onsdag, december 02, 2009

Chiron Hudsalva

Idag är första gången som jag använder chiron hudsalva, ni med stomi... Har jag gjort rätt (eller rätt och rätt, funkar detta?)
Jag dusch och rengjorde mig som vanligt... smörde mig runt stomin... ytan där plattan sitter samt ärret.
Sen vädrade jag magen ca en halvtimme. Salvan torka in bra.
Har nu lagt på allt mitt bandage och sitter och värmer på påsen.
Kommer den fastna bra när det är chiron hudsalva under?
Känns ju som om det är onödigt att tvätta bort det...
Tacksam för svar mina vänner...

5 kommentarer:

  1. Ingen aning faktiskt. Jag använder ingen salva. Är det som en hudcrème som skall ge fukt eller som ett extra skydd för huden?

    Jag kör hudskyddsservetter bara under plattan (ja och tätningsring då) och det funkar bra. En gång glömde jag och då blev jag kliig.

    Men nu när jag är gravid har jag funderat på om man ska hålla på och smörja magen för att motverka bristningar men det känns lite bökigt när man har stomigrejerna där också. Vi får se.

    SvaraRadera
  2. Ulrika: Hej, tack för din kommentar!
    Nu i efterhand kan jag säga att det gick utmärkt. Påsen har suttit fast och känns säker. Så litar på det. Det viktiga är nog att man smörjer in krämen ordenligt och det får vägdra lite. Det känns riktigt skönt.
    Jag rekomenderar lika varmt som alla andra har rekomenderat den för mig även för dig och andra som inte testat den... Toppen!
    Den skulle nog passa perfekt för dig nu när du är gravid :)
    Grattis till graviditeten! Jag vet inte om jag är glömsk eller är du ny här på min blogg? Iaf som kommenterare kanske? Är underbart med kommentarer och speciellt från nya.
    Jag önskar alla som läste kommenterar :P
    Har du också ileostomi? Har du för diagnos innan?
    Hoppas jag inte ställer jobbiga frågor!? Du behöver givetvis inte svara.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Ja, jag är ganska ny läsare och kikar in på din blogg ibland. Jag har kolostomi p.g.a. IBS och en tidigare förlamningssjukdom. Jag är p.g.a. den också tvungen att tappa blåsan med kateter.

    SvaraRadera
  4. Ulrika: Hej! Välkommen till mig, så glad jag blir att du läser hos mig.
    Hur går har du det med din kolostomi? Fungerar den bra, mår du bra!? Hoppas det går bra även med katetern! Kram

    SvaraRadera
  5. Jo, det går utmärkt med stomin. Är så glad för den. Däremot har jag haft lite strul med min bortkopplade ändtarm senaste tiden. Normalt behöver jag gå på toa som vanligt en gång per 1-3 veckor men nu har jag fått gå ganska ofta, ibland flera ggr på samma dag och jag känner av den en del mellan också. Men både jag och min kirurg tror att tarmsnutten inte riktigt gillar att jag är gravid. Hormonpåverkan och tryck mot den och så. Lite jobbigt är det eftersom jag har svårt att hålla emot och det är svårt att förutsäga när den kommer vilja tömma sig. Det är ju så lite så ingen behöver märka ev. läckage men det känns ju inte så kul ändå. Mest är det jobbigt för jag tappar blåsan och vill vara noga med hygienen för att undvika urinvägsinfektion. Om det inte ger sig snart kanske jag provar såna där proppar igen som hindrar läckage. Jag provade innan jag opererades och tyckte det var obekvämt men man kanske kan vänja sig. Men förhoppningsvis är det bara tillfälligt just nu och går snart tillbaka till normalt beteende. Lite taskig timing för jag är med i julmusikal just nu men har klarat mig hittills och hoppas jag klarar av även helgens framträdanden utan problem. Att stå på scenen och speciellt att sjunga solo var otänkbart för mig som min kropp funkade innan jag opererades så som sagt stomin är toppen! :)

    SvaraRadera