onsdag, januari 05, 2011

Svar

Fick en härlig kommentar av Pricken i mitt förra inlägg, som löd:

Hej! För min del snurrar tankarna också vad gäller att koppla ihop systemet igen. Jag har bara haft stomi i 2 mån nu men har kollat lite på vad alternativen är och jag måste säga att jag inte alls är särskilt imponerad. De flesta verkar jättenöjda men jag kan inte hjälpa att tycka att det är en massa nackdelar med spring på toa och inflammationer... Berätta gärna hur dina tankar går ang detta. Regelbundna måltider och motion är ju bra för alla, men jag har märkt att det är superbra för mig nu. Magen beter sig mycket bättre. För tillfället är det bara promenader som gäller. Tar det väldigt lugnt med annan motion då jag är osäker på hur magen pallar det. Så snart snön ger sig av ska jag så smått börja springa igen och se hur det går. Innan jag opererades köpte jag ofta klippkort och provade lite olika saker. Tyckte det var ett jättebra alternativ. Själv tycker jag spinning är väldigt kul. Framförallt den typen där man cyklar efter sin puls. Tycker även Body Pump är kul och effektivt sätt att styrketräna. Sedan finns ju massa annat kul att prova: Dansa, spela tennis, crawlkurs, yoga...you name it! Lycka till och ha det gott!

Svar:
Hej! Super kul att du skrev! Ja i början är rutiner och specellt matrutiner viktigt, var det för mig med. Det var nog att man närkte det mer då också just för att man lärde känna sin kropp. Efter ett tag blir det som vanligt igen, fast man inte då trodde det.
Jag lever helt som jag gjorde innan operation nu, fast då mycket bättre utan spring på toaletten och smärta med mera.
Hur har det gått för dig med operationen? Har du ileostomi?
Jag vet inte hur mycket du läst av min blogg (har katogori länkar längre ner i höger spalten) Jag har aldrig fått tanken på att jag vill koppla ihop. Just pågrund av detta med att man får sprina på toaletten oftare igen. Så vill jag heller inte opereras för många gånger, för var gång man öppnar upp buken och sånt, så kan det blir svårare att bli gravid. Detta kan också påverkas av "tomrumet" i buken. Detta för att äggstockarna kan glida i sär och äggen inte faller rätt.
Sen är det som jag har hört, så att just ändtarmen är en viktig del för att hålla upp just livmodern.
Men detta med barn viste man ju inte innan heller om man kunde få så inte så att jag tänker otroligt mycket på det. Men jag har med det i tankar, funderingar och beräkningar.
Anledningen till att jag skrev detta nu med regelbundan matvanor och träning var för att jag är ingen direkt som tränar, jag äter ordenkligt och inom bra tider, fast jga skulle kunna ha bättre rutin på det.
Är ju nämligen så att när man har stomi är det det ju bra att man inte går upp eller ned i vikt fort.
Jag höll mig som jag brukar se ut i typ drygt ett år efter operationen och det var augusti 2008. Men nu märks det att jag mår bra, kroppen har fått på sig lite och så är det nog för man trivs med. Sägs att det finns trivselvikt. Träffade ju min kärlek ett tag efter operationen.
Det är bra att du tar det lungt i början, men till mig sa dom att man kan börja röra på sig ganska direkt. Tycker själv att det är så olika. Vet en som började träna drygt en månad efter. Jag själv hade ju såret öppet ett halvår, så jag tänkte inte så mycket på det då.
Tips jag kan ge är att träna upp bukmusklerna först. det kan du börja med ganska på en gång. Vet du inte hur man gör och vill ha tips på övningar jag fick när jag var hos sjukgymnasten för att få bra sånna övningar så säg till. Annars kan du ju gå hos en själv. Kostar inget vad jag mins.
Hoppas du kommer må bra med din stomi.
Jag kan bara säga att jag mår toppen och jag har nog haft tur (förutom operations såret) Det som gör att jag funderat som jag gör nu (står i senaste inläggen) är detta med att buken blivit mer hård på den sidan stomin sitter.
Men det går säkert att göra något åt det med. Så länge det inte gör ont så är de nog ingen vara.
Men som en annan kompis som haft stomi och har IRA nu, skrev som kommentar i tidigare inlägg, att jag nog skulle kolla upp det med läkaren. Så man vet vad det kan vara.
Nu blir det att sova. Hoppas vi hörs igen!
Kram Nilla

6 kommentarer:

  1. Hej igen!

    Är så kul att kunna få lite kontakt med andra i samma situation. Jag har också ileostomi. Trots stöd från vänner och familj är det guld värt att kunna bolla tankar och tips med personer i samma sits. Jag ser till att följa de bloggare jag hittat som bloggar om sitt liv med stomi. Ett jättestöd.

    Skönt att höra att du äter som vanligt. Jag är fortsatt lite försiktig med saker jag vet kan orsaka problem. Vet att jag måste prova men är så hiskeligt rädd att råka ut för stopp eller tarmvred. Paprika och svamp är jag skeptisk mot. Är säkert för att de var så väldigt noga med just det på sjukhuset. Jag jobbar på att bli lite modigare. Sushi var innan en favorit. Vet inte vad lilla maggen säger om dom där algplattorna.

    Jag blev sjuk väldigt hastigt och gick ner 10 kg precis innan operation så jag har väl lite att ta igen. Men jag skyndar långsamt. Nu vill jag som sagt komma igång med träningen. Jag har så här 2 mån efter operation fortfarande ganska mycket känningar i mitt ärr. Vet inte riktigt varför. Drar och sliter i det när jag sitter/står länge, hostar & skrattar. Men det ger väl sig med tiden. Du får jättegärna skicka de övningar du fick från sjukgymnast. Jag har som sagt tränat en hel del innan men vet inte riktigt vilken nivå jag ska lägga mig på. Maila till: i-am-pricken@hotmail.se

    Beundrar dig som fixade 6 mån med ditt sår. Mitt sår öppnade sig en bit men det tog bara lte över en månad för det att läka, och jag tyckte att det räckte.

    Förstår att du börjar fundera i och med den hårdhet du känner vid stomin. Man får ju ta ställning till de olika alternativen i den situationen. Om de mot förmodan behöver öppna upp är det bra att ha tänkt genom allt innan. Jag hade givetvis önskat att man gjorde denna operationen och så var det bra med det, men man vet ju med sig att det kan hända både det ena och det andra på vägen...

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Hej igen Pricken:

    Skönt att du finner stöd i bloggarna! Jag kände likadant och började blogga ganska direkt när jag kände att man kunde få kunskap och kontakt via nätet på detta sättet.
    Tror detta är viktigt för oss som genomgår detta (som för andra som går egenom annat) att man får denna kontakt och kan utbyta erfarenheter med varandra.

    Förresten jag måste börja med att säga förlåt, jag glömde ju fråga dig innan ja la ut din kommentar som ett inlägg, var inte min mening. Hoppas det var okej? Vill du jag ska ta bort den så säg till eller om jag ska göra på annat vis nästa gång.

    Bara att du är försiktig med vad du äter. Jag förstår precis vad du menar med att du är försiktig.
    Jag tänkte som så att varför äta någon som kan orsaka att jag hamnar på sjukhus. Jag menar det är inte värt det, tex svamp paprika popcorn eller annat är inte så pass gott så man oftar kroppen och hälsan för det.
    Jag är försktig än idag. Men jag har lärt mig sakta men säkert vad som funkar på mig och inte funkar.
    Ta det lungt du med, men våta testa lite då och då. någon enstaka fyrkant av någont ibland är inte farligt.
    Mitt största tips gällande mat är att det är mängden av samma sak som kan orsaka stopp eller vred.
    Jag tyckte det var lite kul att lära sig hur olika saker blev när man ätit det.
    har du testat honungsmelon?
    Andra kan äta det men jag ger ändå lite varnings ord för manedlsmassa, jag blev lit stoppad och fick gå mycket. Vet inte varför men kan vara så att det helt enkelt blev som klister eller liknande att det kladda ihop sig.
    Sushi, vet jag inte men hör jag något så säger jag till. Jag har inet ätit det innan heller skulle vilja testa någongång, så skvallra om du testar och hur det går/blir.
    fortsättning...

    SvaraRadera
  3. ...fortsättning

    10 kg, ja då har du lite att äta upp. då är det ju bara att testa på :o)
    Men som jag vill minnas jag skrev sist, tänk på för stomin skull att äta regelbundet. Men gör du säkert redan.

    Känningar i ärret, menar du att det stramar när du sträcker på sig och så eller?
    Det försvann efter ett tag vill jag minnas.
    Men det är väl innan det mjuknar upp, det bleknar ju och blir mjukare allt efter som.
    Det där men skrattar hostar och nyser känner jag igen. Man blir nog lite van efter ett tag med men jag tror det försvinner med tiden.

    Försöker skriva ihop något bra och mailar det till dig ang buk träningen, så mailar jag det (bloggar nog även ut det så andra kan se)
    Men det blir när jag fått tid att skriva i hop det.
    Ang nivå på träningen. Börja smått och enkelt du känner nog din kropp tillräcklig för att känna när du kan öka och gå hårdare på. Men att böröja mjukt är ju bra för att träna upp grunden i böjran.

    Tack, 6 månader var långtid med sår omlägg, men känner mig lite stolt så här efter. För jag hade inte någongång bakterier i det utan var fint och välskött, läkarna och stomisterapeften tala om för mig hur duktig jag var :)
    Som sagt jag hade ju himla otur, inte vanligt.
    Och det är ju olika för alla. Så din dryga månad var mycket för dig!

    Mm man funderar ju en massa nu då jag försöker tänka in alla aspekter.
    Men än så lägne är det nog ingen fara men det är ju det att man inte vill att det ska bli värre.
    Och man vill på något sätt vara lite förberädd.

    Jo just ang mat. Jag har hållt på mycket med det när jag testa olika mat att vara förebyggande om jag skulle få ett litet stopp (för jag tog ju så lite så tarmvred var mindre risk att få, tror jag)
    Om jag kände att magen sega till sig så tog jag ett havt glas oblandat saft och hälde i lite vatten bara en halv dl eller så. och drack det fort. Pga att socker gör det mer rinigt löser lixom upp det.
    Men när jag fråga mig för på apoteket så kom vi fram till att Lactolos (receptfritt) var samma sak.
    Jag har alltid en sån hemma. Men nu har min gått ut, så blir väl nog att köpa en ny. Men har inte behövt något på något år.
    Men ett tips.

    Ja tänk om det räkte med en operation och sen var man frisk. Men så enkelt ska vi inte ha det :P
    Vi hoppas helt enklet vi får vara så friska vi kan och slippa massa onödiga saker.
    Jag har hursom helst mått toppen, och inte haft speciellt mycket sen fösta och enda operationen.

    Ha det bra! Kram

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Supersnällt att du skickar över övningarna :) Och givetvis gick det bra att lägga ut min kommentar. Inga problem!

    Saft eller Lactulos var ett bra tips. Altid bra att vara förberedd.

    Har inte testat honungsmelon eller madelmassa. Får testa en liten bit semla först för att se hur det går :) Enda gången på året jag äter mandelassa. Skulle melon vara något problem? Du ser jag är en riktig nybörjare...

    Angående min mage så är det mer som det sticker i ärret samt runt stomin. Sticker liksom till som nålar. Lite otäckt. Jag hoppas som du säger att det ska ge sig av. Jag väntar fortfarande på återbesök till läkare så vi får väl se vad dom säger.

    Härligt att du mått så bra. Jag hoppas på detsamma!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Just det ja, hur funkar det med kolsyra för dig? Har inte testat t.ex öl ännu. Drack lite julmust i jul och det funkade väl hyfsat. Öl dricker man ju gärna en del av under en kväll. Är för övrigt en öltjej, och inte vintjej. Kanske får ändra på det. Jag får ge mig ut "på fältet" och testa :)

    SvaraRadera
  6. Pricken:
    Sån tur att det gick bra för dig att jag la ut :)
    Ja vist är det bra när man kan dela med sig av tipsen med varandra, kommer du på något är det bara att säga till :)
    Melon går bra. Har inte märkt något senaste gångerna och jag äter mest honungsmelon. Men det jag tänkte på var att första gången så kom det ut som mjuka bitar som om saften var ut sugen. Minns jag tänkte då att det är bäst att man inte äter för mycket kanske.
    Ursäkta detaljerna, men svårt att förklara annars :)
    När det gäller kolsyra så går det bra, gick så där i början men har blivit bättre och bättre. Den kolsyran som är bubbligast och ger mest gaser är julmust/påskmust. Denna julen har det gått bra. Men är kanske för att man fått in vanan på hur mycket som funkar. Omedvetet. Då jag brukar tänka på att inte dricka för många glas på samma gång.
    Öl går bra, är också en öl tjej men dricker inte så mycket längre. Har haft mina perjoder :P Nu förtiden kan det bli vad som hälst. Grogg Öl Vin, ja vilket som funkar. Du får testa dig fram.
    Lycka till på fältet!! :D
    Bara fråga på om det blir mer funderingar!
    Kram

    SvaraRadera