söndag, december 15, 2013

Min ileostomi ett inlägg sen 2009-03-08 som var borttaget. la till det igen för att det kanske kan va till hjälp eller info förståelse för andra. inlägget är i original. inte ändrat nått.

Detta har jag funderat på sedan september 2008.

Ni som inte är i sitsen själva eller aldrig hört talas om detta eller vet inte alls vad et här är.
Fårga gärna istället för att sprida felaktiga saker genom okunskap.
Jag svarar gärna på frågor (självklart relivanta frågor)
Vill att det ska finnas större och bredare kunskap om detta ämne och det här är mitt sätt att göra det bredare för allmänheten.
Jag vill att stomi och annat ska vara mindre tabu!
Fler än du kan gissa eller ana har stomi, eller någon sjukdom där risken finn att det kan leda till stomi.
Du, ja du har säkerligen mött någon med stomi. Man ser det inte utanpå.
Lite kort kan jag berätta att jag har gjort en ileostomi operation pga av min tarmsjukdom jag haft många år, som heter ulcerös kolit (uc).
För lite mer bakgrund kan man läsa mitt inlägg om
min sjukdomshistoria.


Har med olika anledningar sjutit på det, några är tex att jag haft sån otur me mitt sår och och inte läkt på lång tid då jag inte tålde kirurgklämorna/agrafferna. Man vill ju inte skrämma upp andra. Men har också funderat i dom banorna att hur man än vill eller inte så gemför man sig med de andra man ser. Fast det egentligen inte spelar någon roll, för man har ju det som man har det.
Men detta kan ju då vara bra då jag inte tillhör dom som har minst. Men vet inte hur andra som haft otur ser ut. Så därför lägger jag nu ut mina bilder i hop om att detta ska vara bra.
Min idée jag har har just med sånna här saker att göra, hoppas verkligen jag kommer ta tag i och få igenom min idée. Men ska ta tag i det och kontakta lite företag och se vad dom säger om min idée och om dom vill vara med på den. Är ju inte alltid så lätt som egen och anonym privatperson.

Dessa bilder tog jag idag, jag besparar er alla tidigarae bilder för denna gången, men ni kommer så se dom med tids nog. Men om det är någon som är nyfiken redan nu så säg till, bilder finns till tusen (nej men nästan).

Bilderna är tagna efter min dusch, efter jag duschat klart så tog jag bort allt och duscha rent magen. Är jätte skönt att få den helt ren och fräsch.
Jag vädrar så ofta jag kan och hinner min mage och sedan sätta på mitt bandage (stomipåse).



Här är då efter duschen och jag har nu torkat mig och tvättat rent med min servett som är super, servetten heter Silesse och tillverkas av Trio, dessa servetter får man utskrivet av sin stomiteraput via hjälpmedelskort.
Servetten tar bort klister rester från både tejp, påsar, ringar och annat som man kan ha vid och runt sin stomi. Är silikonbaserad och ger en skyddande hinna som torkar direkt för bättre fäste för plattan på bandage.
Har en kompress, Meoft runt för att somin är ju en slemhinna som är fuktig.






Här har jag ännu mer kompress Mestoft runt samt en tejpbit (läkartejp) så här kan jag sedan springa runt för att vädra (själklart inte bara så här, har morgon rock eller dyl.)



Om man vill vara ännu lite säkrare om man sitter längre stund i tex soffan så kan man ha en vanlig "frys"påse som skydd om man känner att magen/tarmen/stomin börjar jobba.
Om jag gör något samtidigt som man luftar kan man ta lite läkar tejp, tejpa på tre ställen och så sitter den sär om det sätte igång.



Nu är det dags för bandagering, och nu är allt bort taget.
Jag värmer då stomipåsens platta under armvecket för att den ska bli mjukare varmare och fastna bättre på huden. klipper i påsen efter halva "uppvärmingstiden" stoppar tillbaka den och värmer mer...

Medans jag sätter på ringen, kallar det tätningsring :P
Den heter Cohesive SLIM och tillverkas av Eakin, utan denna skulle jag inte känna mig säker. Den är SUPER bra!
Lägger till att min stomin stack ut mycket mindre från min mage efteroperationen. Men allt eftersom tiden gått (opererade mig den 30 aug -08) så har den jobbat sig ut lite. Tarmen jobbar ju som en typ mask går ni vet "pumpar" sig fram. Kan ju även till lägga att jag inte tror den kan komma ut hur långt som helst.
Ännu mer tetaljerat kan jag säga att uten är uttagen på magen och vänd som en strumpa och fast sydd, det är lixom insidan man ser.


Nu har jag tagit påsen tagit bort skyddet för klistret och satt på den på magen.
kollar så den hamnar rätt och inte blir något veck någonstans och klämmer lite runt hålet där stomin sticker ut för att klisterplattan och klister ringen ska festa ordenkligt.
Viker upp "flärpen" eftersom jag har en tömbar påse (finns slutna också)
Denna påse heter SenSura mini och tillverkas av Coloplast, är nöjd med denna påse, har inte provat någon annan än pga. av detta med att min läkning tog sån tid.
Har provad dom tre storlekarna som finns i denna sort, som är maxi, midi och mini.


Här kommer en bild på en sensura påse, men denna är inte mini, gissar att det är maxi. Hittade ingen på mini och orkade inte ta en nu på studs :D
Får ni en bild av hur själva platan jag skrivit om ser ut. >

Det var lite om mig och mitt bandage, det låter som det tar tid, men gör det inte när man är van har fått sitt eget snitts och man inte har sår kvar eller dyl.

Om det är någon som är inför en operation ställ gärna frågor, jag vill finnas för andra!
Men kom i håg, allt är olika för alla människor.
Och våran sjukdom är inte den andra lik fast man kan mer än väl gemföra och känna igen sig med andra.
Finns en uppsjö medeciner, dessa reagerar olika på alla.

Är det så att du har nåon av sjuktomarna Crohns eller Ulcerös kolit eller någon annan tarmsjukdom, välkommen att ventilera och fråga dina frågor.


(lägger också till att jag hoppas alla respekterar att detta är mina kort och ingen annans!! Min mage!)

9 kommentarer:

  1. Hej,
    Det var tufft gjort av dig att lägga ut kort. Man blir mindre och mindre rädd inför en ev. sådan operation.
    Undrar över en sak.... vad är det för saker man kan inte göra efter en ileostomi? om det nu finns något... tänkte om det går att bada t ex?
    kanske kommer på mer frågor senare.

    SvaraRadera
  2. Sakke: Hej. Tack, jag känner att det är bra för andra i samma eller en kommande liknande sitvation. Men även för dom som inte vet nått om det.
    Du ska abslout inte vara rädd för om du hamnar inför denna sitvation. Klart man undrar och så innan, när man inte vet och allt är främmande.
    Men för mig var det en befrielse. Men själv klart är det inte en dans på rosor varje dag. Men vilket liv är det ovadstätt hur det ser ut?! Precis, inget!
    Man kan göra allt som man kunde innan operationen, och till och med mer. Min sjukdom hindrde mig mer innan min operation än nu efter operationen. Bada och så är inga problen finns så bra hjälpmedel (påsar).
    Den ända som hindrar, är en själv!
    Fråga på!

    SvaraRadera
  3. Oh! vad du är stark Nilla som visar bilder så naket och ärligt. Jättestarkt gjort! Du är modig du! Det måste kännas skönt för andra som är i liknande situation som du att läsa dina tankar. Du kommer säkert att hålla en jättebra föreläsning också. Lycka till och många kramar från oss i Hjortkvarn./Pernilla

    SvaraRadera
  4. Pernilla: Tack för dom fina orden! Jag hoppas och tror det är till hjälp för andra.
    Så du har läst om föreläsningen, så skoj. Jag hoppas också det kommer gå bra, men har inte funderat mer på upplägget än. Men har en plan på hur jag ska lägga upp det i det stora hela.
    Tack!
    Ni får komma och hälsa på i min nya lya snart =)
    Kramar till er med!

    SvaraRadera
  5. Hur känns det att ha tarmen sådär utåt ur kroppen? Det ser ut att göra ont och vara väldigt känsligt, men det kanske det inte är? Håller sig stomin alltid tät så att du slipper oroa dig för att den ska läcka?
    Mår du bra nu när du inte längre har kvar den inflammerade tarmen? Mycket frågor, men jag blev väldigt intresserad. Har själv inte uc, men har tre vänner med uc och Crohns.
    Starkt att du vågar lägga ut bilder i alla fall!

    SvaraRadera
  6. Alexandra: Det är absolut ingen fara med mycket frågor. Är just det som jag tycker är bra att man frågar.
    Jag mår otroligt mycket bättre nu än när jag hade min inflamerade tarm i kroppen (för att krångla till det har jag ju 5cm ändtarm kvar som är sjuk, men den märks kanppt nu)
    Det gör aboslut inte ont, och är inte så kännsligt som det ser ut. Man kan gemföra det röda med insidan av läppen. Det är också en slämhinna. Så ungefär lika känsligt, ätt att blöda men ingen fara med andra ord.
    Stomin håller sig tät och man får testa bland olika fabrikat så man hittar det som passar och känns bra för en själv. Säkert är det, men inget är ju hundra procent, men risken är inte så stor. Mycket bror på sig själv, jag har tex haft en läcka på sju månader.
    Jag mår mycket mycket mycket bättre än nu, och kan göra mer saker nu än med min sjuka tarm, jag var mer bunden och blev mer och mer instängd i min sjukdom. Fast jag har alltid gjort och kämpat för det jag vill. Så har jobbar på och haft tur. Finns alla möjliga varianter alla är lika men inte samma.
    Tre vänner. Min reaktion var -Du ser vad vanligt det är. Men ingen pratar om det så värst mycket. Du vet säkrt fler... om man talar mer öppet om det så dyker det upp fler och fler. Jag kände några innan men efter min operation kom det fram ännu fler jag kände. Är vanligare än man tror.
    Men som sjuk känner man sig väligt ensam.
    Mycket därför jag har bloggen här och för att få alla, som dig att ställa sånna här frågor och få mer inblick en slags anmälbildning om detta.
    Tack för din kommentar, hoppas du orkade läsa hela min ;)
    Hälsa vännerna!
    Trevlig kväll! Kram

    SvaraRadera
  7. Alexandra: Jag kan lägga till att jag har haft otur med snitt sår och dyl. så kolla gärna in på tex sussi, virrhuvet, hellie, elsa och andra i min blogglista för att se andra varianter.
    Jag bestämde mig till slut att lägga ut fast jag har haft otrur med sår och så, ville ju inte skrämma upp folk som stod för en sådan operton men jag kände att det kommer vara fler finns fler och det är många av oss som haft oturs historer med.
    Förutom detta har allt gått toppen bra med mig. jag har enbart haft otrur med detta yttre synliga. Inga tarmvred eller så, och det är jag väldigt glad för.
    Kram igen

    SvaraRadera
  8. Vet inte om du är aktiv längre men jag undrar om det är vanligt att tarmen sticker ut sådär mycket?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Päron
      Tack för din kommentar.
      Hur mycket tarmen sticker ut olika mycket på alla. Kan även vara olika olika perjoder. Så som på dessa bilder såg min ut ett tag men var sedan bra som en snutt.

      Radera