måndag, april 14, 2014

Min sammanfattning

Tänkte sammanfatta min situvation. Är idag 30 år. Levt med sjukdomen sedan tonåren. Fick 2004 diagnosen Ulcerös kolit. Gick från då och fram till 2008 på alla slags behandlingar som användes då. Inget bet förutom kortison. Fick benskörhet och ingen underhållsbehandling ville bita/hjälpa. Låg under denna tid på sjukhus på tarmvila och fick ofta järndropp. Blev därför tillslut akut opererad 2008. Opererade då bort all tjocktarm och fick ilostomi (äntarmsstumpen kvar). Mådde kalas. Smärtan försvan och fick ett bra liv. Träffa min nuvarande kärlek och sambo. Lärde mig hantera flödet i stomin och salt/vätsebalansen. Litade fullt på mitt bandage. Tackade nej till IRA ( när man kopplar i hop tuntarm och äntarm och funkar "som vanligt" tre gånger. Skrevs sedan ut ur kön. Dock fick jag problem med bråck runt stomin och bedömde att vi kunde låta det vara så länge det inte är ett så stort problem så det hindrade mig för mycket. Tillslut blev bråcket så på tagligt och gjorde ont och jag hade problem att lyfta m.m. Pga detta så bokades operation in och när man ändå öppnade upp så besluta jag att testa IRA (då jag annars fått plocka bort äntarmen) så 2012 opererade jag mig. ( har dåligt läk kött. Tar väldigt långtid att läka) Mådde bra och gick inte ofta på toaletten. Underlätta att inte hållas med bandage. Men mådde bättre med stomin. Ett år efter ira op 2013 så började problemen bli påtagliga och jag insåg att jag var i skov. Fick då predisolon suppar och det lugna tarmen lite. Hjälpte dock inte så fick en till kur. Då med pred klysma. Den hjälpte inte helt. Så ska nu köra pred klysma varannan kväll och pentasa suppar varannan kväll. Aldrig haft pentasa (vad jag minns) Så berätta gärna om det ni som vet.... är det samma verksamma ämnen som mezacal (eller hur det stavas) ? Jag har dåliga järndepåer. Så sa få järndropp i veckan. Någon med liknande upplägg som mig? Vad får ni andra veta ang tema skaffa barn och sånt? Som tex medeciner eller olika operationssätt. Samt preventivmedel? Har med åren samlat på mig en hel del info. Men vill höra lite vad ni andra fått veta osv. Tack på förhand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar