sjukdomen ulcerös kolit. Såg att du liksom jag bor i Örebro, är du medlem i några föreningar, typ Ilco, här? Är det något du kan rekommendera isåfall? Det är så lätt att man blir att känna sig helt ensam om att vara tjocktarmslös. Hur mår du nu efter operationen? Önskar dig mitt varmaste lycka till! Maria

    SvaraRadera
  2. Hej hur går det? Väntar själv på operationstid i februari. Hur tänker du med maten? Tacksam för dina erfarenheter. Kram Annika

    SvaraRadera
  3. Hej maria. Kul att du hitta till min blogg. Jag kan absolut rekomendera både ilco och rmt. Finns även på facbook.
    Vi verkar ha liknande saker. Hur har du mått med stomin? Hoppas din ira op går bra. Min verkar gått bra. Vara mitt läkkött/vävnad som är seg så sårenkvar. Anars funkar det bra. När jag läkt kan man mer komma igång med allt.
    Är du i samma ålder som mig. Jag hat lärt känna rätt många med stomi o andra saker genom åren.
    Tack. Lycka till du med.

    Hej annika. Går bra förutom min vävnad. Så inte läkt ännu. Men allt verkar fungera bra. Längtar till jag kan komma igång.
    Hur tänkte du med frågan om maten? Något speciellt?
    Jag har ju en hel del kännedom om vad mat gör sen stomin och vad jag kunde o inte kunde då. Men nu är det att börja om o testa på nytt. Är försiktig i början o tar o testar mer när jag är läkt o i full rörelse igen. Fråga på om det är något! Allt är ju så induviduellt också men tips å råd är ju bra. Kram

    SvaraRadera