onsdag, december 29, 2010

Brock eller fett runt bukhålet?

Oj vilken rubrik detta blev...
Men det är så att jag alltid iaf väldigt länge varit hårdare på den sidan som jag har stomin, på magen runt hålet i buken alltså. Där stomin sticker ut.
Nu har jag insätt att jag är ännu hårdare och lite rundare just på den sidan.
Visserligen har jag gått upp... så kan ju va så att fettet sätter sig där först?!
Jag fick ju höra efter operation att just bukfett inte var jätte bra, att man skulle försöka att inte gå upp eller ner hastigt.
Jag är iaf säker på att jag inte vill ha det så här, utan helst bli av med det.
Någon i liknande situvation som känner igen detta och kan ge något/några råd?
Skulle vara väldigt tacksam!

5 kommentarer:

  1. det där låter inte bra hoppas det ordnar sig
    jag själv har inge råd för jag hade inte såna besvär när jag hade min stomi du kanske borde kontakta läkaren / kraam

    SvaraRadera
  2. Vet inte exakt hur du menar, men visst kan d vara så att om man ått upp i vikt att fettet satt sig just runt magen - själv så har jag en tendens att lägga på mig där tidigt. Sen så har jag märkt när jag gjorde min ira att där stomin har suttit så putar det ut lite, vet inte om det är att ngt med muskeln blivit förstört eller att man har massa sammanväxtningar eller ngt som putar ut...men putar lite extra gör det.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Skvisa: Tack för omtanken! Gör nog så att jag kontaktar någon om det blir värre eller börjar göra ont.
    Kram

    Hellie: Tack för att du skrev, känns som vi tänker lite lika där och att det faktiskt kan vara så. Blir att avvakta och hoppas att det inte blir värre eller börjar göra ont. Får väl ta och försöka få bort lite på magen ;P
    Hoppas allt är bra med dig annars?! Kram

    SvaraRadera
  4. Jag har också ett brock där stomin suttit, det putar ut. Har nu en Ira som fungerar dåligt, 20-30 diarrer per dag. Har ofta ont vid brocket, känns som en förträngning där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Var väldigt länge sen jag var inloggad. Jag har haft svårt att hitta några andra med bråck pga stomin. Skulle gärna vilja skriva mer med dig /nillano

      Radera