söndag, oktober 03, 2010

Vännen Skavisa kommenterade i förra inlägget där NI fick ställa frågor och säga vad ni önskade att jag skriver om.
Hon tycker jag ska skriva om hur det är att leva med stomi och om olika påsar tex.

Jag kan börja med att berätta om att jag enbart använt en sort sen första gången. Det ända som har skillt är att den sorten har olika storlekar. Första påsen efter operationen var en SenSura Maxi och sen använde jag SenSura Midi. Från ungefär fem månader efter min operation (som är drygt två år sen) så använder jag SenSura Mini. Jag har vid ett tillfälle, för några månader sen testat Midi igen, men oj vilken skillnad det känndes att ha på sig den. Egentligen är det inte jätte skillnad på längd men den är väl vidare och rymmer lixom mer.

För mer info om den påsen jag använder klicka HÄR.


Mini känner jag mig bekväm i, det är den bästa jag testat och jag gillar endels bandaget, alltså det som har allt i ett. Platta och Påse i hop.
Jag har alltid velat testa två dels. Men känner mig så bekväm och säker i endels. Inga konstiga tankar om att påsen kan lossna från plattan osv. men får nog ta och testa två dels nångång, för som som har det är super nöjda och säger att man inte alls tänker sånta tankar.


Alla påsar jag har använt (samma sort men olika storkekar) är tillverkade av Coloplast.
Dom har öven en bra tidning som utkommer några gånger per år. Den kan man få om man fyller i formeläret på deras hemsida. läs mer om och beställ assistans HÄR.


Ett tips är att du även kan beställa stomisaxar på deras hemsida. Jag har två och det är bra för då kan jag ha en i reservkitet och en på hemma platsen :) Kika in HÄR för att läsa mer om saxen.


Det blev inlägget för idag, mer frågor har jag att besvara och det kommer jag göra.
Men vill även ha fler frågor :)
Nu ska jag på kalas hos pappa som har fyllt år, smörgås trårta, mumms!!
Glöm inte att skriva mer frågor till mig :)
Och om ni har frågor ang detta inlägg eller så är det bara att fråga på.



6 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt skrivit lite om olika stomibandage. Inte bara om coloplast utan jag har även provat Dansac. Kolla gärna in i min blogg så kan ni få läsa om mina åsikter kring stomibandagen.

    SvaraRadera
  2. Jag provade 2 dels påse och jag tyckte om den det finns mycket att välja på men det lekte en natt och fick för mig att dom inte var bra och då började jag använda 1 dels i gen
    sen sura mini som du dom är bäst tycker jag
    midi känns lite större när man har den, den är liksom bredare men du borde prova 2 dels
    kraam

    SvaraRadera
  3. Hej vännen! Angående helgen då mamma och L skulle köra uppåt vet jag inte om jag kan följa med. Jag har sökt det där jobbet nu och troligtvis så börjar jag den 25:e och jag vet inte om jag kan ta ledigt på fredagen..
    Oredan jag möttes av var mamma som gått och blivit sjuk. Hon skrämde oss rejält! Ha en mysig helg, det ska jag ha ;) Kramar Elsa

    SvaraRadera
  4. Hassemann: Perfekt, det är bra att vi som har prövat skriver lite om dom :) Ska absolut kika in!

    Skvisa: Okej, ja jag tycker mini är bra =)

    Elsa: Hej! Så du kanske har fått jobbet som låg så du skulle ha bil? Känns det bra :)
    Jag förstår om du inte kankomma upp då men finns säkert fler möjligheter. SÄg bara till. Är allid kul att ses tycker jag!
    Är hon sjuk?
    Har lite att berätta så vi får höras! KRamar

    SvaraRadera
  5. Är tidningen man får gratis? Allt man behöver göra är att fylla i formuläret liksom, och sen kommer den då och då helt gratis i lådan?

    SvaraRadera
  6. Linn: Japp! Jag har aldrig betalat något för den och det är ju i deras intresse att sprida deras produktmärke :) Japp fyll i formuläret och sen får du hem den i brevlådan vid vare utgivning.
    Finns på Coloplast och Convatec.
    Och så klart föreningarna har tidning.
    Dom får man också gratis, fast man måste vara medlem.
    Tror medlemsavgiften är 200kr per förening. och då får du även vara med på aktivitetet och annat som händer.
    www.magotarm.se
    www.ilco.nu

    SvaraRadera