måndag, januari 05, 2015

min text om skillnaden mellan Iliostomi (påse på magen) och IRA (ihopkopplad tunntarm och ändtarm)

Jag operera till iliostomi 2008. Hade den fyra år (avföringens konsistens kan styras med hjälpa av maten ...då menar jag inte dieter och sånt. Utan att man tänker på vad maten gör/blir.. tex tjock tunn osv. Banan tjockar tex till medans socker löser upp) Detta kommer man in i så man inte tänker på det till slut. Även saltbalansen i kroppen och rätt vätskebalans påverkar konsistensen. Jag har nu mera IRA (ihopkopplad tunntarm och ändtarm) jag hade ställt in mig på att man skulle komma till baka till hur det var att springa på toaletten och att inte hinna hålla sig osv. Även att sjukdomen kan blossa upp då ändtarmen är kvar och sjukdomenen där (ulcerös kolit) Efter operationen kom jag igång bra med maten och och gick 2-4 gånger/dygn på toaletten (ibland även enbart kissa) Jag övade upp mig själv och min hjärna att lita på min förmåga att hålla mig. Aldrig läckt eller inte hunnit gill toaletten. Ibland/oftast första året sov jag hela nätterna utan toalettbesök. Efter ca ett år så kom skoven och sjukdommen tillbaka. Svårt behandlat så gick med skov till o från ett halvår. Sen har jag haft skov hela tiden i snart nio månader. Då jag är gravid.. hormonpåslag påverkar skoven. Så även vid amningen sen. Både första och efter denna operationen har jag alltid sagt till mig... de dagar jag har som jag inte vill ha denna påsen så ska jag skriva det i kalendern. Skrev aldrig en enda dag... sa så även om ira de dagarna jag inte vill ha detta sätt så ska jag skriva det i kalendern... inte skrivit något ännu.... men tänkt tanken... säkert just pga skoven. Men allt i livet har sina för och nackdelar...så även i detta fall. Men skulle jag hamna i en sits o välja tar jag nog påsen iaf. Mer fri lugn och mig själv med den. Dock smidigt utan påsen. Allt detta skiljer sig så klart från person till person... alla är vi olika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar