tisdag, december 04, 2012

efter op

Hej. Några som läser min blogg? Kanske någon som själv har opererat till IRA? Så man kan få lite tips o råd? Kom hem från sjukjuset igår lite tidigt kanske men men. Denna op gick bra säger dom.bråck blev ihopsytt och påsen bortblockad och ihop kopplad tuntarm och ändtarm så nu är det IRA. Även som förra gången så hade jag det tufft med smärtlindringen. Vet inte vilken av gångerna som var värst. Har fåt med mig pytte lite hem. Men är ju bra så man inte blir beroende men ändå vågar man inte äta dlm förens man har för ont... hum mycket knepigt. Smärtan i magen ät tillbaka den när man bajsar o försöker få ut allt. Det blir säkert bättre dag för dag. Många toabesök nu ett tag....

9 kommentarer:

  1. nilla det är lite knepigt att gå på toa i början men det blir bättre ett tips ha ett trosskydd
    för jag själv tyckte jag läkte i början eftersom det var så löst många kramar

    SvaraRadera
  2. Hej,jag följer dig både här och på ILCO facebooksida. Jag kommer själv att göra en operation som din i vår och därför intresserad hur det går för dig. Jag håller tummarna att det går bra för dig. Du har ju en positiv syn så det hjälper dig säkert också. Allt gott önskar jag dig. Styrkekram Annika

    SvaraRadera
  3. Skvisa. Tack. Jag är binda änsålänge. Men inte läckt något. Men oj vad det kan vara brottom ibland. Som nyss vakna jag av det. Igårnatt gick jag bara upp tregånger. Det är lite för att vara så nyligen va ;) hur lång tid tog det ungefär för dig innan magen lugna sig och svunlnadskännslan. Vet det är olika på alla men skönt att höra hur någin annan haft det. Hur ofta går du nu på toa och så? Hur länge hade du ont i magen efter op? Kram

    SvaraRadera
  4. Annika. Tack!! Önskar även dig lycka till när det blir dags. Kram

    SvaraRadera
  5. för mig så var jag svullen ett tag i magen eftersom dom öppnade upp den vid naveln efter som jag fick en infektion efter operationen. så jag hade ont ett tag och dessutom tror jag inte att jag blev helt bra för jag har ju gått på toa ganska mycket förens för ett år sen när jag fick min medicin imerel. men nu går på toa ca 5 om jag har en riktigt bra dag så kan jag gå 3-4 gånger men det ror ju på vad man har ätit ;)kram

    SvaraRadera

  6. Hej, jag gjorde en IRA-operation för drygt ett år sedan. Jag hade stora problem efter operation med bland annat flera felsatta EDA bedövningar. Fick även sprickor i ändtarmen under operationen som orsakade hemska smärtor länge. Ett tips är att så fort som du får börja med stoppande medicin, typ dimor eller liknande. Kommer inte ihåg hur många toabesök det var per dygn i början, men kom ner under 10 gånger rätt snabbt. Jag har hela tiden ätit flera varje dag. Sen har de alltid berättat för mig att hellre smärtstillande och att man kan vara uppe än att ha ont och ligga och att ta medicinen innan det blir som värst, du kanske kan ringa och fråga efter mer om det behövs? Beroenden brukar ju komma efter lång tids användning. Snällt toapapper eller våtservetter för bebisar tycker jag är bra, och att smörja med salva ofta iaf i början. Mat som är snäll mot magen och mindre portioner tycker jag har varit bäst, samt resorb. Jag använde nästan alltid trosskydd i början, dock har det aldrig läckt något utan mer för en säkerhetsgrej.
    Hoppas att det ska fungera för dig =) Lycka till!

    /Madde

    SvaraRadera
  7. Skvisa. Ja jag känner mig svullen. Men antar det minskar dag för dag. Kram

    SvaraRadera
  8. Madde jag har fått loperamid men tycker magen är okej änsålänge och vill ha mer koll på den innan jag börjar med loperamid.
    Jag äter lite åt gången regelbundet. Och minskade idag på smärtstillandena.
    Det vätakar lite från stygnet längst ner men tror det är okej änså länge.
    Mm toapapper är ju en viktig sak för oss. Kräm har jag använt sen start... tror man tjänar på att börja i tid .
    Ska ta o köpa såna våttvättservetter man har till barn kan nog va smart.
    Har tagit några resorb men ska nog börja med en per dag.
    Skönt att du aldrig läckt. Har inte jag heller. Frpn igår har jag ingen binda/skydd längre. Men vardagligt så har jag nästan alltid trosskydd. Så kommer ha det sen. Men nu när man går hemma är det ju inte lika hämskt om det skulle ske. Men är glad att det är hyfsat fast o att man inte läckt (ännu)
    Hoppas detta kommer bli bra.
    Nu gäller det att bli mer rörlig och få ner svulnaden i magen är som en balong.
    Kram

    SvaraRadera